מילואימניקים בוועדת הכספים: "משרתים 25 שנה, 87 ימים בעזה, חוזרים מפעילות ומנסים להציל את העסקים"

נציגי משרד האוצר ורשות המסים טענו בדיון כי כלל בעלי העסקים יקבלו דחייה בתשלומים • "כל מילואימניק יקבל את מלוא המחזור, נפצה באופן מלא"

רס"ן במיל' אסף מור בוועדת הכספים: "אני משרת 25 שנה, 87 ימים בעזה, חוזר מפעילות ומנסה להציל את העסק" // צילום: דוברות הכנסת

בדיון שנערך היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת הציגו אנשי המילואים העצמאים את הקושי הכלכלי הכבד שפוגש אותם במקביל למורכבות השירות. "אני משרת 25 שנה במילואים, 87 ימים בעזה, אני חוזר מפעילות לפנות בוקר, פותח את המחשב ומנסה להציל את העסק". נציגי האוצר הציגו תוכנית פיצויים שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. "כל מילואימניק יקבל את מלוא המחזור, נפצה באופן מלא".

רס"ן (מיל') אסף מור בוועדת הכספים, צילום: דוברות הכנסת

הדיון שהתקיים עסק בעיקרו בהארכת תקנות הפיצויים לעסקים בכלל הארץ. נציגי רשות המסים טענו כי לא ננקטים הליכים נגד מילואימניקים שלא עמדו בתשלומים, ומנהל הרשות קרא למי שננקטו נגדו צעדים לפנות אליו באופן אישי. 

רס"ן (מיל') אסף מור: "אני בן 45, משרת בנח"ל כבר 25 שנה, נשוי ואב לארבעה מת"א. במקצועי אני מטפל ברפואה סינית, אני עצמאי. כשאני לא בעסק הוא לא עובד ומפסיד כסף. כבעלים למרכז הגדול בארץ לרפואה משלימה שקיים חמש שנים ספגתי שני משברים בקורונה ועכשיו אני במילואים. בשנה שעברה באוקטובר היו רק שבעה ימי עבודה, העסק גדל אז לא קיבלתי מענק.

"אני מגיע מעזה אחרי 87 יום, אני סגן מפקד בצוות של אנשים מבוגרים עם הרבה מאוד ניסיון. אחרי שסיימנו משימה לפנות בוקר אנחנו פותחים מחשבים ומנסים להציל את העסקים שלנו. בבוקר מקבלים משימה ועוזבים את הכל. אנחנו מתחילים להישבר לאט-לאט, אנחנו לוקחים הלוואה כדי לשלם מיסים, אני לא יכול להחזיק את העסק, והעסקים מתחילים להישבר".

הדיון בוועדת הכספים. המילואימניקים יקבלו דחייה, צילום: דוברות הכנסת
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ בדיון בוועדת הכספים,

סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, השיב כי באוצר משנים את ההתנהלות בנוגע למילואימניקים: "הולך להיות מסלול בדומה לצוק איתן, דומה מאוד למסלול המחזורים. מילואימניק יקבל את מלוא המחזור. ניתן יהיה להגיש דרישה לפיצויים גם כמה חודשים או חצי שנה אחרי התקופה. הכוונה לפצות באופן מלא. עד עכשיו הכוונה הייתה לגעת במי שנופל בין הכיסאות. אני מסכים שמי שנמצא בעזה 87 יום לא יוכל לגשת ולבקש".

נוכח טענות מילואימניקים כי נדרשו לתשלומי מס גבוהים בטרם קבלת פיצויים, ציינו באוצר כי התוכנית תשנה את תמונת הפיצויים למילואימניקים. שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים, התייחס לכך שיש הוראה שלא לנקוט הליכים נגד אנשי מילואים: "באופן כללי עד היום הוגשו כ-230 אלף בקשות פיצוי בגין נזק עקיף וכ-30 אלף בגין נזק ישיר. צריך לזכור שמדובר בהיקפים שהמדינה לא ידעה אותם. אנחנו משתדלים לתת מענה ואנחנו מבינים שהיה עיכוב, אנחנו עושים את המאמץ".

רס"ן (מיל') אסף מור. "מקבלים משימה ועוזבים הכל", צילום: דוברות הכנסת

עוד ציינו באוצר כי תוכנית המילואימניקים נועדה לתת את המענה לרוב המכריע של המקרים, וכי "קרן הסיוע פועלת כדי לתת מענה למקרים מיוחדים, המטרה לתת פתרונות נוספים". עוד ציינו ברשות המסים: "הבוקר קיבלנו את השמות של אנשי מילואים שנפצעו, כדי לתת להם קדימות בטיפול בתיקים שלהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר