המדריך למרכזי המבקרים של היקבים

טעימות יין לצד בראנצ'ים מפנקים, הקרנות סרטים לצד פארק בריחה ו"תחנת תדלוק" של המשקה המשמח לבב אנוש • שווה קפיצה

חוגגים במרכזי המבקרים // צילום: Getty Images

יין, כולנו יודעים, הוא הרבה יותר ממשקה סחוט מענבים. אף אחד כבר לא שותה יין כדי להרוות את צימאונו. נכון, הוא משקה פופולרי באירועים, בעיקר כדי לשמח את הלב ולשחרר קצת עכבות, אבל יין, מתברר, הוא גם תירוץ טוב להכיר את העולם, או לפחות עוד פינה נסתרת בארץ. מרכזי המבקרים של היקבים בכל העולם מהווים אטרקציה בפני עצמה, ואזורים מסוימים הפכו כה מזוהים עם היינות ועם היקבים המקומיים, עד כי שיתופי הפעולה ביניהם הגדירו את מה שמכונה "דרך היין" - דרך שבה המבקרים מטיילים בין הכרמים והיקבים, מי רגלי ומי רכוב, ומגלים דרך היין את העולם. 

בישראל שיתופי הפעולה בין היקבים נדירים למדי, אבל יקבים לא מעטים השכילו להקים מרכז מבקרים ראוי, מעין "חלון ראווה" שבו אפשר לטעום מהתוצרת ולשלב חוויות נוספות. בוא החורף הוא סיבה מצוינת לקפוץ ללגימה ביקב פחות מוכר, ועל הדרך גם להכיר את הארץ. אספנו עבורכם כמה הצעות.

יקב אדיר

אזור התעשייה דלתון הפך למעצמה של ממש בענף היין המקומי. לא פחות מחמישה יקבים ממוקמים בו נכון לעכשיו, אבל מרכז המבקרים החדש של יקב אדיר הוא המושקע והמפנק מכולם. בעלי היקב, משפחות רוזנברג ואשכנזי, הם גם בעליהם של דיר עיזים ומחלבה, כך שלצד היינות המצוינים אפשר להתענג גם על ארוחת בוקר גלילית ואפילו לקנח בגלידת עיזים מדהימה. במקום מתקיימות גם סדנאות יין וקולינריה לקבוצות. א'-ה' 17:00-09:00, ימי ו' 14:00-09:00. מומלץ להזמין מראש בטלפון: 04-6991039.

יין שאסור לפספס: שיראז כרם בן זמרה, 2016. יין זני (100% שיראז) מהכרם המפורסם הנושק ליקב, ששכשך בחביות עץ צרפתיות ואמריקניות כשנה. באף סיגליות, אסנה ושאר גרגירי יער שחורים ומעט איקליפטוס ופלפל שחור, לצד קופסת סיגרים. בטעימה הגוף מתגלה כבינוני, עגול ועסיסי. 90 שקלים.


יקב אדיר // צילום: דרור עינב ומתן קצמן

יקב כישור

הפסטורליות של הכפר כישורית שבין כרמיאל למעלות שורה על המבקרים בו כבר בשער הכניסה. זהו כפר טיפולי לבעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, המשולבים במגוון ענפי עשייה חקלאית במקום. ליקב, ששייך לכפר ומעסיק חלק מתושביו, מרכז מבקרים אינטימי ונעים שבו תוכלו לטעום ממגוון התוצרת, לצפות בסרט מרגש על המקום ועל האנשים, ובימי שישי, אחת לחודש, אף לשלב ארוחת בראנץ' עשירה על טהרת התוצרת המקומית, מול נוף הכרמים. יינן היקב הוא ריצ'י דיוויס, והוא מלווה על ידי יועץ היין איתי להט. טלפון לתיאום ולהזמנת מקום: 04-9085198.

יין שאסור לפספס: סירה, 2015. כרם הסירה של היקב נמצא בגליל המערבי הצפוני. התירוש התיישן כ־14 חודשים בחביות, רובן צרפתיות. ליין צבע בורדו כהה, ארומת פירות יער כהים, פלפל שחור ועשבי תיבול (קורנית). יין עסיסי ואלגנטי, לא מורכב מדי אך מהנה ובעל סיומת ארוכה. 90 שקלים. 


יקב כישור // צילום: אנטולי מיכאלו

יקב בן חיים

מרכז המבקרים של יקב בן חיים, יקב בוטיק משפחתי שמקפיד ליישן את כל יינותיו האדומים בחבית יותר משנה, שוכן ברמת השרון. היינן, איתי, הוא דמות צבעונית למדי: נגן סקסופון ופסנתר וחובב הארלי דיווידסון, ולכן אל תתפלאו למצוא אותו מלהטט בין שלושת הכובעים האלה בקבלות השבת השמחות שעורכים ביקב בימי שישי. גם במהלך השבוע תוכלו לקפוץ, בתיאום, לשעה של רוגע באמצע החיים על כוס יין.

יין שאסור לפספס: קברנה טרדישן, 2016. בציר חדש ליין שמושק בימים אלה ביקב. מבוסס על 85% קברנה מכרם מירון, עם השלמה של מעט מרלו ופטיט סירה. יין עסיסי ושמח, פירותי מאוד (דובדבן אדום, אסנה), מתובל בקצת אדמתיות מעניינת ובעל גוף בינוני. כיפי ורענן. 100 שקלים.


יקב בן חיים והיינן איתי בן חים // צילום: יח"צ

יקב תשבי

משפחת תשבי החליטה לפתח את היקב דווקא "לרוחב", והקימה מתחם מבקרים גסטרונומי מגוון ובו בית קפה ומסעדה חלבית, גלידרייה, מאפייה ארטיזנלית, אולם שוקולד עם השוקולדים הכי שווים (של ולרונה הצרפתית, שאותו מפיצה המשפחה), וגם משאית BBQ שמוציאה כריכים מושחתים עם מגוון בשרים מהמעשנת (בימי שישי). במקום ניצבת גם "תחנת תדלוק" של יין הבית, והמבקרים מוזמנים להגיע עם בקבוק ריק ולמלא אותו ב־18 שקלים לליטר. שווה!

יין שאסור לפספס: קברנה רובי אסטייט, סינגל ויניארד, 2014. זן ענבים לא מוכר שמקורו בהכלאה אמריקנית בין קברנה סוביניון לקריניאן. היין מפתיע: צבעו בורדו עמוק ובוהק, הוא מעלה ניחוחות מפתים של דובדבן, שזיף אדום וקסיס, לצד שוקולד חלב ועשבי תיבול טריים. הגוף שלו פירותי ורחב במידה, ובעיקר נעים ללגימה. 130 שקלים.


יקב תשבי // צילום: רן בירן

יקבי ירושלים

היקב האחרון ששנשאר ופועל בבירה פתח לאחרונה מרכז מבקרים בתוך טחנת הרוח המפורסמת של השר משה מונטיפיורי, בשכונת משכנות שאננים. לאחר 160 שנה קמה התחנה לתחייה, והיא שבה לטחון קמח שישמש למאפים וללחמים שיוצעו במקום בקרוב. במקום סדנאות וטעימות יין לקבוצות ולבודדים, כרכרת קפה (הכרכרה המשוחזרת של מונטיפיורי!), פארק "בריחה", סיורי סגוויי ועוד. סם סורוקה, יינן היקב, רקח סדרת יין מיוחדת יחד עם אדם מונטיפיורי, נצר למשפחת השר ומומחה בינלאומי ליין. חגיגה לכל המשפחה. לתיאומים www.thewindmill.co.il, טלפון: 02-5661441.

יין שאסור לפספס: קברנה רזרב ווינדמיל, 2016. מהסדרה המיוחדת הנמכרת אך ורק במרכז המבקרים. מקור הגפנים בהרי יהודה והם התבגרו בחביות כשנה וחצי. צבע היין סגול עמוק ויפהפה, באף דובדבנים ואסנה (פטל שחור), לצד שרף אילנות ומעט וניל. גוף היין רחב אבל לא מדי, והוא מאוזן וחומצי במידה. צעיר לימים ועתידו לפניו. 120 שקלים.


יקבי ירושלים // צילום: קובי ברקו טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר