X

11 מיתוסים נפוצים על אוכל שהמדע ניפץ

לא מעט מיתוסים ארוכי שנים על אוכל שסבתות חביבות עם כוונות טובות ותחבולות שיווקיות מנציחות, אבל היום ידועה האמת המדעית לגביהם. להלן כמה בולטים שיש להכיר כי אין סיבה שלא תיהנו מעוצמתן התזונתית של ביצים או פחמימות טובות

ארוחת ביצים ועגבניות שרי . צילום: pixellicious

במבוך העצות התזונתיות, ההפרדה בין אמת לבדיון לא תמיד קלה. בעולם שטוף מיתוסים קולינריים, המדע כמו תמיד מתגלה כאור מנחה המאיר את הדרך לעבר בהירות ומפיג את ענני הפייק. עם הידע העדכני הזה, תוכלו לנווט בנוף הקולינרי בביטחון, ולהשאיר מאחוריהם מיתוסים מיושנים הרחוקים מלקדם בריאות.

חידת הביצה נפתרה 

במשך שנים, ביצים סומנו כאשמות המיידיות בכולסטרול. עם זאת, ממצאים אחרונים חושפים את תמימותן; הן משפיעות מעט על הכולסטרול בדם והן דווקא מעצמות תזונתיות של ממש, הראויות למעמד בנות מלוכה בכל ארוחת הבוקר.אפשר שתיים ביום.

ערך תזונתי לא קופא

בעימות הנצחי בין ירקות טריים וקפואים, האחרון יוצא מנצח. קפואים, לידיעתכם, שומרים על ערכי תזונה מקסימליים, בניגוד לעמיתיהם הטריים, שלעתים קרובות נובלים לאיטם ומאבדים את מקומם בצמרת המכובד בפירמידת המזון.

פירות יער קפואים בבלנדר, צילום: congerdesign / pixabay

ללא שומן: הגבול הדק בין בריאות להייפ

מזונות נטולי שומן פיתו פעם צרכנים מודעים לבריאות, אבל הפיתוי שלהם מסתיר אמת מרה. כנטולי שומנים, הם מפצים בסוכר או בחומרים מסמיכים, וגוזלים משמעותית מהם את שלמותם התזונתית.

סלט תפוחי אדמה במיונז דל שומן, צילום: danilobrazilo / pixabay

חמאה נגד מרגרינה: מחלוקת לבבית

פעם, תאמינו או לא, היא הייתה ילדת הפוסטר לבריאות הלב, אבל הילת המרגרינה התעממה עם השנים לאור גילויים מדעיים. בניגוד לדעה שרווחה שנים ארוכות, שומני הטרנס שלה יכולים להסלים את הסיכון למחלות לב, בעוד שחמאה במתינות אינה מהווה איום כזה.

תמיד עדיפה על מרגרינה. חמאה, צילום: rodeopix / pixabay

ללא גלוטן בריא לכולם? 

לא! דיאטות ללא גלוטן נהנו מהילה בריאותית, אבל עבור אלה ללא רגישות, זה לא יותר מאשליה. המדע מפריך כל יתרונות בריאותיים מובנים של מזון נטול שומן, וחושף זאת כבחירה באורח חיים ולא ככורח תזונתי. מעשה, הימנעות מגלוטן עלולה להוביל לחסרים תזונתיים מסוימים.

אין רגישות לגלוטן? מוזמנים ליהנות, צילום: vecstock / freepik

פחמימות: הדיון הכבד

מוכפשות כמחוללות ישירות של עלייה במשקל, פחמימות זוכו בערכאות העליונות של המחקר המדעי. המיקוד עבר מדמוניזציה להבחנה; דגנים מלאים ופחמימות עשירות בסיבים ידועים היום כבעלי ברית בקרב נגד הבליטה.

עשירות בסיביים תזונתיים לתחושת שובע. עוגיות שיבולת שועל, צילום: ededchechine / freepik

הצמא לאמת: והיא לא מה שאמרו לכם

מדע מפריך היום את מיתוס 8 הכוסות ליום ודוגל בשתיית מים יומית מותאמת אישית. שימת לב לצמא שלכם היא ברומטר מושלם, מה שהופך את משמעת המים השרירותית של פעם למיושנת.

המדע דוגל בשתיית מים יומית מותאמת אישית, צילום: freepik

בישול במיקרוגל: הוויטמינים נשמרים?

כן! בישול במיקרוגל בדרך-כלל גורם לפחות אובדן ויטמינים ביחס לשיטות בישול אחרות, כמו טיגון או אפייה. הסיבה לכך היא שהבישול בו נעשה בטמפרטורות נמוכות יותר ובזמן קצר יותר. ואגב, הקרינה בלתי מייננת ולא נמצא קשר לפגיעה ב-dna או לסרטן.

לא פוגע בערך התזונתי של האוכל שלכם. מיקרוגל, צילום: vecstock / freepik

מיתוס חלבי: הימנעות ממוצרי חלב טובה לדיאטה?

לא! המוניטין של מוצרי חלב כגורמי השמנה נובע ככל הנראה מצריכה גבוהה של מוצרי עתירי שומן. האמת המדעית המשמחת היא שמוצרי חלב עשירים בחלבון, וסוג זה של מקרו-נוטריאנט מסייע בתחושת שובע ותורם לשמירה על מסת שריר, ושרירים שורפים יותר קלוריות ומשפרים חילוף חומרים.

גבינת צ'דר מסוג לנקשייר, צילום: PDPhotos / pixabay

דילוג על ארוחה: מלכודת הרעב נחשפה

מיתוס דילוג על ארוחות כאסטרטגיית ירידה במשקל מתרסק בבדיקה מדעית. במקום להשיל קילוגרמים, הנוהג הזה מעורר רעב, שעלול להוביל לעלייה במשקל. ארוחות סדירות ומזינות הן בסיס מוצק לוויסות התיאבון.

דילוג על ארוחות לא מרזה. תיהנו!, צילום: JillWellington / pixabay

ללא סוכר: שקר מתוק

מוצרים נטולי סוכר, המוצגים לעתים קרובות כאלטרנטיבות בריאותיות, טומנים בחובם סכנות נסתרות. עמוסים בממתיקים מלאכותיים, הם מהווים סיכונים בריאותיים משל עצמם, ומדגישים את הצורך במתינות ובחלופות טבעיות.

מזון נטול סוכר הוא לא בהכרח מה שחשבתם. מקרון דיאטטי,

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר