כל הפרטים: עבר צנתור ונפטר עקב רשלנות רפואית

משרד הבריאות קבע כי מטופל נפטר בעקבות רשלנות רפואית חמורה של רופאי בית החולים לאחר שעבר צנתור לפתיחת עורק ברגל. עו"ד אופיר בן משה, מתמחה בתביעות רפואיות, מבהיר מה ניתן ללמוד מדוח הוועדה, שמינה משרד הבריאות וממליץ כיצד להתמודד במקרים של רשלנות רפואית

צילום: עוד בן משה: השהיית מינויו של הרופא המטפל במנוח // עוד בן משה: השהיית מינויו של הרופא המטפל במנוח

בימים אלה הוגשה תביעת נזיקין בשם יורשי המנוח ל.ט. ז”ל, אשר נפטר לאחר שנכנס לצנתור לפתיחת עורק סתום ברגל. המטופל התקבל בבית החולים בני ציון בחיפה במחלקה לכירורגיית כלי דם לצורך ביצוע הפרוצדורה, אשר מבוצעת כעניין של שגרה במאות מטופלים מדי שנה. במהלך הצנתור נקרע עורק והמטופל החל לדמם. מדובר בסיבוך מוכר וידוע אשר אם מתגלה בזמן, המטופל יוצא ללא פגע.

אולם במקרה הנדון המנוח החל להתלונן על קוצר נשימה, ובדיקות שנערכו לו הדגימו ערכי לחץ דם נמוכים ודופק גבוה. חרף זאת, הצוות לא ביצע שום פעולה כדי לברר את הסיבה לכך. גם בדיקות הדם שנלקחו, נשלחו לבדיקה רק כעבור שעתיים מבלי שבית החולים סיפק הסבר לעיכוב הבלתי סביר. הרשלנות נמשכה גם לאחר שבדיקות הדם חזרו והעידו על המוגלובין נמוך, שמשמעותו דימום פנימי, אולם במקום לתת למטופל מנות דם, ניתנו תרופות מדללות דם. המטופל המשיך לדמם כאשר הצוות הסיעודי והרפואי אינם חולקים מידע זה עם זה, וכך ממצאי הבדיקות לא הועברו מידי האחיות לצוות הרפואי.

בעקבות כך המטופל נפטר, ובעקבות פטירתו מונתה על ידי משרד הבריאות ועדה לבדיקת המקרה שבראשה עמדו שני כירורגים של כלי דם מבתי חולים אחרים. הוועדה מצאה שורת כשלים בתפקוד הצוות הרפואי והסיעודי. בדו”ח חריף, נקבע כי עלה חשד להסתרת מידע בפני הוועדה מצד אחת האחיות, לא היה תיעוד מי ביצע איזו פרוצדורה, הצנתור לא צולם בניגוד לנהלים ולא ניתן לדעת מה נעשה במהלכו, חלק מהתיעוד נכתב בדיעבד ולא בזמן אמת, התקשורת בין כל הגורמים הייתה לקויה, הצוות הסיעודי לא העביר מידע בזמן אמת על מצבו של המנוח, הרופאים לא העבירו בינם לבין עצמם מידע וכך נמנע מהמטופל טיפול נאות, חל עיכוב ניכר בשליחת בדיקות הדם למעבדה ובהורדת המטופל לחדר הניתוח, לא נערכה התייעצות עם מנהל המחלקה או עם רופא תורן בכיר, וחמור מכך - הרופא שהיה אחראי על הטיפול במטופל, ד”ר יריב  סלעית, ביצע פרוצדורות שאסור לבצען בנסיבות העניין ובכך החמיר עוד יותר את מצבו של המטופל וחרץ את גורלו.

בעקבות שורת הכשלים שהוועדה מצאה היא המליצה על תיקונים רבים במערך הרפואי בבית החולים. עוד קבעה הוועדה, בלשון חריפה, כי ד”ר סלעית לא הפנים ולא הפיק את לקחי המקרה ובעקבות כך המליצה על השהיית מינויו לתפקיד מנהל המחלקה לכירורגיית כלי דם עד אשר יצבור שעות ניסיון בנוכחות רופא בכיר (כיום ד”ר סלעית משמש כמנהל המחלקה לכירורגיית כלי דם בבית החולים גליל מערבי, ולא ברור האם המלצות הוועדה בנושא זה קוימו).

בהמשך לממצאי הוועדה, עתרה משפחתו של המנוח לבית המשפט, באמצעות עו”ד אופיר בן משה, כנגד בית החולים ומדינת ישראל (שבבעלותה נמצא בית החולים) בדרישה לפיצויים, בין היתר בגין הפסדי שכר של המנוח, כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים, אובדן שירותי רעיה והוצאות.

עו"ד בן משה: השהיית מינויו של הרופא המטפל במנוח
עו”ד בן משה: השהיית מינויו של הרופא המטפל במנוח

לדברי עו”ד בן משה, המתמחה ברשלנות רפואית, מדובר במקרה מזעזע של רשלנות פושעת, שהובילה לפטירתו המצערת של המטופל בטרם עת. המשפחה מחזקת את ידי ועדת הבדיקה שהוקמה על ידי משרד הבריאות, אשר לא חששה להביע דעתה ביחס לטיפול הכושל ולתוצאותיו ולקבוע אחריות אישית של הגורמים המעורבים. נקווה כי הלקחים הופקו כדי שמקרים כאלה לא יישנו בעתיד”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר