הפיתוח הישראלי שיפחית את השימוש באנטיביוטיקה ברפתות: "השפעה דרמטית וחסרת תקדים"

חברת הביו-פרמצבטיקה הישראלית מילאוטיס הודיעה כי תוצאות מחקר גדול שערכה מעידות על יכולתו של תכשיר ביולוגי שפיתחה החברה, להחליף את השימוש השגרתי באנטיביוטיקה בענף ולשפר את האיכות והערכים התזונתיים של החלב • דייויד חויאר איסקוביץ', מנכ"ל ומייסד: "השיפור ברווחיות של בעלי המשקים עשוי להשפיע על מחירי החלב ולהועיל לקהל הרחב של הצרכנים"

רפתות (ארכיון). צילום: אנצ'ו גוש/ג'יני

חברת הביו-פרמצבטיקה הישראלית מילאוטיס, מנס ציונה, המפתחת תכשיר ביולוגי המהווה תחליף לשימוש באנטיביוטיקה, הודיעה על השלמת ניסוי קליני שהתבצע בקרב למעלה מ-500 פרות בשבעה משקי חלב שונים ברחבי ישראל. תוצאות המחקר מעידות על יכולתו של התכשיר הביולוגי Imilac™️ שפיתחה החברה, להחליף את השימוש השגרתי באנטיביוטיקה בענף הרפתות ולשפר את האיכות והערכים התזונתיים של חלב.

הבעיה הבריאותית החמורה ביותר של פרות חלב היא דלקת העטין. לצורך מניעה של דלקת זו, נעשה כיום שימוש נרחב באנטיביוטיקה - שימוש שגורם להגברת עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה. תכשיר Imilac™️ מאפשר לטפל ולמנוע דלקת עטין ללא שימוש באנטיביוטיקה. כעת, נראה שהניסויים הקליניים שביצעה החברה השיגו תוצאות שעשויות לפרוץ את הדרך של תעשיית החלב לעתיד בר קיימא. על פי הערכת החברה, השימוש בתכשיר, יחד עם טכנולוגיות נוספות עליהן עובדת החברה, צפויים להפחית את השימוש באנטיביוטיקה ברפתות בשיעור של עד ל-90%.

"ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי של ישראל היום | סוניה גורודיסקי מארחת את איציק שניידר מנכ"ל מועצת החלב

החברה ערכה ניסוי מקיף במשך למעלה משנתיים שנועד לנתח את איכות וכמות החלב שנחלב מפרות שעברו טיפול בתכשיר שפיתחה החברה, וזאת בהשוואה לפרות שטופלו בטיפולים הרגילים המבוססים על אנטיביוטיקה.

הניסוי התקיים בשבע רפתות גדולות ברחבי ישראל, מקיבוץ יוטבתה ויהל בערבה, דרך מושב כפר ויתקין בעמק חפר ועד לעמק המעיינות בצפון הארץ. משקים אלה מספקים חלב ליצרני החלב הגדולים בישראל: שטראוס, בבעלות חלקית של דנונה, ותנובה. ממצאיו תומכים ביעד של החברה להפחית את השימוש באנטיביוטיקה במשק החלב.

הפיתוח החדש הפגין יכולת מרשימה להגדיל באופן ניכר את תנובת החלב מושווה ערכים תזונתיים במהלך 305 ימי התחלובה העוקבת לאחר הטיפול בתכשיר. גידול זה הסתכם ב-957 ק"ג (8.6%) לפרה והושג באמצעים ביולוגיים טבעיים ללא הורמונים וללא אנטיביוטיקה. וכן נרשם שיפור באיכות החלב הכולל גידול של 7.2% בחלבון ו-4% בשומן החלב.

כמו כן, המחקר הוכיח שהשימוש ב-Imilac™️ מאפשר לקצר את "תקופת היובש" של הפרות ובו בזמן להגדיל את מספר ימי החליבה. פריצת דרך זו הביאה לגידול של 236 ק"ג בתנובת החלב לפרה, ללא שימוש באנטיביוטיקה. בנוסף לכך, התכשיר מביא לשיפור ברווחת הפרות בימים הראשונים לאחר תקופת היובש.

השפעה דרמטית וחסרת תקדים

השיפורים המשמעותיים שהשיגה החברה חורגים מעבר לתועלות המיידיות של Imilac™️ והחברה נמצאת בתהליך פיתוח של קווי מוצרים נוספים המתייחסים לאינדיקציות אחרות מלבד דלקות עטין.

 

מייסדי החברה: המנכ"ל דוד חאבייר איסקוביץ' (משמאל), והנשיא, חוזה איסקוביץ' (מימין), צילום: Eyal Toueg

דייויד חויאר איסקוביץ', מנכ"ל ומייסד משותף בחברה: "מעבר לשיפורים בבריאות וברווחה של הפרות, השיפור ברווחיות של בעלי המשקים עשוי להשפיע על מחירי החלב ולהועיל לקהל הרחב של הצרכנים - תוך הענות לביקוש העולמי הגדל למוצרי חלב". איסקוביץ' הוסיף: "לפריצת הדרך שהשגנו תהיה השפעה דרמטית וחסרת תקדים על תעשיית החלב, על הצרכנים ועל הסביבה".

רם סרוגו, מנכ"ל מחלבות יטבתה של שטראוס: "בשנים האחרונות אנחנו מיישמים ברפתות שלנו את תכנית רפת מקיימת, פרויקט הבוחן מקרוב את דרך יצור החלב בהסתכלות של קיימות ורווחת הפרה: כיצד היא חיה, קירבה להתנהגות הטבעית של הפרה, בריאות הפרה, בחינת הטיפולים שעוברת, דאגה למזון שאוכלת, איכות הסביבה, צמצום פליטת גזי חממה ועוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר