70 לטום ווייטס: השירים האהובים

הוא אולי נשמע כמו נפש מאוד בוגרת כבר כשהיה בן 20, אבל המוזיקאי והשחקן האמריקני טום ווייטס פתח רק עכשיו את העשור השמיני לחייו • מיקי שביב, סיון טלמור ואחרים בוחרים את השיר של הגאון שהם הכי אוהבים

האמן עם הקול המעושן ואחד מ"מספרי הסיפורים" הגדולים בתולדות המוזיקה הפופולרית, חגג אמש (ש') 70 חורפים. פרט ליצירת עולם מקאברי והומוריסטי שאין שני לו, ווייטס הוציא משנת 1973 ועד היום 17 אלבומים (אלבומו האחרון "Bad As Me" יצא בשנת 2011), השתתף בעשרות סרטים כשחקן, חיבר מוזיקה להצגות וסרטים, זכה בשני פרסי גראמי ונכנס ל"היכל התהילה של הרוק".

לציון המאורע, ביקשנו ממשתתפי מופע המחווה המיוחד לטום ווייטס (17 בדצמבר 2020 בתיאטרון תמונע תל אביב, 25 בדצמבר בצוללת צהובה ירושלים), לבחור את השיר של ווייטס שהם הכי אוהבים ולהסביר למה.

• עוד שיא: הצעד הבא של ביונסה

• פרויקט מיוחד: אלבומי העשור שלנו

• אירוויזיון 2020: הרבה יותר זול מבארץ

• הדבר הכי טוב שנטע עשתה מאז "TOY"


הילד בן 70. טום ווייטס // צילום: GettyImages
 

מיקי שביב

Somewhere (מתוך "סיפור הפרברים")

טום לא כתב או הלחין את השיר הזה, אבל הביא ביצוע שמסמר אותו אל לוח ליבי, שכן זהו השיר הכי לא צפוי להימצא בתקליט שלו. האפיון הברור של מלודיה כלילת יופי, המנוגדת בתכלית לאופי שירתו הסדוקה, כמו גם געשו המוזיקלי השגור של תום והעובדה שבחר לשיר את הקלאסיקה הזו, גילו לי בו את האדם, בתצרף נפשי שלא יכולתי להיות ער לו, טרם שמיעתי את גרסתו לשיר זה. 

דניאל זמיר

New Coat Of Paint 

לטעמי זוהי קלאסיקת רוק במיטבה. ניכרות בהתאם להיותו אמן רוק, אבל כזה שלא תקועים בנישה או משבצת ותמיד פתוח להשפעות, ניכרות בשיר גם השפעות של בלוז וג'אז. כמוזיקאי ג'אז הייתי חשוף בעיקר לג'אז בילדות ובנערות, אך כשפגשתי את המוזיקה של טום ווייטס לא ידעתי את נפשי מאושר, הנה מישהו שמערב את הסגנונות האלה במוזיקת רוק פופולארית.

השיר הזה משקף יותר מהרבה אחרים, לדעתי, את הפתיחות של וויטס והסקרנות שלו, זו שמביאה גוונים חדשים לרוק שיוצרים תמונה חדשה, מרחיקים את ווייטס מהשבלונות המוכרות והמשעממות, והופכות אותו ליוצר חשוב ומשפיע במוזיקה בכלל ולא רק ברוק.


לא תקוע בשום נישה. טום ווייטס // צילום: AP

אדם בן עזרא

Tango Till They're Sore 

להבנתי זה שיר על מישהו שמתכנן את יום מותו בצורה הכי פרועה שיש וטום וויטס מעביר את התחושה הזאת בהמון הומור וחספוס שמאפיינים אותו, וממש אפשר להריח אלכוהול נודף מפיו כששומעים אותו שר את השיר הזה. 

סיון טלמור

Take It With Me

מעבר לכל הסופרלטיבים הבלתי נגמרים שאני יכולה לשפוך כאן על מר ווייטס, אם אני נאלצת לבחור, אז זה אחד השירים היותר אינטימיים ומרגשים שלו, לדעתי. אמנם זה שיר פחות מוכר, אבל לטעמי מגיע לו מקום של כבוד בפנתיאון. אומר רק - תקשיבו לו, ופשוט תקראו את המילים . מי שכותב כאלה מילים הצליח לפצח משהו בחיים האלה. 

In a land there’s a town, and in that town there’s a house and in that house there’s a woman"

And in that woman there’s a heart that I love

"I’m gonna take it with me when I go


יצר עולם מקאברי והומוריסטי שאין שני לו. טום ווייטס // צילום: GettyImages

ניר שלמה

Take It With Me

השיר האהוב עליי של טום וייטס ואולי בכלל. אני כל כך אוהב אותו שאני מקפיד לשמוע אותו רק ברגעים שמצדיקים אותו. שלא ייאבד מתחושת הקודש שהוא מכניס בי. 

שר ניב

Low Side Of The Road

אני מאוד אוהבת ביצירה של טום וויטס בכלל, ובשיר הזה בפרט, את הגולמיות והחספוס. הסאונד והתפקידים המוזיקליים בשיר - עקומים. הכלים לא מכוונים, הכניסות מחוץ לזמן, אין דיוק. וכל זה בדיוק מה שהופך את השיר הזה למושלם.

גדי רונן

Innocent When You Dream

השיר הזה מרגיע אותי כמו שיר ערש שעשוי מחלומות ספוגים באלכוהול. (מי שנרתע מהתיאור הזה כנראה שלא מכיר את האמן לעומק, והכתבה הזאת בדיוק עבורו).

מירב הלינגר

Blue Valentines

הקול והשירה של ווייטס בשיר הזה נוגעים בי במקום עמוק מאוד בנפש. זה שיר על השלמה עם כאב שיישאר לנצח מאהבה ישנה, ובהתאמה, המוזיקה מינימלית באופן יוצא דופן. ההרגשה היא שהכל כל כך חשוף וכל כך נוגע. כשאני מאזינה לו, התחושה הכי חזקה שנשארת איתי היא שיש נחמה.

• כואב לקרוא: פרס הסקס הגרוע

• רשמית: כוכבי הרשת מאוהבים

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר