למה דווקא בחופשה?!

הקיץ הגיע והטיסה לחו"ל מתקרבת • 1 מתוך 30 נופשים חולה במהלך החופשה • איך נמנעים מזה?

איזה כאב ראש נפל עלי // צילום: איי.אף.פי // איזה כאב ראש נפל עלי

ביום יום, בעבודה, בסידורים ובבית, רובנו מרגישים טוב (בלי עין הרע, כמובן) – עד שמגיעה זמן החופשה והנופש ואז פתאום מתגנב לו איזה שיעול טורדני, כאבי ראש והחום עולה. בין הניסיונות הדחופים לחזור לבריאות תקינה לפני שיוצאים לחופשה המיוחלת, תמיד מבצבצת לה שאלה קבועה: "למה דווקא עכשיו?!".

מדענים גרמנים גילו כי אחד מתוך 30 נעשה חולה ברגע שנגמרת העבודה ומתחילה המנוחה – בין אם בחופשה או בסופי שבוע. לתופעה אפילו יש שם: תחלואת פנאי.

מה הסיבות שגורמות לתחלואת הפנאי? הנה עשר סיבות לתופעה המרגיזה שתמיד, אבל תמיד – באה בזמן הלא נכון.

 

1. העבודה אשמה:

הגוף שלנו מפיק חומרים הדרושים לנו כדי להישאר ברמת הערנות הדרושה לנו בזמן העבודה. אותם חומרים משפיעים גם על תפיסת הכאב שלנו ומרגיעים כאבים, כך שייתכן שבזמן העבודה אנו לא חשים בכאבים ובמחלות מסויימות. במקרים רבים, התקופה שלפני היציאה לחופשה מלאה במתחים משום שאנו מנסים להספיק כמה שיותר בעבודה לפני שאנו יוצאים לחופשה. רק כשהחופשה המיוחלת כבר כאן, רמות האדרנלין והקורטיזון צונחות ומשאירות אותנו חשופים מול הכאבים והמחלות.

הפיתרון: לנסות למצוא עבודה פחות לחוצה ומלחיצה, או לנסות לצמצם את הלחץ בעבודה הנוכחית.

 

2. אי אפשר להתנתק:

הסמרטפון שלנו מלווה אותנו לכל מקום, גם לחופשות במקומות הרחוקים ביותר. מדי פעם אנו מדברים עם המשפחה ועם חברים, ומעלים תמונה לפייסבוק, כדי שכולם ידעו כמה כיף לנו בחופשה. ולפעמים גם בודקים את הדואר האלקטרוני שקיבלנו מהמשרד. פתאום באמצע הנופש רמות המתח עולות, הלחץ דם נוסק ואפילו יש חשש לנדודי שינה. גם הניסיון להימנע לחלוטין מהסמרטפון עלול לגרום לחרדות וללחץ.

הפיתרון: נעלו את המכשיר הסלולרי במקום בטוח ובדקו את המיילים, הפייסבוק והשיחות שלא נענו פעם אחת ביום. שימו לב: הימים הראשונים עלולים להיות פחות נעימים עד שתתרגלו לא להיות מעודכנים בכל רגע. 

 

3. המים:

מעטים הנופשים הדואגים לוודא שמערכת העיכול שלהם ערוכה להגן עליהם מ"בטן מטיילים" – כאבי בטן וקלקול קיבה הנובעים משתיית מים ואכילת מזון נגועים.

הפיתרון: במקרים רבים ניתן להכין את מערכת העיכול מראש על ידי נטילת תוספי מזון פרוביוטיים זמן מה לפני הטיול.

 

4. מלכודת "גוף לקיץ":

אף אחד לא רוצה להגיע לאיזו עיירת חוף בלי להיראות סוף הדרך. בימים שלפני החופשה המיוחלת, רבים מאיתנו מתחילים דיאטה רצינית, או אפילו דיאטת כסאח. דיאטות כאלה עלולות להשפיע על פעילות המערכת החיסונית. נופשים ומטיילים הנוסעים ליעדים מרוחקים עלולים להיחשף לחיידקים שלא נמצאים באזורם – בזמן שגופם אינו ערוך להתמודד עמם.

הפיתרון: במקום דיאטת כסאח, עדיף למצוא בגדים מחמיאים או לשמור על דיאטה מאוזנת לאורך זמן.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

 

5. יותר מדי אוכל:

חלק נכבד מההנאה בחופשה זה האוכל. חדרי האוכל של בתי מלון, מסעדות מקומיות, אוכל רחוב וסקרנות לאוכל המקומי יכולה לגרום לנו לאכול הרבה יותר ממה שאנחנו אוכלים בשגרה. 

הפיתרון: אין מה לעשות – צריך לצמצם קצת באוכל. ייתכן ותגלו שצלחת אחת לארוחת בוקר תספיק בהחלט.

 

6. התייבשות: 

רמת הלחות באוויר בזמן הטיסה עומדת לרוב על 10 או 20 אחוזי לחות – נמוך מרמת הלחות אליה אנחנו רגילים בדרך כלל וקיימת סכנת התייבשות. אם אנו "סוחבים" את ההתייבשות אל תוך החופשה עצמה, עלולים הסימפטומים להתגבר עד כדי התקף לב.

חשוב לשתות הרבה // צילום: איי.אף.פי

הפיתרון: שימו לב לצבע השתן, או כמו שאומרים הילדים: לבן זה מצוין, צהוב זה לא טוב.

 

7. בטלה:

נחתנו, הגענו למלון וכל מה שאנחנו רוצים לעשות זה להימרח על המיטה במלון. חוסר בפעילות ספורטיבית יכול להשפיע לרעה על תחושת הג'ט לג ועל המערכת החיסונית.

הפיתרון: לפני שנמרחים על המיטה בלי לזוז – צאו לעשות פעילות ספורטיבית כגון הליכה או שיעור טניס.

 

8. שינויים:

פעמים רבות מיגרנות עלולות לצוץ כמופיעים שינויים בסביבה שלנו. שינויי מזג אוויר, הפרעות בזמן האוכל והשינה ולחץ עלולים לגרום לכאבי ראש מטרידים שעלולים להרוס את החופשה. 

הפיתרון: כדאי להכין מראש ערכת עזרה ראשונה עם גלולות למניעת כאבי ראש ותרופות נוספות. כדאי גם לנסות לשמור על שעות שינה רגילות, פעילות גופנית שגרתית והרגלי אכילה דומים לאלה שאנו שומרים עליהם בבית.

 

9. ג'ט לג:

מעבר להפרעה במחזור השינה, לג'ט לג יש עוד תסמינים: בחילות, בעיות בעיכול, עצירות והתייבשות. ההורמונים האחראים על זמני השינה והערנות קשורים גם למערכת העיכול.

ככה לא מטפלים בג'ט לג // צילום: איי.אף.פי

הפיתרון: אמצו את הזמן המקומי מייד עם הגעתכם ונסו להתעורר באותה שעה בכל יום.

 

10. אלכוהול:

שתייה מרובה של משקאות אלכוהוליים עלולה לגרום להפרעות בקצב הלב ולטכיקרדיה על-חדרית - קצב לב מהיר במיוחד.

הפיתרון: אין דרך אחרת להגיד את זה – עדיף לשתות פחות. מומלץ גם לשתות מים על כל מנת אלכוהול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר