"ירדתם לגמרי מהפסים": תגובות קשות לפרסומת עם ספי ריבלין

השימוש בדמותו הדיגיטלית של השחקן המנוח בקמפיין "הקש בדלת" של האגודה למלחמה בסרטן עורר סערה ברשת, כשרבים כינו אותו "מזעזע" ו"מקריפ"

ריבלין בפרסומת השערורייתית // דמותו של ספי ריבלין בקמפיין השערורייתי

מרגש או חסר רגישות? בפעם ה-60 נפתח השבוע (שני) מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן "הקש בדלת", שמתקיים הפעם במתכונת דיגיטלית בשל אילוצי מגיפת הקורונה. מי שנבחר להוביל את הקמפיין לצדה של השחקנית ציפי שביט, הוא השחקן המנוח ספי ריבלין ז"ל שנפטר בגיל 66 ממחלת הסרטן בשנת 2013.

אם תהיתם כיצד הדבר אפשרי, מדובר בשימוש בטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית מתקדמת הידועה כ"דיפ פייק", המאפשרת יצירת סרטונים או קטעי קול מזויפים הנראים ונשמעים אמיתיים.

בסרטון נראית השחקנית וחברתו הקרובה של ריבלין המנוח מנהלת עמו שיחה כאשר את דמותו של ריבלין לצורך השימוש בטכנולוגיה מגלם השחקן איציק סיידוף. הפרסומת צולמה בהתנדבות מלאה ובאישורה של רינה ריבלין, אלמנתו של ריבלין, ולמרות זאת הצליחה לעורר לא מעט תגובות זועמות ברשת.

"פרסומת מחרידה", כתבה גולשת. "אין שום סיבה ולא משנה לאיזו מטרה נעלה לעשות דבר כזה. הבנאדם, אהוב ככל שיהיה, מת, ואין את אישורו (ולא, אישור של המשפחה זה לא מספיק), לעשות דבר כזה. זה נראה רע זה בטעם רע ובעיקר לא משרת את המטרה. כדאי להוריד את הפרסומת הזאת ויפה שעה אחת קודם. תחזירו את הפרסומת לילד שהחלים מהמחלה תדבקו בחיים", כתבה, ונענתה על ידי גולשת אחרת: "מה את מבלבלת במוח על אישור, הוא מת מסרטן ומדובר באגודה למלחמה בסרטן, הוא היה שמח להשתתף בפרסומת כזו".

"להעמיד לדין על שימוש בכבוד המת" // צילום מסך
"להעמיד לדין על שימוש בכבוד המת" // צילום מסך

גולשים רבים הביעו את תחושת חוסר הנוחות שחשו מהשימוש בדמותו של ריבלין, אף אם מדובר במטרה טובה: "כמובן, זה מטריד. המטרה נעלה ומקסימה, אך הכלים בהם השתמשו כדי להדגיש אותה נוראיים".

אמנם התגובות לסרטון היו, כאמור, חלוקות, אך רובן סבבו סביב תחושת חוסר הנוחות שבצפייה בדמותו של המת.

"פשוט גורם לי לסגור את הטלוויזיה או להעביר ערוץ. פשוט חוסר כבוד".

"ירדתם לגמרי מהפסים. חיפשתם תשומת לב ציבורית ואכן קיבלתם, אבל האם זה מה שימשוך תורמים? הוכחתם שאין תחתית שאי אפשר לרדת אליה. אותי איבדתם".

"חייבת לציין שהפרסומת לא טובה. מצמררת ולא מכבדת את ספי ריבלין האגדי. תחשבו פעמיים לפני שאתם ממשיכים איתה. אותי היא מאוד זעזעה".

"הפרסומת עם הדיפ פייק של ספי ריבלין לאגודה למלחמה בסרטן זה השימוש הכי wrong בטכנולוגיה מאז הירושימה ונגאסקי".

"הפרסומת של ספי ריבלין מקריפה ממש, לא התחברתי בכלל".

"100/100 במדד הקריפיות".

לא נעים // צילום מסך
לא נעים // צילום מסך

"חוצפה אמיתית. חובה להסירה בהול עוד היום. להעמיד לדין על שימוש בכבוד המת".

"אני בהלם... אין להם גבולות! שיעזבו את האיש הנדיר הזה בשקט! מנוחתו בגן עדן".

"הפרסומת עם ציפי שביט ורוחו של ספי ריבלין שמדבר אלינו מהשמיים זה הדבר המקריפ בעולם. עור ברווז".

תגובה חיובית של גולש השוותה את הקמפיין לאחת הסדרות המוערכות בטלוויזיה: "כשחשבת שראית הכל: 'מראה שחורה' עם ספי ריבלין וציפי שביט. שאפו על האומץ...שאפו ליוצרים...אם היו מלאכים טובים כמוך העולם היה יותר טוב".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסרה התגובה: "זה 60 שנה מתקיים מבצע 'הקש בדלת', שהוא מקור מימון חשוב של האגודה למלחמה בסרטן, הפועלת מאז 1952 להפחתת התחלואה והתמותה מסרטן בישראל ולשיפור איכות חיי החולים. השנה התפשטה מגפת הקורונה וטרפה את הקלפים. בשל המגבלות שהוטלו, תלמידי בתי הספר, שבאופן מסורתי יצאו במבצע ההתרמה להקיש על דלתות הבתים, לא יכולים לעשות זאת. על כן הוחלט לקיים השנה את המבצע באופן דיגיטלי. המבצע ימשך השנה עד ה- 16.11. כאשר משרד הפרסום גיתם BBDO, המלווה את האגודה זה שנים רבות בהתנדבות, העלה את הרעיון 'לגייס' את דמותו של ספי ריבלין, קומיקאי אהוב שנפטר ממחלת הסרטן, התלבטנו תחילה, אך החלטנו כי מדובר ברעיון שמכבד הן את דמותו והן את המטרה לשמה נעשה התשדיר. את ברכת הדרך קיבלנו ממשפחתו של ריבלין, עבורם המלחמה בסרטן אינה בגדר ססמה בלבד. בארץ חיים כ-300,000 חולי סרטן ומחלימים, ובכל שנה נוספים עוד כ-30,000 מאובחנים חדשים. מידי שנה מתים מהמחלה כ-11,000 בני אדם. את כל אלו ואת מאות אלפי האנשים המקיפים אותם אסור לשכוח, והתשדיר מזכיר זאת לכולנו. מאז עליית התשדיר לאוויר אנחנו מקבלים אלפי תגובות חיוביות, וכך גם משפחו של ספי ומכריו, שבעיקר זוכים להתרגש מ"חזרתה" ולו לזמן קצר של דמותו האהובה".

• חמוצה? הרגעים הכי קורעים של עינת שרוף

• כך הרסו בארץ את "הזמר במסכה"

• בגלל התמיכה בביידן: הרשת נגד גל גדות

• האח שבדרך ל"האח הגדול"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר