עושים סדר בלוח הטיסות: חברות התעופה שממשיכות לנחות בנתב"ג

המתיחות הביטחונית עם איראן גררה ביטולים נוספים של טיסות לישראל • חברות מובילות, ביניהן קבוצת "לופטהנזה" ו־"KLM" טרם החליטו על חזרת הפעלת קו הטיסות • ישראלים רבים ניזוקו מהביטולים וייאלצו לספוג את הנזק הכלכלי • אם תכננתם לטוס - אלו החברות שעדיין פועלות

נוסעים ממתינים למוניות בנתב"ג

מתקפת הטילים והכטב"מים בשבוע שעבר מאיראן, גרמה לכאוס בענף התעופה, רגע לפני שישראלים רבים יצאו לחופשת הפסח שלהם. חברות תעופה רבות ביטלו את טיסותיהן לארץ. חלקן עשו זאת למשך כמה ימים, וחלקן אף לשבועות ולחודשים הקרובים.

לאחר כמה ימים, הרוב הגדול של חברות התעופה הזרות חזרו לישראל, אך ביומיים האחרונים גם המגמה הזאת מתחילה להשתנות.

חברות התעופה שיטוסו בפסח, צילום: משה שי

במקביל לתקיפה שיוחסה לישראל באיראן, חלק מחברות התעופה שכבר חזרו לטוס לארץ, הודיעו שוב על ביטולי טיסות לארץ. חברת התעופה ההולנדית "KLM", שהיתה אמורה לחזור לארץ ביום חמישי שעבר בערב, הודיעה על ביטול טיסותיה זמן קצר לפני ההמראה מאמסטרדם לתל אביב. נכון לכתיבת שורות אלו, אין תאריך ודאי לחזרתה של חברת התעופה ההולנדית לישראל והיא עדיין לא חזרה לטוס.

קבוצת "לופטהנזה", שידועה כאחת מקבוצות התעופה הגדולות והמשמעותיות בעולם, הודיעה על ביטול הטיסות לישראל. גם זה קרה בלילה שבין חמישי לשישי. בקבוצת לופטהנזה חברות "סוויס", "אוסטריאן", "לופטהנזה" ו"בראסלס".

כל חברות התעופה עצרו את טיסותיהן לארץ באותו הלילה ונכון לעכשיו, אין תאריך חזרה ודאי לאף אחת מהן. כרגע, כל אחת מהחברות שנכללות בקבוצה, פרסמה תאריך אחר שעד אליו כל הטיסות מבוטלות. זאת ועוד, לא ברור אם יחזרו לארץ באופן מיידי לאחר אותם תאריכים.

מטוס "אייר קנדה", צילום: משה שי

חברת התעופה ההודית "אייר אינדיה", שחזרה לטוס לישראל בתחילת חודש מארס, ביטלה את טיסותיה לאחר המתקפה האיראנית לפני שבוע. בחברה תכננו לחדש את קו הטיסות ב־21 באפריל, אבל בשל המתיחות בין ישראל לאיראן הוחלט בלילה שבין חמישי לשישי להאריך את תוקף ההשהייה עד סוף אפריל. גם בשלב זה, לא ברור אם ב"אייר אינדיה" יחליטו לחדש את הטיסות בתחילת מאי. נציין כי "אייר אינדיה" הפעילה טיסות בקו בין דלהי לתל אביב, אך ישראלים רבים הזמינו איתה גם טיסות המשך לחופשותיהם במזרח.

מבטלים לטווח הארוך

חברת תעופה נוספת שעצרה את טיסותיה לישראל היא "לוט" הפולנית. חברת התעופה שכבר הספיקה לחזור לארץ אחרי התקיפה האיראנית, ביטלה שוב את הטיסות לארץ בסוף השבוע, אך כבר הודיעה על חזרה לישראל אחרי זמן קצר יחסית.

כמו כן, יש כמה חברות תעופה שעצרו את טיסותיהן לישראל בתחילת השבוע שעבר, במקביל לתקיפה האיראנית וטרם חזרו. הביטולים לטווח הארוך ביותר הם של חברת "איזיג׳ט", שביטלה את הטיסות עד סוף אוקטובר.

נתב"ג לאחר התקיפה האיראנית, צילום: יוסי זליגר

גם חברת "אייר קנדה" הודיעה במהלך סוף השבוע כי לא תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל עד סוף חודש מאי בשלב זה. חברת התעופה האמריקנית "יונייטד" ביטלה גם היא את טיסותיה לישראל מאז המתקפה האיראנית. היא לא השיבה את קו הטיסות לארץ, וכעת אין צפי ודאי לחזרה לישראל.

הביטולים והשינויים של חברות תעופה כל כך משמעותיות גרמו לכך שעשרות אלפי ישראלים נאלצו לנסות למצוא פתרונות חלופיים, וחלקם ללא הצלחה, לטיסותיהם לתקופת הפסח. בין היעדים שאליהם בוטלו טיסות בהיקפים גדולים ניתן למנות את ניו יורק, אמסטרדם, לונדון, ברלין, ניו דלהי, ורשה, מינכן, פרנקפורט, וינה, ציריך ויעדים נוספים ברחבי העולם.

מטוסי לופטהנזה. החברה ביטלה טיסות, צילום: אי.פי

במקביל לכל אותם ביטולים, השיטפונות בדובאי הגבילו באופן משמעותי את פעילות נמל התעופה במדינה  במהלך השבוע שעבר. כך, נגרמו ביטולי טיסות רבים מדובאי ואליה. גם במקרה הזה, נוסעים רבים היו אמורים לנפוש בדובאי או להמשיך משם ליעדים שונים ברחבי העולם וביניהם לתאילנד, לויאטנם, ליפן, לסרי לנקה, לפיליפינים ולמדינות נוספות. גם בשלב זה, תיירים רבים נותרו ללא מענה בדוברי עד היום.

בעקבות הכאוס בענף התעופה בישראל, הצפי למספרי הנוסעים בנמל התעופה "בן גוריון" ירד מיותר מ-60 אלף ביום חמישי האחרון לכ-55 אלף נוסעים בפועל. הירידה במספר הנוסעים הצפויים חלה כמעט בכל אחד מהימים האחרונים בנתב״ג.

נוסעים בנתב"ג, צילום: יוסי זליגר

לידי "ישראל היום" הגיעו שלל תלונות מצד נוסעים שמתקשים לקבל את הבשורה על ביטול טיסותיהם. הם מסבירים שלצד הנזק הכלכלי מביטול הטיסות הם נפגעים כתוצאה מדמי הביטול שהם נדרשים לשלם על מלונות ואטרקציות שקבעו. חלק מהנופשים אף לא יכולים לבטל את המלונות ולכן יישאו באופן מלא בעלויות ויישארו ללא חופשה.

בשיחות עם בכירים בענף התעופה והתיירות, ההמלצה הבולטת ביותר היא לוודא שמזמינים חופשה עם אפשרויות שינוי וביטול נוחות, מכיוון שהתקופה הנוכחית כוללת לא מעט שינויים בלתי צפויים. הזמנות ללא אפשרות ביטול או שינוי, עלולות לגרור הוצאות גבוהות ומפח נפש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר