“ההצלחה הכי גדולה שלי: שאני קם כל בוקר עם חיוך כי אני במקצוע שאני אוהב”

כך אומר ירדן שולץ, מהנדס סאונד, שאמנם הוא פחות מוכר לקהל בארץ, אבל בקרב זמרים ישראלים ובינלאומיים הוא אחד השמות החמים. במסגרת עיסוקו הוא עבד עם כמה מהשמות החמים בתעשיית המוסיקה, ביניהם ניקי מינאז', עומר אדם ונועה קירל. שווה להכיר

"למדתי הכל לבד". ירדן שולץ באולפן (צילומים: באדיבות ירדן שולץ)

כמה מאיתנו באמת חיים את חלום הילדות שלהם, ועוסקים בו לפרנסתם? כמה מאיתנו הפכו להיות אוטוריטות בינלאומיות במקצוע בו בחרו? רובנו רחוקים מהחזון מרחק רב מאוד. אבל מסתבר שלא כולם. תכירו את ירדן שולץ (36), מהנדס סאונד, שמאז גיל 13 ידע שזה יהיה עיסוקו בחיים – והפך את המקצוע לאומנות של ממש. בין האומנים עמם עבד תמצאו גם כאלה שהם מובילים בעולם: ניקי מינאז’, שון פול, D.A.M.A ועוד רבים וטובים. גם בארץ ירדן לא טמן ידו בצלחת, ועבד עם הזמרים המצליחים ביותר, כמו אייל גולן, עומר אדם, נועה קירל ועוד רבים וטובים.


המקצוע עצמו, מהנדס סאונד, הוא לא שכיח, וקיים רק בתחום המוסיקה. “אני בעיקר עושה מיקס ומאסטרינג”, אומר ירדן, ומוסיף: “בתהליך המיקס אני מקבל את כל הכלים בשיר כשהם מפורקים, והתפקיד שלי הוא לייצב את כל הכלים יחד בצורה שתשמע הגיונית ונעימה לאוזן בהתאם לצורך המוסיקלי של הז’אנר והאמן. כלומר, אני צריך להעביר את הויז’ן של האמן אל קהל המאזינים ולגרום לשיר להישמע מעולה בכל מקום ובכל מערכת. בתהליך המאסטרינג (עריכה דיגיטלית) לוקחים את המיקס הגמור ועושים שיפצורים אחרונים על כל השיר על מנת למקסם את הסאונד, כי בסופו של דבר המטרה היא להביא מוצר סופי שיעמוד בסטנדרט עולמי בהתאם לז’אנר”.


ירדן מוסיף כי התהליך הוא חלק אינטרגרלי ביצירת כל שיר: “אם שירים לא היו עוברים אפילו אחד משני התהליכים האלה, רוב הסיכויים שלא היה ניתן להאזין להם מתחילתם ועד סופם, מפני שהם היו נשמעים מאוד מוזר ולא הרמוניים”.


המסע לתחום החל כבר בגיל 13. “אחד השכנים שלי טען שהוא עושה מוסיקה במחשב, ומתוך סקרנות מיד הלכתי אליו כדי לראות במה מדובר”, ירדן מספר. “הרעיון של יצירת צלילים על ידי לחיצה על מקשי המקלדת במחשב, והאפשרות לסדר אותם לכדי רעיון מוסיקלי הקסים אותי, ובאופן מידי נשבתי. מאז ידעתי בדיוק מה אני רוצה לעשות בחיים, ואכן מזה אני מתפרס, 23 שנים אחרי”.


ירדן, כך מסתבר, הוא אוטודידקט. “למדתי הכל לבד”, הוא מודה. “כשהתחלתי בגיל 13 לא היה אינטרנט מפותח כמו היום, לא היה יוטיוב, פורומים ואתרים ללמוד מהם, הכול היה ניסוי וטעייה עבורי. למדתי מכל כפתור שסובבתי, כל הלמידה הייתה סולו לחלוטין. באותה תקופה גם לא ממש הכרתי יותר מדי מוסיקאים כמוני, פשוט צללתי לבד לעומק כדי לנסות להבין את העולם הזה בעצמי”.


איפה אתה מבצע את העבודה בפועל?  


“כל התהליך נעשה באולפן שלי מהתחלה עד הסוף. היום אין צורך לטוס, אנחנו מעבירים פרויקטים שלמים דרך האינטרנט. אני עובד עם אמנים מכל קצוות תבל והכל מתנהל דרך מיילים, שיחות אודיו ו/או וידאו. הטכנולוגיה מאוד מקלה על העבודה מפני שכך אני יכול לתקשר עם כל אמן בצורה שנוחה לו. למרות כל האופציות האלו, עדיין הכי כיף כמובן זה לשבת עם האמנים באולפן ולעבוד יחד, זה תמיד יוצר עבודה יצירתית ומעניינת יותר”.


מפורסמים שעבדת איתם בארץ, מפורסמים מהעולם?


“בארץ עבדתי כמעט עם כולם: אייל גולן, עומר אדם, משה פרץ, ליאור נרקיס, דודו אהרון, פאר טסי, רותם כהן, שרית חדד, אגם בוחבוט, נועה קירל, נסרין דקרי, עדן בן זקן והרשימה עוד ארוכה …


בחו״ל:


Nicki Minaj, Sean Paul, Sam Feldt, Busy Signal, The Him, Rita Ora, Mike Mago, Vize, Fedde Le Grand, Yves, Kid Inc, Stylo G, Serani, Jenn Morel, Sigma, Ella Henderson, D.A.M.A, Jay Hardway, Xenia Ghali, Banx & Ranx, Vybz Kartel, TeeJay ,Spice, Ding Dong, Safaree, James Smith, Mousse T., Govana, Möwe, Conor Maynard, Matisse & Sadko, Dany Neville, Shatta Wale, Charly Black, Konshens, Madcon, Kara Marni, Pixie Lott, Sinead Harnett, Paloma Faith, Blonde and more…”



“האומנים הגדולים בעולם מאוד מחוברים לכל שיר שהם מוציאים”

“קיבלתי יד חופשית”


ירדן מספק שעם הזמן נאלץ גם להיות פסיכולוג של האומנים. “כל אמן מתייעץ איתי בנוגע לכל פרט הכי קטן ושולי שיש לו בראש לגביי המוסיקה שלו, אז מהר מאוד למדתי שלהיות פסיכולוג זה חלק מהגדרת התפקיד”, הוא אומר בחיוך.


אחד הסיפורים המעניינים שקרו לו, היה עם שיר משותף של ניקי מינאז׳, וייבז קרטל וסטיילו ג׳י. “הייתי אמור לעשות רק מאסטרינג לשיר הזה”, הוא נזכר,  “כשקיבלתי את המיקס נחרדתי מהסאונד שיצא לוייבז קרטל מפני שהוא הקליט על אייפון מתוך הכלא בג’מייקה. התעקשתי על כך ששיר בסדר גודל כזה לא יכול להשתחרר כך, אז המנהלים ביוניברסל שאלו אותי אם אני חושב שאני יכול לספק תוצאה טובה יותר ומיד עניתי שכן … הם חזרו אליי ואמרו לי שאם כך אז שאעשה כבר גם את המיקס והמאסטרינג לכל השיר. אני מודה שזה היה מלחיץ בלשון המעטה אבל כשהם קיבלו את התוצאה הסופית כולם מיד אישרו את השיר פה אחד. השיר הפך להיות להיט גלובלי עם מאות מיליונים של סטרימינג וניקי בעצמה שרה אותו בכל הופעה שהייתה לה מאז”.


במקרה אחר, ירדן עבד על כמה תקליטים עם המפיק הבינלאומי מייק מגו  (mike mago). “כשסיימנו את המיקס אמרתי לו שלמרות שזה יצא מהמם, אני לא שלם עם כמה כלים בהפקה ואני חושב שאפשר לעשות משהו יותר טוב”, הוא מספר, “הוא הסתקרן ונתן לי יד חופשית. בין היתר החלפתי לו את אחד הכלים הראשיים בכלי אחר ומיותר לציין שפחות משבוע לאחר מכן הוא קיבל מספר הצעות מתחרות מהלייבלים הכי גדולים בעולם על מי יזכה לשחרר את השיר. בנוסף זה הפך לאחד השירים היותר אהובים ומושמעים על ידי אנה מאק (שדרנית הרדיו הגדולה באנגליה). עוד אומן שלא מוכן ששום קטע שלו ישוחרר בלעדי הוא סאם פאלדט (sam feldt)”.


מה ההבדלים בין עבודה עם ישראלים לכוכבים בינלאומיים?


“הרבה יופתעו אבל דווקא האומנים הבאמת גדולים בעולם מאוד מחוברים לכל שיר שהם מוציאים, ואני מוצא את עצמי מעורב יותר ועובד מולם ישירות. פה בישראל אני עובד רוב הזמן מול המפיקים עצמם ופחות מול האומנים. בחו״ל גם יותר מעריכים את הדעה של אנשי המקצוע שעובדים איתם. בישראל לאנשים יש קוצים בתחת, הכול חייב לקרות מהר, אין זמן, עובדים בלחץ מפני שכולם כל הזמן עסוקים בעשייה. בחו״ל לפעמים אמן יכול גם לקחת שלושה חודשים עד שהוא חוזר לאולפן לעבוד על השיר הבא שלו וזה לגמרי תקין שם מבחינתם. בסופו של דבר כל אמן זה עולם ומלואו ולכל אחד יש את ‘הקטעים’ שלו, אבל מפני שאני עובד עם אמנים מכל כך הרבה מדינות, מדבר וחווה כל כך הרבה אנשים עם מנטליות שונה, אני לומד להתאים את עצמי לאמן וזה הופך את העבודה למאוד מעניינת”.



“העולם הדיגיטלי מקל לנו מאוד על החיים”. שולץ בעבודת מיקס

איך העולם הדיגיטלי משנה את המקצוע שלך?


“העולם הדיגיטלי מקל לנו מאוד על החיים – היום המידע נגיש לכולם, כל מה שצריך זה פשוט למצוא ולקחת אותו. אני רואה שאנשים לומדים היום און-ליין מגוון רחב של דברים. היום קל יותר לעשות שיתופי פעולה, להחליף רעיונות וללמוד בלי סוף. עם זאת, הדיגיטל מביא עימו אין סוף דיסאינפורמציה. עם כל המידע מגיע גם עומס של מידע מטעה וגורם לחוסר התעמקות והבנה בסיסית של המקצוע. חוסר הסבלנות שסובב אותנו, והדור הצעיר שרוצה הכל כאן ועכשיו גורמים לכל אחד לחשוב שתוך כמה חודשים הוא יכול להגיע לטופ, ובמינימום עבודה ומאמץ. אמנם יש היום הרבה יותר כלים לעשות דברים שבעבר אפילו לא העזנו לחלום עליהם, אך הצעירים מפספסים את הפואנטה של עבודה קשה, חריצות, התמדה, התמודדות וזו בדיוק הסיבה שבגללה היחידים שכן מצליחים להחזיק מעמד בתעשייה הם אלה שהימרו על המוזיקה, הקריבו ונתנו מעצמם הכי הרבה”.


מה ההצלחה הכי גדולה שלך בעבודה?


“תמיד כששואלים אותי את זה מצפים שאגיד שירים עם אמני ענק, או זכיות בפלטינות ובזהב אבל התשובה שלי היא שום דבר מזה! כשאני מצליח להעביר את הוייב ואת האנרגיות של השיר, ומקבל על כך חיזוקים חיוביים ואמנים אוהבים את מה שאני עושה, זה הכול מבחינתי. ההצלחה הכי גדולה שלי היא לקום כל בוקר עם חיוך מפני שאני עובד במקצוע שאני אוהב. כל האמנים הגדולים והפרסים זה רק בונוס”.


לאן הולך העולם של הנדסת הסאונד?


“עולם הסאונד מתפתח לצד הטכנולוגיה. היום אני מסוגל לעשות דברים פשוט מדהימים, דברים שרק דמיינתי שיהיו מגניבים ואפשריים בעתיד והנה הם כבר כאן היום. התחום רק גדל כל הזמן. הדבר החשוב הוא לגדול יחד איתו, להמשיך לעקוב אחרי חידושים ומוצרים מעניינים בשוק. אני מאוד מאמין בטכנולוגיה ומבין שאם לא אהיה בחזית ואתעדכן ללא הפסקה אני אשאר מאחור מהר מאוד. תמיד יהיה לי מה ללמוד וזה לעולם לא יגמר, ואני יודע שתמיד אמצא ממה להתרגש, ותמיד אצעד קדימה”.


מה השאיפות שלך? החלום?


“שאף פעם לא אפסיק להתלהב מכל שיר שאני מקבל! אני בטוח שאנשים לא יאמינו לי, אבל גם היום, אחרי למעלה מאלף שירים עם השם שלי עליהם ועם זכיות ופרסים בכל מקום בעולם, אני מתרגש מכל אומן חדש שמגיע אליי ורק מחכה בקוצר רוח כבר להתחיל לעבוד איתו. זו הרגשה מדהימה שאני מקווה שלעולם לא אאבד, זה החלום שלי”.


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר