דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שני) באשר לפרויקט חשמול הרכבת בקו המהיר בין ירושלים לתל אביב, מציג פערים משמעותיים באשר לבטיחות הקו, ובעיקר במנהרות. על פי הדו"ח, הובלת כוחות החירום באמצעות רכבת כוננית אינה מיטבית. היא עשויה להאריך את משך זמן הפינוי ועלולה לעלות בחיי אדם. עוד נמצא כי לא בוצע תרגיל מרכזי מסכם נוסף לצורך תיקון הליקויים שהועלו בתרגילים הקודמים בהובלת כוחות חירום ופינוי נפגעים באמצעות הרכבת.
בנוסף, הדו"ח מצביע על חסר בציוד הנדרש של מד"א בתחנת נבון לא הוסדרה מערכת קשר בין מד"א לגופי החירום האחרים. המבקר צופה קשיים בפינוי נפגעים ממפלס התחנה התחתון למפלס הכניסה. עוד נמצא כי מנכ"ל חברת הרכבת דאז אישר את נוהל העבודה בסביבה חשמלית רק במועד תחילת הפעלת הקו המהיר בספטמבר 2018 , אף על פי שלפי דיוני הדירקטוריון עולה כי בוצעו הדרכות ונסיעות ברכבת בזמן העבודה באתר, דבר שלפי מנכ"ל החברה דאז יש בו הפרת בטיחות חמורה.
צילום ארכיון: יוני ריקנר
כמו כן, הדו"ח מציג בעיות בכל הקשור לעמידה בזמני התכנון. בדוחות הקודמים עלה כי יש עיכובים בהשלמת פרויקט החשמול, שעלה כ-12.1 מיליארד שקלים. כעת נמצא בביקורת המעקב שהעיכובים נמשכים. לטענת המבקר, בכל שנה שבה הפרויקט נדחה - מביאה לנזק של מאות מיליוני שקלים.
על פי המבקר, העיכובים בהשלמת פרויקט החשמול מאלצים את חברת הרכבת להפעיל ולתחזק קטרים וקרונות דיזל ישנים, לרכוש ציוד נוסף המונע בדיזל ועלולים לדחות את קבלת הציוד החשמלי החדש שרכשה בעלויות גבוהות. הביקורת מצאה כי במועד פתיחת הקו המהיר לירושלים בחודש ספטמבר 2018 לא היה בחברה ציוד נייד להפעלתו והיא נאלצה להפעילו באמצעות מערכי קרונות שהוסטו מקווי רכבת אחרים. הדבר גרם להקטנת תדירותם ולהגברת הצפיפות בקווי הרכבת האחרים.
בביקורת המעקב נמצא כי הקו המהיר לירושלים הופעל במתכונת הרצה עם נוסעים בלי שהוכחה אמינות רצויה, ובתקופת ההרצה שנמשכה כשנה נרשמו שיעורי ביטולי רכבות גדולים מהממוצע בקווים האחרים. הדו"ח ממליץ כי "חברת הרכבת תמשיך לבחון וליישם דרכים לקידום והאצת פרויקט החשמול ותבצעו בלוחות הזמנים, בתקציבים ובסטנדרטים הנדרשים. על משרדי התחבורה והאוצר להגביר את הפיקוח והבקרה על החברה כדי למנוע פיגורים נוספים בלוחות הזמנים".
התחבורה הציבורית בי-ם - בעיית תשתיות
בנוסף, מבקר המדינה בדק את הנעשה במסגרת התחבורה הציבורית בבירה ירושלים, שבה מושקעים בשנים האחרונות תקציבים לא מועטים. מן הביקורת עולה כי תוכניות אסטרטגיות ותוכניות אב לפיתוח תחבורה ציבורית במטרופולין ירושלים הוכנו כבר בשנת 2014, אך מאז אין פרסום מעודכן ומרוכז של המידע הרלוונטי על פני שנים ובראייה כוללת וטרם הושלמה הכנה של תוכנית אב מעודכנת וכוללת לתחבורה במטרופולין ירושלים, בפרט בהיבט התחבורה התיירותית.
בדיקת המבקר מצאה כי איכות שירותי התחבורה הציבורית בעיר נפגעת בגלל מחסור בתשתיות תומכות - נתיבים מהירים, נתיבי העדפה, חניות לילה, מסופי תפעול, מסופי נוסעים וכדומה. קיים מחסור בנהגי אוטובוסים המהווה מכשול מהותי לשדרוג שירותי התח"צ בעיר, בפרט בזמן שמשרד התחבורה פועל להכניס לעיר מפעילי תח"צ חדשים. חלק מהשכונות והרחובות בעיר נבנים ללא תכנון תשתיות לתח"צ, ולכן בחלק מהמקומות חסרים שירותי תח"צ לתושבים.

בנוסף, תשתית התחבורה במזרח ירושלים לקויה ואינה מאפשרת להפעיל שירות תח"צ נאות באזורים רבים; ריבוי מפעילים במערכת התח"צ במזרח העיר מקשה פיתוח של קווים יעילים, ובמצב הזה נוסעים נדרשים לעשות מעברים רבים בין קווים כדי להגיע ליעדם.
המבקר ממליץ למשרד התחבורה להשלים את הכנתה של תוכנית אב כוללת ואופרטיבית במטרופולין ירושלים ויפעל להקמת מתקני התשתית הנדרשים עבור הרחבת השירות בקווי האוטובוסים. ללא הרחבה זו, הסיכוי לשפר את שירותי התח"צ בעיר ירושלים הוא נמוך.
עוד נכתב כי "מומלץ שמשרד התחבורה יפעל בתחום סמכותו להגדלת מספר הנהגים במשק בכלל ובמטרופולין ירושלים בפרט, כדי שמפעילי התח"צ יצליחו לגייס את מספר הנהגים הנדרש כדי לספק את השירות ואף להרחיבו. על עיריית ירושלים לוודא שתכנון של שכונות חדשות יהיה תכנון מוכוון תחבורה ציבורית". עוד ממליצים על שיפור התחבורה הציבורית במזרח ירושלים וקידום פרויקטים - החל בהקמת חניוני לילה, מסופים ונתיבי תח"צ ועד הקמת המסילות העתידיות של הרכבת הקלה.
מחדל הרכבים הכבדים בכביש
שנים של דיונים, ועדות ותקנות שלא יושמו במלואן הן רק חלק מעשרות המחדלים עליהם מצביע מבקר המדינה בדו"ח מיוחד העוסק בטיפול בכלי הרכב הכבדים בישראל שכפי שדווחנו לא אחת ועל פי הנתונים הרב שנתיים מעורבים בלא מעט תאונות בהם הרוגים ופצועים קשה ביחס לסוגים אחרים של כלי רכב.
בשנת 2018 נהרגו 91 בני אדם בתאונות במעורבות רכב כבד שהיוו 29 אחוז מסך ההרוגים. המבקר מציין כי בשנים האחרונות ביצעו משרד התחבורה והרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) פעולות שונות על מנת לשפר את הבטיחות בדרכים של כלי הרכב הכבדים. עם זאת, הביקורת מצאה פערים בתחומים הנוגעים לבטיחותם של כלי רכב אלה. לפי הדו"ח, לא נקבע גורם במשרד התחבורה שיתכלל את הטיפול בנושא ויבצע תיאומים בין המשרדים השונים. המבקר מציין כי נדרש להשלים את הכנתה של תוכנית אב למטענים, שנועדה להתוות מדיניות לפעילות יעילה של ענף ההובלה היבשתית בארץ, ולהשלים הטיפול בהמלצות שהוגשו במסמכי ביניים וטרם יושמו.

עוד הוא קובע כי מן ההיבט של הגורם האנושי, נדרש להשלים טיפול בסוגיות הנוגעות להכשרה ולשמירת הכשירות של נהגי רכב כבד, וכן של בעלי תפקידים נוספים בענף - מורי נהיגה, בוחנים, מרצים בקורסי ההכשרה, קציני בטיחות, בעלי רישיון מוביל, בעלי תפקידים בחברות הובלה ושוטרי היחידה לאכיפת רכב כבד במשטרת התנועה. כמו כן, קיים מחסור בנהגי אוטובוסים ומשאיות, דבר המוביל לאי-הקפדה על כללי הבטיחות.
מהדו"ח עולה כי לא ננקטו מכלול הפעולות לשם התמודדות עם המחסור הקיים בנהגי רכב כבד, טרם הוקם מאגר מידע הכולל נתונים מלאים ומהימנים בדבר פסילות רישיון שהטילו הגורמים השונים, טרם הוסדרו הכללים בדבר מתכונת העסקתם של קציני בטיחות בתעבורה ועוד.
תגובת משרד התחבורה
"משרד התחבורה מתייחס במלוא הרצינות להערות מבקר המדינה, גם אם בחלק מהמקרים אנו רואים את הדברים באור אחר. רבים מהליקויים שעליהם הצביע הדו"ח תוקנו או נמצאים כיום בשלבי תיקון. הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה פועלים ללא דיחוי לתיקון כל הנושאים הטעונים שיפור.
עיכובים בהשלמת חשמול קווי הרכבת
למרות הערת המבקר על עיכובים בהשלמת חשמול הרכבת, משרד התחבורה ניצל בשנה האחרונה את השבתת תנועת הרכבות בתקופת הקורונה לביצוע מבצעי תשתית מורכבים התומכים בפרויקט, וקיצר את לוחות הזמנים בשנה עד חמש שנים בקווים שונים ברשת המסילות. כך למשל חשמול קו הרכבת בין אשקלון לרעננה הוקדם בשנתיים וחשמול קו נהריה-תל אביב הוקדם בחמש שנים.
משרד התחבורה נתן עדיפות לביצוע מיזם חשמול הרכבת, שהביא לקידום העבודות, אף על חשבון תנועת הנוסעים, להם סיפק המשרד פתרונות תחבורתיים חליפיים; שולבו קבלנים מקומיים לביצוע עבודות הנדסה אזרחית התומכות במיזם החשמול; והואץ ביצוע מוסך הקרונועים החשמליים באשקלון.
מהלכים אלה, לצד שילוב מנגנוני תמריץ בחוזה הקבלן, אפשרו רצף עבודה של הקבלן ותרמו לקליטה נרחבת של צוותי עבודה מחו"ל, הגבירו משמעותית את התפוקות בפרויקט, והביאו להקדמה דרמטית במועדי סיום העבודות על הקווים.
יצוין כי במכרז לביצוע עבודות החשמול, שנערך בשנת 2015, זכתה חברת SEMI הספרדית. לצערנו, תחילת העבודות התעכבה עקב תביעות משפטיות של המציעים שלא זכו, עד לחתימת הסכם פשרה בינואר 2018. כאמור, בשנה האחרונה, משרד התחבורה ורכבת ישראל השקיעו מאמצים רבים במימוש פרויקט החשמול.
האיחורים בקו ירושלים-ת"א צומצמו באופן משמעותי. הקו לסבידור הושלם בחודש מרץ. קו הרכבת המחבר את קשת השרון לאשקלון נמצא בתהליכי בניה מתקדמים וצפוי להיות מושלם עם השלמת מוסך הקרונועים.
בטיחות כלי רכב כבדים
משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בתחום הובלת המטענים היבשתית ובטיחותם של כלי רכב כבדים. מנכ"ל המשרד הורה על הקמת צוות בין משרדי, הכולל את כל הגורמים הרלוונטיים, שמטרתו לקדם פרויקטים רבים וחדשניים בתחום, ולהתמודד עם בעיית המחסור בנהגים.
משרד התחבורה הקים לפני כשנה אגף פיקוח ובקרת רכב, האחראי לנושאי בטיחות רכב כבד והובלת חומרים מסוכנים. לאגף הוקנו סמכויות רגולטוריות ובימים אלה מתבצעת עבודת מטה נרחבת לגיבוש מדיניות כוללת בנושא לטובת שיפור מיידי ככל הניתן של הבטיחות ברכבים אלו.
תוכנית אב להובלת מטענים
משרד התחבורה מקדם את השלמת תוכנית אב להובלת מטענים והחל ביישומה, לרבות פיתוח הענף ובחינת המלצות ועדות שונות לאורך השנים בתחום.
מחסור בנהגי רכב כבד
משרד התחבורה מודע לחשיבות הענף ולצורך בנהגים מיומנים, וביצע מגוון רפורמות לייעול, פישוט וקיצור תהליכי ההכשרה שלהם, מבלי להתפשר על הדרישות ועל איכות ההכשרה.
בין היתר, קוצר הליך המיון וההתאמה הרפואית משמונה חודשים לחודשיים בלבד; הסמכת נהגים יוצאי צבא לרישיון אזרחי תוך יום; אישור לביצוע מבחן מעשי (טסט) פנימי בחברות הציבוריות הגדולות; וזירוז קבלת אישור היעדר רישום פלילי ממשטרת ישראל.
משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בקידום מעמדו של הנהג בישראל ופועל בשיתוף פעולה עם צה"ל, משרד הכלכלה ומשרד העבודה והרווחה, לשם שיפור מעמד הנהג ולהגדלת מאגר הנהגים וקציני הבטיחות, מקרב חיילים שעומדים לפני שחרור.
למרות כל האמור לעיל, ועל אף שמדי שנה מוסמכים אלפי נהגי רכב משא ואוטובוסים, רבים מהם אינם ממשיכים לפעול בענף בשל פער בין הדרישות של הנהגים ובין התנאים בשוק העבודה ובהן שכר ותנאי עבודה. כדי לתת מענה הולם לבעיות אלה, נדרשת עבודת מטה בין-משרדית רחבה, והצבת הנושא כיעד לאומי של ממשלת ישראל. בכוונת המשרד לקחת חלק גם בקידום נושא זה על-ידי כלל המשרדים הרלוונטיים.
ניידות הבטיחות של משרד התחבורה
המשרד מכיר בחשיבות בדיקות הבטיחות בדרכים, אך מחסור בכוח אדם ובמשאבים מגביל את היקף הבדיקות. באגף נותרו 14 עובדים בלבד וכיום לא ניתן לגייס עובדים נוספים בשל קיצוץ רוחבי בממשלה והיעדר תקציב מדינה. עם אישור התקציב נתחיל בהליכי גיוס מזורזים. לאור המשאבים המוגבלים, הורה המשרד להתמקד ברכב כבד המהווה סיכון מוגבר לבטיחות בדרכים.
טכוגרף דיגיטלי
משרד התחבורה מקדם מזה מספר שנים את חובת השימוש בטכוגרף דיגיטלי המקובל באירופה לצורך אכיפה ובקרה על שעות נהיגה ומנוחה ברכב כבד. הנושא מורכב ורב-תחומי, ודורש תיאום עם משרדי החוץ, הכלכלה, ביטחון הפנים, משטרת ישראל וגורמים נוספים, לצד בחינה מעמיקה של הטכנולוגיות הקיימות בתחום בעולם ופיתוח מחשובי להנפקת כרטיסי הטכוגרף וקידודם.
המשרד העביר נוסח לתיקון תקנות התעבורה לשם התאמתן לטכוגרף דיגיטלי ומתן סמכויות לפקחי המשרד. התקנות הופצו לשימוע ציבורי, ועם חידוש פעולת וועדות הכנסת הועברו לאישור משרד המשפטים לפני העברתן לאישור ועדת הכלכלה.
רמת שירותי האוטובוסים בירושלים
משרד התחבורה, יחד עם עיריית ירושלים ומפעילי התחבורה הציבורית בעיר, פועל מזה שנים רבות לפיתוח וחיזוק מערך התחבורה הציבורית של בירת ישראל.
כניסת מפעילים חדשים
בדצמבר 2018 פורסמו שני מכרזים רחבי היקף לאשכולות הפעלה בירושלים, המגדילים בכ-70% את הנסועה השנתית (סה"כ המרחק שנוסעים כל האוטובוסים במטרופולין במשך שנה), מגבירים את התחרות ומשדרגים משמעותית את רמת השירות.
לצערנו, עקב התנגדויות משפטיות בנושאי רכש גומלין, נעצרו כל התהליכים התחרותיים ובהם שבעה מכרזים לפעילי תח"צ. משרד התחבורה ניהל מאבק משפטי למען כלל אזרחי ישראל ומשתמשי התח"צ, ולשמחתנו פסק בג"ץ בחודש מרס האחרון כי אין הצדקה לעיכוב המכרזים ואישר את המשך ההליכים המכרזיים.
מזרח ירושלים
באשר לתכנון קווי תחבורה ציבורית במזרח ירושלים, יצוין כי המשרד מקדם תכנון להקמת רשת קווים במזרח ירושלים שנועדה לשפר את השירות הניתן לשכונות אלו ולקשרם למוקדי ביקוש, אזורי תעסוקה, מסחר ובתי חולים. במסגרת זו מבוצעת בחינה ותכנון של חניונים תפעוליים במזרח העיר על מנת לספק מענה תשתיתי לגידול השירות.
מחסור בנהגי אוטובוסים
ראשית, נציין כי מפעילי התחבורה הציבורית הם האחראים לגיוס נהגים, להכשרתם ולשימורם. משרדנו פועל לקידום מעמד הנהג ולשיפור תנאיו בדרכים רבות, בהן: התקנת מחיצות הפרדה לנהגים, הן כדי לבודד את הנהג בתקופת הקורונה והן כדי להגן עליו מהסחות דעת וממקרי אלימות; ביטול תשלום במזומן, כדי לאפשר לנהג להתרכז בנהיגה בלבד; והתקנת מבני מנוחה לנהגים במסופי הקצה.
משרד התחבורה מקדם בימים אלה את נושא הכשרת הנהגים ויצא במכרז למכללות ייעודיות בפיקוח המשרד ועל פי תכניות שנאשר. כמו כן מתוכנן בקרוב קמפיין הסברה רחב היקף לקידום מעמד הנהג.
בנוסף, במסגרת מדיניות המשרד לחיזוק מעמד הנהג, הוכנסו במכרזים האחרונים תמריצים כספיים וניתן ניקוד למפעילים שישתפו את הנהגים ברווחיהם. תמריצים אלו ישפרו את שכרם של הנהגים, שגדל בשנים האחרונות בעשרות אחוזים.
תשתיות תומכות תח"צ
משרדנו הנחה את צוות תכנית אב לתחבורה להכין תוכנית לרשת של תשתיות העדפה לאוטובוסים בירושלים, בדגש על צירי בגין, גולדה, א"ת תלפיות וגבעת שאול, הכניסה להר חוצבים ואזורים מרכזיים נוספים.
אנו פועלים מול עיריית ירושלים להגדלת מצאי התשתיות עבור חניות אוטובוסים בעיר. בימים אלו משלימה החברה העקרונית מוריה את תכנון חניון עטרות הכולל חניות לכ-500 אוטובוסים, תחנות תדלוק, מתקני שטיפה ומבנים תפעוליים למנוחה ורענון של הנהגים.
כמו כן, הושלמה הקמת חניון תפעולי ולילה חדש בכניסה לעיר ובו כ-80 חניות, והורחב מסוף גבעת התחמושת לעוד 20 אוטובוסים להמתנות יום. הקמת חניון 4/9 בסמוך לצומת רמות מתקדמת והוא ייפתח בסוף שנת 2022. בחניון 215 עמדות חניה שיכללו תשתית הטענה לאוטובוסים חשמליים, לאור התוספת של 200 אוטובוסים חשמליים במכרזי ירושלים.
התייעלות אנרגטית
משרד התחבורה הסדיר את כל הנהלים הנדרשים לשימוש ברכב ובכלל זה בתחום היבוא, השימוש והטיפול. מעבר לדרישות החובה, מזה למעלה מעשור אגף הרכב פועל לעידוד השימוש בכלי רכב יעילים, ירוקים ובטוחים יותר, תוך שימוש באמצעים רלוונטיים לכל קטגורית כלי רכב.
בקטגוריית כלי הרכב הפרטיים, הונהג מנגנון הציון הירוק אשר מעניק הטבה במס הקניה בהתאם לרמת הזיהום. במטרה לעודד רכישת כלי רכב היברידים וחשמליים, המשרד מעניק הטבה באגרת הרישוי, בנוסף לתועלת החיצונית האמיתית שמתקבלת כתוצאה מהשימוש ברכב.
בעניין אוטובוסים, פעל המשרד להסרת החסמים שבתחום אחריותו, קידם פיילוט לאוטובוס העירוני החשמלי הראשון בישראל, ועל סמך המסקנות שהתקבלו מהניסוי, הומלץ להמשיך בהצטיידות באוטובוסים עירוניים חשמליים וכך אכן נעשה. בכלל מכרזי התחבורה הציבורית החדשים, משרד התחבורה דורש מהמפעיל הזוכה להעמיד אוטובוסים חשמליים ב-50% מצי האוטובוסים העירוני באשכול.
המשרד במכלול פעולותיו מקדם תחבורה ציבורית איכותית אשר תהווה תחליף אמיתי לשימוש ברכב הפרטי תוך קידום המשק ברמת התשתיות, דרך טכנולוגיות ועד רמת השירות לנוסע. כל זאת במקביל לחשמול ציי האוטובוסים בישראל. במקביל, מעודד המשרד את השימוש בכלי רכב 'ירוקים' ומעודד הקמה של שבילי אופניים ומרחב ידידותי להולכי רגל, במטרה לשפר את איכות החיים והסביבה של כלל משמשי הדרך".
תגובת רכבת ישראל
"רכבת ישראל תלמד את הדו"ח ותפעל בהתאם למסקנותיו, כפי שעשתה בעבר וכפי שמציין הדו"ח הנוכחי. בשנה וחצי האחרונות קיבל הפרויקט תנופה משמעותית. לוחות הזמנים הוגדרו מחדש ומגלמים הקדמה של כחמש שנים בהשוואה למאפייני הפרויקט שבדק מבקר המדינה. לוח הזמנים החדש שסוכם עם המדינה הואץ משמעותית ובמסגרתו הקו החשמלי בין ירושלים להרצליה הושלם והופעל מסחרית לנוסעים בהקדמה של חצי שנה בהשוואה להתחייבות של הרכבת למדינה.
"בתקופה האחרונה, שאופיינה בהפסקה וצמצום תנועת הרכבות בשל הקורונה, שולבו קבלנים נוספים, והואצה הקמת תשתית החשמול של הקו מאשקלון לטבעת השרון (בני ברק, ראש העין, כ"ס, הרצליה), ובמקביל מואצת השלמת המוסך החשמלי באשקלון שיקלוט את הרכבות החשמליות החדשות שיגיעו במהלך השנה הקרובה. לשמחתנו הישגים אלה מקבלים ביטוי בדו"ח המבקר, כמו גם הפקת לקחים נוספים כגון ביצוע הרצות מספקות, מינוי בעלי תפקידים עליהם הומלץ ע"י המבקר בעבר, והצטיידות בכלי רכב וציוד".