רצח אבו חדיר: מאסר עולם לאחד המעורבים

זה העונש שגזר בית המשפט על אחד הקטינים המעורבים בפרשת רצח הנער הערבי משועפט לפני כשנה וחצי • על קטין נוסף נגזרו 21 שנות מאסר • עונשו של מי שנחשב לנאשם הבכיר בפרשה, יוסף חיים בן דוד, ייגזר במועד מאוחר יותר • אבי המשפחה: "להרוס את בתיהם"

אבו חדיר (בתמונה הקטנה). אמו התפרצה בצעקות לאחר גזר הדין // צילום: אורן בן חקון // אבו חדיר (בתמונה הקטנה). אמו התפרצה בצעקות לאחר גזר הדין

בית המשפט המחוזי בירושלים, בהרכב בראשות סגן הנשיא, השופט יעקב צבן,  גזר מאסר עולם על אחד הקטינים שהיה שותף בחטיפתו ורציחתו של הנער בן ה-16 מוחמד אבו חדיר משועפט לפני שנה וחצי. 

כמו כן נגזרו עליו עוד שלוש שנות מאסר נוספות שירוצו בחופף וכן תשלום פיצוי של 30 אלף שקלים פיצויי למשפחתו של הנער. על הקטין השני, הצעיר מהראשון, גזרו השופטים 21 שנות מאסר בפועל ותשלום 30 אלף שקלים פיצויי למשפחתו של הנער שנרצח. 

נאסר בצו שיפוטי לפרסם את שמותיהם של הקטינים או את תמונתם. עונשו של הנאשם הבכיר בפרשה זו, יוסף חיים בן דוד, בן 31, הטוען כי הוא לוקה בנפשו, יינתן במועד אחר.

אמו של מוחמד אבו חדיר, סוהר אבו חדיר, פרצה בצעקות לאחר מתן גזר הדין, משום שלא נגזרו על שני הקטינים מאסרי עולם.

השופט רפי כרמל, שהיה בדעת מיעוט, סבר כי יש להטיל גם על הקטין השני, עונש מאסר עולם, ולא להסתפק ב-21 שנות מאסר בפועל. זאת למרות שהוא נעדר עבר פלילי, בן 16 ו-7 חודשים ויש לו בעיות נפשיות לא קלות.

"מעשה ברברי ומזעזע" 

בית המשפט קבע כי הקטין הראשון, שנידון למאסר עולם, נטל חלק פעיל בחטיפתו וברציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר, חנק אותו לאורך זמן וכאשר זה הוכה וגולגולתו רוצצה, שפך עליו דלק. אחד מעורכי הדין המלווים את משפחת הקורבן אמר כי ״גם הקטין השני היה צריך לקבל מאסר עולם לאחר שביצע פשע נורא ואיום״.

מנגד מסר עו״ד אבי חימי, המייצג את הקטין השני, שנידון ל-21 שנות מאסר: ״אני לא יכול להתמודד עם תחושות המשפחה. בית המשפט החליט להקל מעט בעונשו של הנער שאני מייצג. לטעמי ההרשעה בעבירת רצח של מרשי אינה חפה מספקות, נשקול אם נגיש ערעור. נסיבותיו של מרשי שונות מהנאשמים האחרים - הוא לא נטל חלק ברצח״.

התובע עו״ד אורי קורב אמר: ״העונש שהוטל על הנאשמים משקף את המעשה הברברי והמזוויע של רציחת ילד שלא פגע באיש. ביקשנו להטיל כלשהי הקטינים עונש דל מאסר עולם. בביהמ״ד הטיל מאסר עולם על אחד מהם, חרף היותו קטין, וחרף העובדה שפעולת הקטילה נעשתה ע״י הנאשם הבכיר. לגבי הקטין השני, שישב באוטו בשעת פעולת הקטילה, מובן שמעשיו  מזוויעים ומזעזעים, אך בית המשפט התחשב בחלקו באירוע. אנחנו מקווים שהנאשם הבכיר יורשע בהמשך ונגזר עליו מאסר עולם״.

רצח מזעזע על רקע חטיפת שלושת הנערים

בכתב האישום נטען כי ב-1 ביולי 2014, על רקע אירוע חטיפתם של הנערים נפתלי פרנקל, גלעד שאער ואייל יפרח ז"ל, שנחטפו ונרצחו בפיגוע לאומני, יצאו יוסף חיים בן דוד ואחד הקטינים ל"פעולת נקם" בחפים מפשע, במסגרתה ניסו לחטוף קטין בן 7.5 מידיה של אמו שעה שהלכה בעיר עם ילדיה הקטינים כשהיא דוחפת עגלת תינוק, ופגעו פיזית בקטין ובאמו שנאבקה בהם. בהמשך אותו לילה, ניסו השניים לשרוף מכוניות של ערבים בשכונת צור באחר.

למחרת נטען בכתב האישום, ב-2 ביולי 2014, סיכמו הבגיר והקטין כי ייצאו ל"פעולת נקם" נוספת וצירפו את הקטין השני לתכניתם הזדונית. בשעות הערב המאוחרות, לאחר הכנה והצטיידות מוקדמת, יצאו הנאשמים לבצע את "פעולת הנקם". הנאשמים יצאו ל"מסע צייד אדם" שנמשך מספר שעות, במסגרתו חטפו ורצחו באכזריות את הקטין מוחמד אבו חדיר ז"ל אך ורק משום היותו ערבי. המנוח שנאבק על חייו נחנק והוכה בראשו על ידי הנאשמים, כאשר הנאשם הבגיר צועק לעברו: לעברו "זה בשביל משפחת פוגל" במכה הראשונה, ו"זה בשביל שלהבת פס", במכה השנייה. 

בהגיעם ליער ירושלים, נטען בכתב האישום משך יוסף בן חיים את הנער מהרכב שהוא מחוסר ההכרה, ובעט בו שלוש פעמים תוך שהוא אומר "זה בשביל אייל", "זה בשביל גלעד", "זה בשביל נפתלי", בהתייחסו לנערים החטופים. בעודו מחוסר הכרה, שפכו הנאשמים דלק על גופו של הנער, ושרפו אותו למוות בעודו בחיים. לאחר מכן נמלטו הנאשמים מהמקום, השמידו ראיות ונסעו משם לביתו של הנאשם הבגיר ביישוב אדם שם ניגנו על גיטרות והלכו לישון.

בית המשפט קבע בהכרעת הדין כי "שלושת הנאשמים תכננו בצוותא מעשה נקם בערבים בדרך של חטיפת נער והמתתו." בית המשפט קבע כי הנאשם הבגיר, יוסף חיים בן דוד "היה הרוח החיה, היוזם, המעודד והדוחף וגם כאשר רפו ידיהם של שני נאשמים הקטינים, הוא המריצם באומרו: "אם אתם רוצים להציל את עם ישראל אתם יורדים עכשיו, אתם עושים את זה". 

עוד נקבע בהכרעת הדין כי שני הקטינים הנאשמים בפרשה זו תפסו את הקורבן מחוץ לרכב, הכו בו, לפתוהו והחזיקוהו. אחד הקטינים חנק אותו לאורך כל הנסיעה עד שאיבד הכרתו והקטין השני עזר לו. בהגיעם ליער אחד הקטינים נותר בתוך הרכב ולא ביצע פעולה פיסית נוספת. הנאשם הבגיר, יוסף חיים בן דוד, "חבט בראשו של הקורבן, שפך דלק והציתו".  

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר