המל"ג תבחן: פוליטיזציה בקליניקות משפטיות

וועדה בינלאומית שהוקמה על ידי המל"ג אימצה את מסקנות "אם תרצו" לפוליטיזציה של הקליניקות המשפטיות באוניברסיטאות

מנכ"ל אם תרצו מתן פלג, צילום: נעם רבקין פנטון

המועצה להשכלה גבוהה תבחן את הפוליטיזציות של הקליניקות המשפטיות באוניברסיטאות ותבקש לחשוף את הגורמים והממנים החיצוניים המפעילים את הקליניקות באוניברסיטאות.

לפני כשנתיים, חשפה תנועת "אם תרצו" את בעיית הפוליטיזציה בקליניקה לזכויות האסיר באוניברסיטת חיפה ואת מעורבותו של ארגון "עדאלה" בקליניקה. תנועת "אם תרצו" פרסמה דו"ח שהראה כיצד הקליניקה בחרה להתמקד דווקא בהגנה משפטית על מחבלים שרצחו יהודים ולא בדאגה ל-13 אלף אסירים הכלואים בבתי הכלא בארץ שתיאורטית יכלו לקבל עזרה משפטית.

במהלך דיון דחוף שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת בעקבות הדו"ח הודיע שר החינוך דאז שי פירון כי תוקם  ועדת בדיקה בינ"ל במל"ג לבחינת  הקליניקות המשפטיות, מטרותיהן והגורמים העומדים מאחוריהן. בחודש יוני השנה פרסמה מל"ג את המלצות וועדה הבינלאומית בה נקבע כי יש לבחון את שאלות התקצוב של מחקרים ופרסומים בתחום המשפטים, יש להעדיף לבסס את הקליניקות על תקצוב מוסדי מאשר על מענקי חוץ, נחוצה שקיפות בהליך הבחירה של תכני העיסוק של הקליניקות. בכך אימצה למעשה המל"ג את מרבית מסקנות דוח אם תרצו. 

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג אמר כי: "מאז חשפה תנועת "אם תרצו" את בעיית הפוליטיזציה החמורה המתרחשת בקליניקות המשפטיות, עקבנו בדריכות אחר הנושא. בדיונים רבים הוכחנו כי הבעיה לא מתחילה או נגמרת במקרים בודדים, אלא מדובר בתופעה רחבת היקף. תנועת "אם תרצו" דרשה חשיפה ושקיפות מלאה של מממני הקליניקות החיצוניים ושל הארגונים הפועלים בהן בכדי להגן על האקדמיה מפני אינטרסים זרים." 

לדברי פלג: "עצם הקמת ועדת הבדיקה הבינלאומית שהוקמה בזמנו ע"י השר פירון חיזקה מאד את טענותינו. מסקנותיה של הוועדה אשר אימצה כמעט לחלוטין את כל דרישתנו, הוכיחו מעל כל צל של ספק עד כמה הבעיה עמוקה ותובעת פיתרון. כעת נותר רק לקוות שהמסקנות אכן ימומשו, ויובילו להרחקת הגורמים הזרים מן האקדמיה. מסקנות הוועדה מהוות תיקון היסטורי שיעזור למנוע מארגונים הפועלים מבפנים נגד ישראל במימון ממשלתי זר, לבצע אינדוקטרינציה אנטי ציונית לסטודנטים תוך ניצולם לטובת אינטרסים פוליטיים זרים. על הקליניקות המשפטיות לפעול לרווחת אזרחי ישראל ולא לרווחת הקוראים למחיקת המדינה. בסופו של יום- כנראה שעוד יש פרופסורים בירושלים."

פרופ' שחר ליפשיץ, דיקאן הפקולטה למשפטים מסר בתגובה:  "אין כל קשר בין ממצאי ועדת ההערכה הבינלאומית לבין התחקיר של זו ארצנו על האופי הפוליטי הנטען של הקליניקות באוניברסיטת חיפה. ועדת ההערכה שהקימה המועצה להשכלה גבוהה עסקה בבדיקה רוחבית של לימודי המשפטים בארץ (ועדות דומות הוקמו בקשר למכלול תחומי ההשכלה הגבוהה). הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן הייתה הראשונה בישראל לייסוד חינוך קליני והיא היחידה בארץ שבה כל הסטודנטים משתתפים בלימודים קליניים. בעקבות היוזמה של הפקולטה למשפטים בבר-אילן הנהיגו כל הפקולטות והמכללות למשפטים בארץ לימודים קליניים. הפקולטה למשפטים של בר אילן רואה בלימודים הקליניים חשיבות חברתית וחינוכית עצומה.

בשיחותינו עם חברי הוועדה העלינו את הבעיה בכך שהפעילות החינוכית הקלינית המתקיימת בפקולטה כמו גם באוניברסיטאות אחרות אינה מתוקצבות כלל על ידי המדינה ובנוסף לכך מעמד עורכי הדין החברתיים אינו מוסדר. לשמחתנו הוועדה אימצה את עמדתנו במלואה, והמליצה למל"ג ולות"ת לטפל בבעיה. מכתב בנושא בשם כל דקאני הפקולטות המתוקצבות למשפטים נשלח  לראש ות"ת פרופ' יפה זילברשץ, לשעבר דקאנית הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, אשר החינוך הקליני קרוב לליבה. אנו מאמינים שהמצב הקיים יתוקן בהקדם, כך שהלימודים הקליניים יתוקצבו ומעמד הקלינאים יוסדר. אין למהלך כזה כל קשר לפעילות זו ארצנו ולטענותיה על הקליניקות באוניברסיטת חיפה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר