נהיגה ראשונה: איווקו דיילי

הנציגה של איווקו, בחלק הכי עמוס של השוק המסחרי, מציעה כושר העמסה מכובד, יחידת הנעה חסכונית למדי ותפעול קליל ופשוט. למרות החספוס המסחרי הנוכח

גדול וחזק לבעלי רישיון ב'. איווקו דיילי // צילום: אוברדרייב

איווקו דיילי נמצאת בסביבה כבר לא מעט זמן. הדגם הוצג לראשונה ב-1978 וכעת אנחנו נוסעים בדור השישי שעבר גם הוא חידוש. עיקר הבשורה כאן היא תיבת הילוכים חדשה ומשובחת בעלת 8 יחסי-העברה של ZF. ואיווקו היא הראשונה שהכניסה את התיבה הזו לסגמנט. ואם נגענו בסגמנט, האיווקו מתחרה באחת הקטגוריות העמוסות בשוק המסחרי הישראלי. זו שמאפשרת לנהגים עם רישיון ב' (שהתקבל לפני 2007) לנהוג במכוניות מסחריות כבדות (בין 3.5 ל-4 טון) שנהנית מהטבות מיסוי של רכב כבד.

מה חדש?

השורשים הקשוחים של איווקו מחייבים את הדיילי ואכן יש כאן הנעה אחורית ושלדת סולם נפרדת מפלדה, בקטגוריה שמציגה בד"כ מרכבים אחודים ולעיתים הנעה קדמית. בסוף היום אומרים באיווקו, אנחנו מייצרים משאיות וגם הגרסה המסחרית הזו, צריכה להציג את אותה קשיחות מבנית. על השלדה הזו מציעה איווקו בעולם לא פחות מ-8,000 שילובי מרכב ויחידות הנעה.

היום אנחנו נוסעים בגרסה המסחרית הסגורה הארוכה והגבוהה. זה אומר מרחק סרנים של 410 ס"מ, 286 ס"מ גובה וכושר העמסה של 1,544 ק"ג. מסחרית ענקית וכל זה על רישיון שמתאים גם לפיאט פנדה. המנוע, טורבו-דיזל בנפח 2.3 ל' משודך לתיבה המוזכרת. אפשר למצוא כאן גם לא מעט אביזרי נוחות כמו תפעול למערכות מההגה, מחשב דרך, בקרת שיוט, בקרת אקלים, המון תאי אחסון, פנסי ערפל אקטיביים ודלתות אחוריות הנפתחות ב-270 מעלות. בכל הקשור לאבזור בטיחות מצוידת הדיילי ב-ABS ובקרת יציבות ומסתפקת בהתראות בחסות מערכת מובילאיי. המחיר מתחיל ב-240,000 שקלים לפני מע"מ.

איך התחושה? 

הכניסה לתא הנוסעים של האיווקו דיילי חושפת ראש של מכונית פרטית. איווקו אולי מייצרת משאיות אבל בדיילי הזו הם מנסים, בדיוק כמו שאר הנציגות בקטגוריה הזו, לשדר תחושה של מכונית פרטית. זה מקבל משמעות בעיצוב, גם אם החומרים קשיחים ופשוטים. מרגישים את זה גם באבזור, אם זו בקרת האקלים ואופן התפעול שלה, היכולת לכוונן את המושב וההגה לכל מצב או בקרת השיוט היעילה. כך שנעים למדי בתא הנוסעים והתפעול קליל. גם לאנשים חסרי ניסיון לא תהיה בעיה לתפעל את הרכב הזה מהשנייה הראשונה.

משטח הטעינה אדיר מימדים ולא הייתה לנו בעיה להעמיס כ-500 ק"ג מאחור (כשליש מהעומס המותר) ולצאת לדרך. שלדת הסולם אומרת ששפת הטעינה גבוהה יחסית למרות שאיווקו הנמיכו אותה ב-55 מ"מ בהשוואה לדור הקודם. גם טיפוס לתא הנוסעים מחייב היעזרות בידית שמותקנת שם בדיוק בשביל זה. לצערי, הידית עשויה מפלסטיק ולא הותירה בין רושם של חוסן. 

על הכביש מפגין הדיילי התנהגות טובה למדי ויכולת ספיגה נאה בהתחשב בייעוד. גם זוויות הגלגול לא נוראיות וההגה מרגיש ישיר ומדויק. כושר התמרון מצוין ופשוט מפתיע לגבי רכב במימדים האלו. הכיסא ההידראולי של הנהג, מעלים את מה שמצליח לעבור דרך המתלים והתחושה בתא נעימה. הביצועים טובים בזכות תיבת ה-ZF. יחסי ההעברה מחולקים היטב והעברות מהירות ויעילות. יחסי העברה רבים מאפשרים תאוצות טובות מחד ושיוט נינוח למדי מאידך. קיים גם מצב "חיסכון", המגביל את המומנט והמהירות ומאפשר שיפור לצריכת הדלק. תלונות? בסל"ד גבוה המנוע נוכח ומרגיש מחוספס. בסוף ימי המבחן, עם שימוש אגרסיבי יותר מחד ובשילוב מצב החיסכון האמור מאידך הציגה הדיילי צריכת דלק של 12.2 ק"מ לליטר. 

נעים בתא הנוסעים. אייווקו דיילי // צילום: אוברדרייב

שורה תחתונה

איווקו דיילי מציגה שני פרצופים. מתחת למעטה אדיר המימדים שלה זו מכונית חסונה שבנויה על עקרונות מאסיביים שלא תמיד מאפיינים את שאר המכוניות בקטגוריה שלה. מצד שני, היא עושה מאמצים רבים להסוות את העובדה הזו, עם תפעול קל, אבזור נאה ותחושה לא מסחרית בעליל. החומרים בתא הנוסעים והרעש של המנוע במאמץ היו יכולים להיות מעודנים יותר. אבל גם עם אלו, ובזכות תיבה יעילה ונעימה, מציגה איווקו יכולת גבוהה בלי לבקש יותר מדי תשומת לב מהנהג.

נתונים: 4 ציל', טורבו-דיזל, 2,287 סמ"ק, 156 כ"ס ב-3,250 סל"ד , 38.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד, 2,256 ק"ג (3.8 טון כולל), 12.2 ק"מ/ל' (מבחן), מחיר (גירסת מבחן): 240,000 שקלים

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר