אביב הגיע, שרב בא: עומסי חום מסוכנים צפויים בחג

מיום שלישי הטמפרטורות ברחבי הארץ יחלו לעלות באופן משמעותי • השרב יילך ויתגבר עד יום חמישי בשעות אחר הצהריים • הלילות יהיו חמים ובאזורים מסוימים בארץ התנאים יהיו קשים במיוחד • התחזית המלאה

מזג אוויר שרבי: עומס חום כבד בחוף הים באשקלון // יניב זוהר

חג שמח, ממחר (שלישי) הטמפרטורות ברחבי הארץ יחלו לעלות באופן משמעותי. מדובר בהתחממות שתלך ותתעצם עם חדירת השרב לארץ.

ביום שלישי, עומסי החום יהיו קלים עד בינוניים. ביום רביעי, הטמפרטורות ימשיכו לעלות ועומסי החום יתגברו משמעותית בכל חלקי הארץ. התחממות זו תלך ותתגבר, וביום חמישי נחווה בכל הארץ עומסי חום כבדים עד קיצוניים.

עם זאת אחרי שיאו הכבד של השרב בחמישי תחול שבירה שלו אחרי הצהריים, יינשבו רוחות ערות וכן ייתכן שעקב הרוחות יהיה גם אובך באזורים שונים של הארץ. שבירת השרב תלך ותתעצם וביום שישי תהיה כבר חזרה לטמפרטורות הרגילות לעונה.

עומס חום כבד בכל חלקי הארץ (ארכיון), צילום: אי.פי

קשיי שינה וסכנה לחלשים

יש לציין כי בשיאו של השרב, בימים רביעי וחמישי, הלילות עצמם יהיו חמים ועם טמפרטורות גבוהות יחסית. יש סכנה לקשיי שינה ולכן מוטב לדאוג לקירור הבתים. כמו כן, החום הכבד יסכן אנשים רבים במדינה, בהם מבוגרים, נשים בהריון, פעוטות, אנשים עם מחלות רקע קשות ואת דרי הרחוב. מדובר בסכנה משמעותית ויש להיערך מראש ולדאוג להם למקומות קרירים.

להבדיל, יש לדאוג גם לבעלי החיים שברחוב ולשים להם קערות עם מים בנקודות מוצלות בפינות הרחובות.

איי חום מסוכנים וסכנת התייבשות

יש לציין כי באזורים הבנויים בצורה משמעותית ברחבי הארץ, שבהם יש צבר של בניינים גבוהים מבטון וזכוכית, כבישי אספלט ותנועת מכוניות רבה, עלולים להתפתח איי חום, שבהם הטמפרטורות יישארו גבוהות מאוד גם בלילה. לכן, יש למעט את השהייה בחוץ באזורים אלו. כמו כן, במקומות לא מוצלים, למשל אוטוסטרדות עמוסות בפקקים, מידות החום עלולות להיות גבוהות מאד ויש להיערך לכך.

במהלך החג צפויות להיות טמפרטורות גבוהות מהרגיל, צילום: GettyImages

סכנה כבדה באזורי טיול

חשוב לשים לב כי למרות העובדה שרביעי וחמישי הם ימי חופש, או ימים שעובדים בהם חצי יום, יש להיזהר מלצאת לטיולים באזורים לא מוצלים וכן להימנע מטיולים ארוכים בטבע. עומסי החום יהיו כל כך כבדים עד שמדובר בסכנה של ממש, מיותר לציין כי מסוכן מאד לטייל באזור הנגב, השבר הסורי אפריקני מהצפון ועד הדרום ובשבילים מורכבים לטיול.

התחזית בהרחבה:

מחר, יום שלישי, חג הפסח, תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות וייעשה חם מהרגיל עד שרבי ברוב האזורים. אחה"צ יתחזקו הרוחות הצפוניות לאורך החוף. בעקבות השרב במישור החוף ישרור עומס חום קל, בשפלה ובעמקי הצפון ישרור עומס כבד עד עומס כבד מאוד. בקו השבר הסורי אפריקאי, מהצפון ועד אילת, ישרור עומס כבד עד עומס קיצוני. בהרים יהיה נעים יחסית. הים התיכון יהיה גלי עד גבה גלים ומסוכן מאוד לרחצה עם גלים בגובה 90-140 סנטימטרים, טמפרטורת המים 22 מעלות.

סיור בים המלח בעומס חום כבד (ארכיון), צילום: יהונתן שאול

ביום רביעי, היום הראשון של חול המועד, ינשבו במהלך הבוקר רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון והמרכז. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות וישרור שרב כבד ברוב אזורי הארץ. השרב יגרום לעומסי חום כבדים במישור החוף, בשפלה, ובחלק גדול מעמקי הצפון. עומס חום כבד מאוד ישרור באזור מפרץ חיפה ועומס חום קיצוני ישרור לאורך קו השבר הסורי אפריקאי מהצפון ועד הדרום. בהרים ישרור עומס חום קל. 

ביום, חמישי, היום השני של חול המועד, ברוב אזורי הארץ עדיין ישרור שרב כבד, ויוסיפו לשרור עומסי חום כבדים עד קיצוניים. יש לציין כי בחלקים מהשפלה, באזור הצפון ובמפרץ חיפה וכן לאורך השבר הסורי אפריקני, ישרור עומס חום קיצוני. בחוף ישרור עומס חום כבד, בהרי המרכז והשומרון ישרור עומס חום קל עד כבד. כמו כן, ינשבו רוחות ערות. משעות אחה"צ יחדור לאזורנו אוויר קריר יותר ולח וייתכן אובך.

עומסי חום בדרום הארץ, צילום: גדעון מרקוביץ

ביום שישי, תחול הקלה ניכרת ברוב חלקי הארץ. עומס חום קל ישרור בשפלה, בצפון ובמפרץ חיפה. עומס חום כבד ישרור בעמקי הצפון וברוב אזור השבר הסורי אפריקני, באזור הבקעה ובסביבות ים המלח, יחול עומס חום כבד מאד עד קיצוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר