הפצצה הכימית שתמיד איתכם: מה שלא רציתם לדעת על סמארטפונים

מחקר חדש הוכיח פעם אחת ולתמיד שחומרים מזיקים עוברים לגוף לא רק דרך דרך מזון ושתייה, אלא גם דרך מגע • "החומרים המזיקים האלו, שלא מתפרקים, מצטברים בגוף עד שהם מגיעים לרמות שמסוכנות לנו"

עכשיו מסתבר שגם הסמארטפון עלול להרוג אותנו.. צילום: אי.אף.פי

האם חומרים המצויים בסמארטפונים, מחשבים ניידים, כיסאות לתינוקות ומוצרים נוספים, מהווים סכנה למשתמשים? מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ברמינגהאם הראה לראשונה כי חומרי פלסטיק מעכבי בעירה ממשפחת הכימיקלים PBDEs חודרים לעור דרך מגע, אפילו כשהם לא מצויים במים או בסביבה שהופכת אותם ללא יציבים מבחינה כימיקלית.

במקור, מטרת השימוש בחומרים האלו היא להגנה מפני שרפות ועל מנת לעכב את התפשטותה של האש. אלא שצוות המחקר מצא כי חלקיקי פלסטיק (מיקרו-פלסטיק) של אותם החומרים מתפרקים מהמוצרים, מצליחים לחדור לעור ומשם למערכת הדם שלנו.

צעירים עם סמארטפונים. חומרים מסוכנים עוברים לגוף במגע (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

משפחת חומרים מסוכנת

עד היום היה ידוע כי ברוב המקרים חומרים חודרים לגוף דרך מים ומזון, אבל לפי תוצאות המחקר נראה כעת כי התהליך קורה גם כשחומרים מוכנסים אל תוך מכשירים כמו מחשבים ניידים וסמארטפונים, ובאים במגע עם עור אנושי.

לפי מחקרים שונים שנעשו בעבר, חשיפה ממושכת לאותם מעכבי בעירה עלולה לגרום להפרעה בתפקוד בלוטת התריס, לפגוע בהתפתחות קוגניטיבית ובפיתוח מיומנויות מוטוריות, כמו גם לפגוע בתפקוד השחלות, לצד הגברת הסיכון לחלות בסרטן.

כאמור, מלכתחילה הכימיקלים האלו חדרו לשוק עקב היתרונות שלהם בעצירת התפשטות אש, אך עם הזמן התברר ההיבט הרעיל שיש בהם. לאור זאת, השימוש בחומרים האלו נאסר במקרים רבים, וישנן מדינות שאסרו על התעשייה המקומית לעבוד עם חומרים אלו.

התוצאות המטרידות מדברות בעד עצמן - סמארטפונים מכילים חומרים מסוכנים (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

החוקרים הגיעו לתוצאות המטרידות לאחר מחקר מעמיק שכלל הדפסת  עור אנושי בתלת מימד וחשיפתו במשך 24 שעות לחומרים אלו. במקביל, הצוות בדק את התגובה של החומרים על העור במצב המדמה הזעה (בדומה להזעה של כף היד בעת החזקת סמארטפון למשל). התוצאות הראו כי החדירה התגברה כשהעור היה לח עקב זיעה.

ד"ר אבפה אווקרוי, שהוביל את המחקר, הסביר: "המחקר מראה כי החומרים מעכבי הבעירה מעבירים כימיקלים מזיקים ועמידים שחודרים דרך העור אל הגוף שלנו. החומרים האלו, שלא מתפרקים, מצטברים בגוף עד שהם מגיעים לרמה העלולה לגרום לפגיעות קשות".

בנוסף למחקר הזה, התפרסם החודש מחקר נוסף על משפחת חומרי ה-FBDEs, שהראה כי קיים קשר בין כמות גבוהה של חומרים אלו בדם לבין סיכון גבוה יותר למוות מסרטן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר