הגרוש רוצה לקחת את הילדים לחו"ל, האם הוא חייב את הסכמתי?

לרוב נוהגים להתייחס לעניין זה במסגרת הסכמי גירושין, אך אם יש חשש שהילדים לא ישובו לארץ יש מספר פעולות לנקוט

לנסוע לחו"ל עם הילדים כשאתה גרוש // צילום: GETTY

הילדים יצאו לחופשה ומשפחות רבות עוברות בנמל התעופה בדרך לחופשה לחו"ל. כשאתם גרושים, הסיטואציה הזו תמיד מורכבת יותר. האם הגרוש או הגרושה חייבים בהסכמת בן הזוג לשעבר כדי לטוס לחו"ל יחד עם הילדים? התשובה היא כן. 

יחד עם זאת חשוב להבחין בין שני מצבים. האחד, אם היחסים ביניכם טובים, אין כל סיבה שתערימו קשיים ותמנעו מילדיכם המשותפים את חווית הנסיעה לחו"ל. אולם, אם היחסים אינם טובים, או אם יש לכם חשש ממשי כי הגרוש או הגרושה עלולים שלא להשיב את הילדים לארץ, ישנן פעולות חשובות שעלייך לנקוט.

בין השאר, ניתן לדרוש להפקיד ערבות בנקאית בשיעור של מאות אלפי שקלים בקופת בית המשפט, לחייב להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ נגד אחד מהוריו או קרוביו שיבוטל רק עם שובו כדי להבטיח את שובם של הילדים הביתה. ייפוי כוח בלתי חוזר לגבי נכס שבבעלות ההורה שנסע לחו"ל על מנת שההורה שנשאר בארץ יוכל לעביר אליו את הנכס במקרה בו חלילה הילדים לא ישובו מחו"ל.

חשוב לזכור כי כשהערמת הקשיים הינה קנטרנית ולא בגלל שקיים חשש כלשהו, ההורה השני יפגע אף הוא בסופו של דבר, כי יבוא יום בו הוא יזדקק לקבל את הסכמת ההורה האחר לנסיעה עם הילדים לחו"ל.

לרוב, נוהגים להתייחס לעניין זה במסגרת הסכמי גירושין ולקבוע כי לכל הורה הזכות לקחת את הילדים לחופשה בחו"ל, ולהודיע להורה השני את כל המידע הדרוש הקשור לנסיעה לפחות שבוע ימים מראש: יעד הנסיעה, מסלול הנסיעה, מקומות שהייה צפויים וכדומה. עוד נהוג לציין בהסכמי גירושין כי כל איחור בהשבת הילדים לארץ שלא בהסכמה או מפאת קיומו של כוח עליון, תחשב לחטיפה על פי חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), התשנ"א - 1991.

האם הגרוש יכול למנוע את הנסיעה לחו"ל?

על מנת למנוע את היציאה מן הארץ יכול בן הזוג לשעבר לפנות לבית המשפט ולבקש להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ נגד ההורה האחר ו/או כנגד הילד. יחד עם זאת, לא מדוב בדבר של מה בכך ויש להוכיח כי קיים חשש ממשי שההורה המתכנן לצאת מן הארץ עם הילד לא מתכוון לשוב איתו. אם בית המשפט יגלה כי ההורה שביקש להוציא את הצו עשה זאת מטעמי נקמה ובמטרה להקשות על חייו של ההורה האחר - הוא יבטל את הצו ועשוי לפסוק הוצאות כבדות על הטרדת ההורה האחר ועל הטרדת בית המשפט.

לילדים שלי אין דרכון ואני רוצה לנסוע איתם לחופשה בחו"ל. מה עושים?

כשהורים גרושים מבקשים להוציא דרכון לילד, על שניהם לחתום על הטפסים הדרושים (לא נדרשת חתימת שני ההורים אם הם אינם גרושים). כשאחד ההורים מערים קשיים ומסרב לחתום, ניתן לפנות בבקשה מתאימה לבית המשפט שיורה להורה האחר לחתום על הטופס או לחלופין יחליט, כי די בחתימת אחד ההורים כדי להוציא את הדרכון, החלטה שאותה ניתן יהיה להציג בפני רשות ההגירה והאוכלוסין.

חשבו על טובת הילדים המשותפים שלכם שלבטח ייהנו בחופשה בחו"ל, גם אם אתם לא נמצאים. הערמת קשיים מיותרים, שלא כמו במקרה הראשון, רק יגרמו ליחסים שלכם להיפגע ויפגעו בילדיכם.

הכותבת בעלת משרד עורכי דין העוסק בדיני משפחה, ירושות וצוואות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר