אלף אסירים ישוחררו - כי אין מקום

בעקבות פרסום "ישראל היום": נכנס לתוקף תיקון החקיקה המחייב שחרור מנהלי להקלת הצפיפות • בין המשוחררים: 157 תושבי יהודה ושומרון ו-450 אסירים "פוגעים"

אסירים ישוחררו // צילום אילוסטרציה: גיל אליהו, ג'יני

ביום חמישי ישוחררו כאלף אסירים במסגרת השחרור המינהלי המוגבר שנקבע בתיקון פקודת בתי הסוהר. התיקון, שנחקק בעקבות פרסום "ישראל היום" כי פסיקת בג"ץ להרחבת שטח המחיה של כל אסיר לא מיושמת, קובע חובת שחרור מוקדם לאסירים העומדים בקריטריונים בהתאם לגזר דין ויתרת מאסר.

השחרור המוקדם יתבצע במסגרת המאמץ להקל על העומס והצפיפות השוררים בתאים של בתי הכלא, בין היתר בעקבות פסק הדין להרחבת שטח המחייה של כל אסיר, כך שיהיה לפחות 4.5 מ"ר. מדובר בשחרור אסירים, שיתרת מאסרם קצרה יחסית, במצב בו כמות האסירים בבתי הסוהר חורגת מתקן הכליאה שנקבע. ההוראה לא חלה על אסירים שנגזרו עליהם יותר מארבע שנות מאסר וזכאים לשחרור מנהלי רק כאשר ועדה מצאה אותם זכאים לכך.

התיקון אינו חל על אסירים ביטחוניים, אך בין המשוחררים ישנם 157 תושבי יהודה ושומרון שנעצרו בגין עבירות פליליות. בנוסף ישנם 450 אסירים המוגדרים "פוגעים" ולכן נדרש שירות בתי הסוהר לעדכן מראש את נפגעי העבירות על השחרור הצפוי. עברייני מין יפוקחו על ידי יחידת צור, ובשלושה מהמקרים הוצאו צווי הגנה לנפגעות העבירה.

לקראת השחרור קיים השב"ס מפגשים עם הרשות לשיקום האסיר, השב"כ, משטרת ישראל, משרדי רווחה ורשויות מקומיות על מנת שהאסירים המשוחררים יקלטו ויטופלו במסגרת הקהילתית.

"החל מדצמבר לא נוכל לקלוט עצורים ואסירים חדשים"

לפני שנה נחשפה ב"ישראל היום" מצוקת המקום בעקבות פסיקת בג"ץ. גורמים בכירים בשירות בתי הסוהר הזהירו אז מהשלכות הפסיקה וטענו כי "מערכת אכיפת החוק מגמגמת סביב מימוש ההחלטה". הגורמים הציגו את הצורך בפתרון כולל תוך שיתוף רשויות החוק בשינוי. "המשטרה מבצעת מעצרים בסיטונות ושולחת למעצר חשודים שאינם חייבים להימצא מאחורי סורג ובריח. שולחים לבתי הכלא עצורים שאחרי 24 שעות משתחררים, ובינתיים הם מקבלים אוכל, סל קליטה, לוקחים אותם ברכב לבית המשפט וכו'. מדובר בבזבוז מקום וכסף".

בשב"ס הציעו להגדיל את מספר האסירים בפיקוח האלקטרוני ושליחת יותר אסירים לעבודות שירות. "אפשר להגדיל את המכסה, אבל צריך שהפתרון יהיה מערכתי. חלק מהדברים מחייבים שינוי מדיניות ושינויי חקיקה ואם זה לא יקרה באופן מיידי שערי הכלא יינעלו".

לקראת שינוי החקיקה הסביר יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש את הצורך והסביר כי התיקון נועד לספק פתרון למצוקה: "בשל פסיקת בג"ץ המדינה חייבת להיערך בלוח זמנים קצר לשחרור אסירים בשחרור מנהלי. מצאנו את האיזון שבין פינוי מקום בבתי הסוהר, לבין הצורך להגן על שלום הציבור. לכן קבענו שהשחרור המנהלי המרבי יהיה כ- 30 שבועות. אסיר ירצה בכל מקרה לפחות מחצית מהתקופה שנפסקה לו".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר