מתקפת רכבי הכאילו שטח שנופלים על העולם כולו כבר כמה שנים טובות, קצת השכיחה מאתנו מה הוא רכב שטח אמיתי. כזה שנבנה בראש ובראשונה להציג יכולת טובה ושרידות גבוהה בשטח. כזה היה הלנד-קרוזר תמיד, ונקדים ונאמר כבר עכשיו. כזה הוא נותר גם לאחר מתיחת הפנים הקלה שחווה.
מה חדש?
לא הרבה. יש עיצוב חדש לחזית כולל פנסים, שבכה חדשה ומכסה מנוע עם תפיחות כפולות. השאר זהה לחלוטין, כמעט, עם פנסים אחוריים כהים יותר. מבפנים כבר אפשר למצוא קצת יותר חדש. ההגה שונה, יש מסך מידע גדול ומתגים ששונו. בגרסה הנבחנת, 'לימיטד', יש לא מעט אבזור, לרבות חימום לשורת המושבים השנייה. קצת יותר חשוב מאביזרי הנוחות האלו – גרסת האבזור הזו מקבלת גם את מעטפת הבטיחות האקטיבית של טויוטה, לרבות בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית, התראה על סטייה מהנתיב ועוד.
מתחת לאלו נשאר הלנד-קרוזר נאמן למתכון המקורי שלו. שלדת סולם, סרן-חי מאחור, אפשרות לנעילת הדיפרנציאל המרכזי ויחס העברה נמוך. גם בגזרת יחידת ההנעה אין חדשות, עם אותו דיזל 4 ציל' מוכר המשודך לתיבה בעלת 6 יחסי-העברה. 2.8 הליטרים מפיקים כאן 177 כ"ס ב- 3,400 סל"ד ו-45.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד. אחד החידושים המשמעותיים בדור הזה של הלנד-קרוזר הוא 'מולטי-טריין-סלקט' שנותן עוד כלים, אפשרויות ומצבים לעבודת שטח קשה. המערכת הזו, לא מוצעת כרגע בארץ.
הגה חדש. לנד-קרוזר לימיטד // צילום: אוברדרייב
איך התחושה?
קצת גדול, קצת כבד, וקצת מגושם בהתחלה. הממדים הלא מבוטלים, הארכיטקטורה הארכאית והמשקל הנוכח גורמים לכך שלוקח קצת זמן להתחבר למכונה הגדולה הזו. ככה זה כשמתרגלים לנהוג ברכיכות מעוצבות. הלנד-קרוזר הוא לא רכיכה, הוא לא מרגיש כך, לא נשמע כל ולא מתנהג כך.
הוא מרגיש גדול, חסון, מרווח. תא הנוסעים מרגיש איכותי למרות פריטים שנראים לא עדכניים (השעון הדיגיטלי בקונסולה לדוגמה). המרווח מצוין. בתוך העיר עם הממדים והמשקל הזה, לא תמיד קל ונוח להשתחל לכל פינה. הוא צריך את הקצב ואת המקום שלו הלנד-קרוזר הזה.
המנוע מציע מומנט בשרני, נהמת דיזל עמומה ומדבר בשפה של כוח איטי ורצוף ופחות מהירות וכוח מתפרץ. התיבה מעבירה הילוכים ברכות וכך מכוילים גם המתלים. זה אומר שבעיר מדובר ברכב נוח למדי מבחינת ספיגת מהמורות. על הכביש המהיר התחושה מרוסנת פחות. צריך להבין את הראש ולהתחבר לחוויה הזו. פעם היו קוראים לזה אופי.
האופי הזה מקבל משמעות כשהכביש נגמר. הטויוטה הזה מרגיש בבית בשטח. זה מתחיל מיכולת הספיגה המצוינת על השביל, עם מהלך מתלה מבורך וכיול חכם. מרווח הגחון סביר (21.5 ס"מ) וזויות המרכב טובות למדי אומרות שגם שהשביל הסלול נגמר מציג הלנד-קרוזר יכולת טובה וביננו לא ממש מפתיעה.
ברוב המכשולים ההגיוניים הילוך ה-LOW נשאר מובטל כשהמומנט הזמין יעיל מאוד גם כשתיבה במצב HIGH. את המצב הנמוך שמרנו לירידות איטיות שם הוא שומר על מהירות זחילה יעילה ולטיפוס אחד מבוצבץ וטכני, שם שילוב המצב הנמוך עם נעילת הדיפ המרכזית עזרו לנו לטפס, לאט לאט במעלה המסולע. הלנד-קרוזר נסמך גם על מערכת בקרת המשיכה בשטח. תגובתה של זו הייתה איטית מדי לטעמנו ודרשה המתנה 'על הגז' עד להתערבות המערכת ויצירת המשיכה המבוקשת. צריכת הדלק בתום ימי המבחן עמדה על 8 ק"מ לכל ליטר.
אוכל בוץ. // צילום: אוברדרייב
שורה תחתונה
טיוטה לנד-קרוזר התחדש וקיבל מעט נגיעות בעיצוב ובאבזור הבטיחותי. הוא עדיין אותו רכב שטח גדול ורב יכולת. וכן, הוא עדיין יקר. חבילת מערכות הבטיחות לא מגיעה ברמות האבזור הנמוכות וזה חבל. כל אלו לא ישנו לקהל חובבי הלנד-קרוזר. אלו שרוצים את היכולת שלו מעבר לכביש ואת מוניטין האמינות של טויוטה, בכל מחיר.
נתונים: 2,755 סמ"ק, 177 כ"ס ב-3,400, 45.9 קג"מ מ-1,600עד 2,400 סל"ד, 2,140 ק"ג, 8 ק"מ לליטר (מבחן), מחיר ('לימיטד'): 400,000 שקלים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו