מכסי הבשר: יבוא ההוזלות לישראל

יוקר המחיה בארץ הוא סוגיה מוכרת • הסרת מכסי היבוא של בשר טרי הובילה לצניחת מחירים • פעילים בשוק קוראים להתפשטות המגמה לתחומים נוספים

מעדניית בשר בסופרמרקט // צילום ארכיון, צילום: ארכיון

לאור הזינוק החד בצריכת הבשר לנפש, הגידול בכמויות הבשר המיובאות מחו"ל ושינויים רגולטוריים שונים כמו הפחתת המכס, יבוא בשר מצונן, הגדלת מכסות בפטור מלא וקיבוע שיעור המכס על 12% בלבד משנת 2020, החליטו מגדלי הבשר באירופה לצאת בקמפיין פרסומי רחב היקף של שלוש שנים לפחות, שיציג לישראלים את יתרונות הבשר האירופי.

הקמפיין מכוון הן לצרכן עצמו, שיעדיף לרכוש בשר ממקור אירופי, והן ליבואנים ולשוק הקמעונאי. זאת על מנת לעודד את הגברת היבוא והשיווק של בשר שמקורו באירופה. הקמפיין הוכרז ביוני האחרון, אולם רק בשבועות הקרובים הוא יצבור תאוצה, לאחר שנחתמו בימים אלו הסכמי יבוא עם המשווקים השונים בארץ.

הקמפיין מתמקד בעידוד יבוא בשר טרי (מצונן) וקפוא, לא חי. בקטגוריית הבשר הטרי בישראל חל הזינוק הגבוה ביותר במכירות - מ־517 מיליון שקלים בשנת 2014 ל־891 מיליון שקלים ב־2017. נתח היבוא של בשר בקר טרי מסך כל הבשר הנצרך בישראל הגיע בשנת 2017 ל־7%, בהשוואה ל־2% בלבד בשנת 2015. שיעור הבשר הקפוא מסך כל הבשר הנצרך בישראל עמד על 53% בשנת 2017. בעקבות צמצום רגולטורי, במהלך 2018 החל להגיע לארץ גם בשר מצונן ממדינות יבשת אמריקה ואוסטרליה.

הבשר האירופי מגיע במגוון רחב של 22 זנים. גידול הבשר והכנתו לשיווק מתבצעים שם בפיקוח מחמיר מאוד בתקני האיחוד האירופי ובסטנדרטים מהמחמירים בעולם. היקפי ייצור הבקר באירופה מבטיחים אספקה שוטפת לישראל וצמצום התלות בייצור מקומי. ההסתמכות על תעשיית הבשר בישראל מובילה לתלות משום שביכולתה לייצר 40% בלבד מהתצרוכת המקומית.

מפחיתים מכסים

ברמת המחירים, מנתוני משרד הכלכלה עולה כי במרבית הרשתות מחירי הבשר הטרי המיובא נמוכים ממחירי הבשר משחיטה מקומית. נתוני משרד החקלאות מצביעים על אספקטים נוספים: המחיר הממוצע של בשר בקר, נתחי פנים ונתחים קדמיים, נותר בשנת 2017 כפי שהיה ב־2016, ואילו המחיר הממוצע של בשר טחון ונתחים אחוריים ירד ב־4% בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2016.

בד בבד, בזמן שהמחיר הממוצע של אסאדו טרי ירד ב־5%, ירד גם מחירם הממוצע של בשר בקר טחון טרי ב־4%, צלי כתף טרי ב־2% וצלעות עורף ב־6%. 

"פתיחת השוק ליבוא הורידה את מחירי הבשר ברשת שלי בעשרות אחוזים", אומר רמי לוי, הבעלים של "רמי לוי שיווק השקמה". הוא חולק על הטענות כי כתוצאה מהסרת המכסות נפגע הבשר הטרי הישראלי, ולדבריו דווקא "הבשר הקפוא המיובא" הוא שנפגע.

לוי קורא לצרכנים לשים לב שהם "רוכשים בשר טרי ולא בשר קפוא שמופשר. הבשר הטרי המיובא הוא איכותי". בדומה לפעילים רבים בשוק, רמי לוי תומך בכל מאודו בפתיחת השוק ליבוא באופן חופשי יותר.

השר אורי אריאל // צילום: דודו גרישנפן

לדעת משרד החקלאות, אפשר לייחס חלק מהירידה במחירים להשפעת המהלכים המבניים של הפחתת המכס על היבוא של עגלים חיים גדולים, יבוא בשר מצונן והארכת חיי המדף של הבשר המצונן. כל אלו, לדבריהם, "הגבירו את הובלת הבשר המצונן בהובלה ימית".

"זה הגיוני עבור יצרני בשר בקר אירופאים להציע בשר בקר בישראל", הסביר מארק פונטיין, נציג החוץ של איגוד מגדלי הבשר של צרפת, "זאת מכמה סיבות: ישראל היא מדינה קרובה מאוד לאירופה, ולכן אנו יכולים להציע את בשרנו האיכותי ולשלוח אותו לקירור בסירה בתוך עשרה ימים בלבד, מה שמשאיר הרבה זמן למכור את הבשר הטרי הזה בישראל. מדינות אחרות רחוקות בהרבה מישראל".

גורם נוסף שהשפיע לטובה, לדברי פונטיין, הוא החלטת ישראל לפני כמה שנים "לפתוח את השוק שלה עוד יותר למדינות הקרובות (אירופה) וליצור מזון איכותי (ללא הורמונים וללא אנטיביוטיקה)".

שר החקלאות אורי אריאל אומר כי משרדו "ממשיך לפעול כל העת כדי לצמצם את הרגולציה ובכך להפחית את יוקר המחיה במדינת ישראל. משרד החקלאות פועל בכמה מישורים ובראשם הרפורמה של יבוא בשר מצונן דרך הים מברזיל, מארגנטינה, מארה"ב ומאוסטרליה. מהלך זה התאפשר בזכות הארכת חיי המדף של בשר מצונן מ־45 ימים ל־85 ימים, מה שהוביל להורדת המחיר של הבשר". 

"כמו כן", אמר השר אריאל, "המשרד הוביל שינוי כולל במדיניות אישור בתי המטבחיים בחו"ל. מדינה שאושרה תוסמך לאשר מפעלים ליבוא לישראל והיא תקבע את רשימת המפעלים המאושרים, משמע - אישור בתי מטבחיים פר מדינה ולא פר מפעל. יש עוד מגוון רחב של מהלכים שאותם אנו מקדמים לצמצום הרגולציה במשרד, אשר עתידים להפחית את יוקר המחיה עוד יותר".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מחזק את דברי שר החקלאות. "מאז תחילת ההליך, לפני כארבע שנים, אנו עדים לשורת הישגים המהווים בשורה של ממש לצרכן - הגברת התחרות בשוק הבשר, כניסת מותגים חדשים ויצירת אלטרנטיבות זולות לצרכן", מכריז כהן וקורא לצרכנים "לנסות את המגוון, להשוות מחירים ולבחור את המוצר המתאים לכל אחד, ולא לקנות באופן אוטומטי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר