הנפקת דרכון מהבית יוצאת לדרך - כך תעשו זאת נכון

הסוף להמתנה הבלתי נסבלת? החל מיום שלישי הקרוב אחת המהפכות הטכנולוגיות החשובות שידעו משרד הפנים ורשות האוכלוסין מתחילה • המטרה: הקלה משמעותית בתורים הארוכים • הצד המאכזב: הנפקת הדרכון מהבית תתאפשר אך ורק למי שיש בידו תיעוד ביומטרי

דרכונים ישראליים (אילוסטרציה). צילום: עמי שומן

אחד המשברים שאפיינו את תקופת הקורונה היה נושא הנפקת הדרכונים בישראל. אזרחים ישראלים המתינו שבועות ולפעמים גם חודשים כדי להנפיק דרכון, ורבים לא יכלו לצאת מהארץ באותה התקופה בעקבות כך.

חלק מהישראלים נאלצו לשלם לא מעט כסף בנתב"ג עבור דרכון זמני שתוקפו קצר, ובהמשך לשלם שוב עבור הנפקת דרכון חדש. מאז, נושא הנפקת הדרכונים הוסדר באופן יחסי בעקבות לא מעט החלטות שהתקבלו ברשות האוכלוסין, והחל מיום שלישי הקרוב הרבה מאוד ישראלים יוכלו להנפיק דרכון ביומטרי בלי לצאת מהבית.

לקראת אחת המהפכות הטכנולוגיות החשובות שידעו משרד הפנים ורשות האוכלוסין, נעשה לכם סדר: איך תנפיקו דרכון מהבית, מה היתרונות, מה החסרונות ומי לא יוכל להנפיק.

תורות לחידוש דרכונים, צילום: יהושע יוסף

הנפקת הדרכון מהבית תתאפשר אך ורק למי שיש בידו תיעוד ביומטרי. המשמעות היא שאם אין תיעוד ביומטרי שלכם, התהליך שיתחיל ביום שלישי הקרוב לא רלוונטי עבורכם בשלב זה. במערכות של רשות האוכלוסין יודעים לזהות אם קיים תיעוד ביומטרי שלכם: כאשר תיכנסו לאתר ותמלאו את הפרטים, המערכת תזהה אם קיים תיעוד ביומטרי שלכם.

האפשרות להנפיק מהבית דרכון ביומטרי תסייע להרבה אנשים שמתקשים למצוא תורים קרובים ובמרחק סביר מבתיהם, אך חשוב לקחת בחשבון גם את אחד החסרונות הבולטים של השירות - לפני כחצי שנה נכנסה מדינת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה של ארה"ב, שבמסגרתה ניתן להיכנס לארה"ב באמצעות מילוי טופס ESTA, ולקבל אישור כניסה ללא צורך בהנפקת ויזה.

אחד התנאים לכניסה לארה"ב ללא ויזה הוא דרכון ביומטרי שתקף לעשר שנים.

דרכון, צילום: עמי שומן

במקרה הזה, הדרכונים שיונפקו מהבית יהיו תקפים לחמש שנים, מה שאומר שלא ניתן יהיה להיכנס איתם לארה"ב ללא ויזה.

את הבקשות להנפקת הדרכון מהבית יכולים להגיש רק אזרחים ישראלים, ורק כאשר הם נמצאים בישראל. אם האזרח שמעוניין להנפיק את הדרכון הביומטרי נמצא בחו"ל בעת הגשת הבקשה, ההנפקה לא תתאפשר עד שיחזור לישראל.

כדי להנפיק דרכון ביומטרי בשיטה החדשה מהבית, יש צורך להעלות לאתר תמונה עדכנית של המבקש - זאת כדי לוודא שמדובר במגיש הבקשה, ולהשוות את תמונתו לתמונה הקיימת במאגר. התמונה שתעלו לאתר לא תהיה זו שתופיע על הדרכון, אלא זו שכבר קיימת במאגר.

חשוב להדגיש כי אין אפשרות לבצע שינוי בפרטים האישיים שיופיעו בדרכון, כך שהאפשרות החדשה תקפה רק למי שמעוניין להנפיק דרכון חדש ללא שינוי בפרטים האישיים.

לצד האפשרות להנפיק דרכון מהבית, תישאר כמובן גם האפשרות להנפיק דרכון בשיטה הנוכחית, על ידי קביעת תור והגעה ללשכות. הגשות בקשת הנפקת הדרכונים לא יתאפשרו באופן משפחתי או קבוצתי, וכל מבקש יצטרך לבצע את התהליך בשלמותו באופן נפרד.

ההערכה היא שבעקבות התהליך החדש, שייכנס לתוקף ביום שלישי הקרוב, 30 באפריל, ישראלים רבים ינצלו את האפשרות, מה שאמור להקל במעט על התורים בלשכות השונות.

נוסעים ממתינים בשדה התעופה (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: קוקו

בשבועות האחרונים ישנו קושי מסוים למצוא תורים קרובים בחלק מהלשכות המבוקשות ביותר, וייתכן מאוד שנראה הקלה בעניין הזה בעקבות ההחלטה שתיכנס לתוקף בעוד יומיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר