רפורמת "עוסק זעיר" אושרה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכספים אישרה פה אחד את התוכנית החדשה שתסייע לבעלי העסקים הקטנים בישראל • ההקלות ייכנסו לתוקף החל מהשנה הבאה • שר האוצר סמוטריץ': "רפורמת עוסק זעיר היא עוד צעד בהקלה על העסקים הקטנים שתחסוך, כסף, זמן ובירוקרטיה"

חזרה לימי הקורונה. צילום: דודו גרינשפן

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום": ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (שלישי) פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את רפורמת "עוסק זעיר" המקודמת במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2023 – 2024. במסגרת הרפורמה, החל משנת 2024 עסקים שמחזורם השנתי אינו עולה על כ-120 אלף שקל, יהיו זכאים לנכות מהכנסותיהם שיעור הוצאה "נורמטיבי" של 30% מהמחזור במקום לדרוש ניכוי הוצאות בפועל. נציין כי כיום סכום מחזור העסקים של עוסק זעיר ועוסק פטור עומד על 108 אלף שקל.

כאמור, במסגרת הרפורמה תגדל תקרת ההכנסה המאפשרת לעצמאים להירשם כ"עוסקים פטורים" לצורך מע"מ, מכ-108 אלף שקל בשנה לכ-120 אלף שקל בשנה. הדבר יוביל לכך שעוסקים רבים יוכלו להיחשב כ"עוסקים פטורים" לצורך מע"מ וכ"עוסקים זעירים" לצורך מס הכנסה ובכך לצמצם משמעותית את נטל הדיווח שלהם לרשות המסים.

רפורמה משמעותית שתסייע לבעלי העסקים בקרב מול הבירוקרטיה. רשות המסים, צילום: יהושע יוסף

מטרת הרפורמה היא לצמצם את הנטל הביורוקרטי על מאות אלפי עסקים קטנים בישראל, בכך שבמקרים רבים היא תפטור את בעלי העסקים מחובות שונות כמו הגשת דו"ח שנתי ותשלום מקדמות. הרפורמה אמורה לסייע לבעלי עסקים קטנים לחסוך זמן רב שמוקדש כיום לדיווח ובמקרים רבים גם יחסכו את ההוצאה על ייצוג מקצועי מול רשות המסים. חישוב שיעורי המס, הטבות מס, נקודות זיכוי וכדומה, יתבססו על מערכת תיאומי המס הקיימת כיום, באמצעותה מחושב ניכוי המס לשכירים בעלי הכנסה נוספת.

בנוסף, סוכם כי התקרה השנתית של 120 אלף שקל לא תתעדכן בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן בשנים 2024 ו-2025 ורק החל משנת 2026 תוצמד למדד. קבלת מעמד "עוסק זעיר" מול מס הכנסה תהיה פעולה וולונטרית ובעלי עסקים שיבקשו להמשיך לדווח במסלול הקיים יוכלו לעשות זאת. בנוסף, נקבעו תנאים שונים לקבלת מעמד "עוסק זעיר" שנועדו למנוע מקרים של ניצול לרעה של ההטבה.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' מסר: "במדינת ישראל יש עודף בירוקרטיה ועודף רגולציה. רפורמת עוסק זעיר היא עוד צעד בהקלה על העסקים הקטנים שתחסוך, כסף, זמן ובירוקרטיה שמכבידה על העסקים. הרפורמה הזו היא אחת מיני רבות שאנו מביאים במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2023- 2024, רפורמות שיקלו על האזרח. ממשיכים לעבוד למען אזרחי ישראל".

מודע לעודף הבירוקרטיה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

לדברי עו"ד רועי כהן נשיא להב (לשכת העצמאים בישראל), הרפורמה היא "בשורה ל-400 אלף עצמאים שרשות המיסים רואה בהם מנוע הצמיחה של הכלכלה בישראל ונותנת בהם אמון שמגיע להם בזכות. זו התחלה של שינוי מתבקש של הממשלה בקידום הצעות חוק שיטיבו עם ציבור העצמאים. זהו צו השעה במציאות הכלכלית הקיימת בישראל".

לדברי יורם מועלמי, יו"ר העצמאים החדשים: "מהלך זה ישרת מאות אלפי עסקים קטנים בכך שיחסכו לעצמם את כאב הראש להפוך לעוסקים מורשים מבחינת הבירוקרטיה הכרוכה כמו דיווחים דו חודשיים למע"מ ובנוסף עלויות נילוות של ניהול הנהח"ש דו חודשי ותשלום למייצגים בסך אלפי שקלים בשנה , ובנוסף יוכלו לדווח על הכנסות יותר גדולות מבלי לחשוש להגיע לתקרה ולדחות עיסקאות או "לעבוד בשחור " ולפחד מביקורות של מס הכנסה , ובנוסף המדינה תרוויח עוד מאות מיליוני שקלים במיסים עקב העלאת התקרה".

תגובת פורום העצמאיים והפרילנסרים מבית ההסתדרות על ניכוי הוצאות עוסק זעיר בוועדת הכספים: רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאיים והפרילנסרים מבית ההסתדרות:"אנו סבורים כי התיקונים אשר התקבלו היום בדיון משקפים בצורה נכונה ואמיתית יותר את הצרכים של העצמאיים ויכולים להוביל להקלה משמעותית בביורוקרטיה המוטלת על העסקים הקטנים ולסייע בהתמודדויות הקשות העומדות בפני העצמאיים. אנו מודים ליו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני ולחברי הוועדה על העקשות בקידום זכויות העצמאיים. ועדיין - אנו מביעים תקווה ואף נמשיך במאבקנו עד אשר יחוקק חוק רשת ביטחון לעצמאים ולפרילנסרים״.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר