X

מרגישים בודדים? אתם חייבים לעזוב את העיר ולעבור ליישוב קטן

למרות שאנשים שחיים בערים מוקפים אנשים ומדווחים על קשרים חברתיים רבים, הם מרגישים בודדים יותר מכאלה שחיים ביישובים קטנים יותר. למה זה קורה והאם ניתן לשנות זאת?

גבר בקפוצ'ון עומד במעבר חציה בלב עיר כשסביבו המוני אנשים חוצים. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

ערים מציעות יתרונות רבים, אך מחקר חדש מצא שלחיים באזורים ‘כפריים’ עשוי להיות יתרון בלתי צפוי: שיעורי בדידות נמוכים יותר ורמות גבוהות יותר של רווחה בהשוואה לאזורים עירוניים. איך יכול להיות שדווקא חיים בין פחות אנשים גורמים לפחות תחושת בדידות? ננסה להבין בסיוע Claude.

המחקר של אוניברסיטת גלזגו ניתח סקרים על בדידות, רשתות תמיכה חברתיות ורווחה כללית של אנשים ברחבי קהילות כפריות ועירוניות בסקוטלנד. למרות דיווחים על רמות דומות של תמיכה חברתית, התושבים הכפריים דיווחו על מדדי בדידות ורווחה נתפסת טובים בהרבה.

"המחקר שלנו מראה שממדים מרובים של מערכות יחסים חשובים לרווחה, ושמאמצים לחיזוק מערכות יחסים אלו נחוצים במיוחד באזורים עירוניים", אמרה המחברת הראשית, אמילי לונג. "יש משהו בסביבות האלו שהופך אנשים לפגיעים יותר לבדידות".

בדידות הוכרה במדינות רבות בשנים האחרונות, במיוחד מאז מגיפת הקורונה, כמשבר בריאותי גובר, המקושר לבריאות נפשית ופיזית גרועה יותר ואף לסיכוני תמותה מוקדמים. בסקוטלנד, אחד מכל חמישה מבוגרים מדווח על בדידות תכופה, ויותר מ-3 מיליון מבוגרים באנגליה אומרים שהם מרגישים בדידות לעתים קרובות או כל הזמן.

הממצאים החדשים מצביעים על כך שחיים כפריים עשויים לסייע בהפחתת הבדידות הזו באמצעות קהילות בין-דוריות מלוכדות יותר. בעוד שמשתתפים עירוניים וכפריים דיווחו על רשתות חברתיות בגודל דומה, לתושבים הכפריים נטו להיות יותר קשרים חברתיים המשתרעים על פני קבוצות גיל שונות. "אנחנו מאמינים שזה יכול להיות בגלל האוכלוסייה הקטנה יותר של אזורים כפריים, הגבלת המאגר החברתי ועידוד מבוגרים כפריים לחפש קשרים חברתיים עם אנשים בשלבי חיים שונים משלהם", הסבירה לונג. שילוב חברתי בין-דורי עשוי לטפח תחושת קרבה ותמיכה רבה יותר.

החוקרים מצאו שגם תמיכה מבנית – לכמה אנשים אתה מחובר – וגם תמיכה תפקודית – עד כמה קשרים אלה מרגישים חזקים מבחינה רגשית – היו גורמי מפתח לרווחה, ללא קשר לסביבה הכפרית או העירונית.

עם זאת, המחקר הראה שהחיים בעיר משבשים את הקשרים התומכים ומגבירים את הסיכון לבדידות. לונג טוענת שהפתרון טמון לא רק בהרחבת הרשתות החברתיות העירוניות, אלא בהעמקת האיכות שלהן. "המחקר שלנו מצביע על כך שתוכניות ויוזמות צריכות להתמקד בשיפור התמיכה ההדדית ובניית קרבה במערכות יחסים קיימות, במקום להסתמך על פעילויות שמטרתן רק לבנות יותר קשרים חברתיים", אמרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר