"יהודים פדופילים": דוח מצמרר על המציאות הקשה ברשתות החברתיות

מסמך חדש של ארגון CyberWell מציג את מצב הכחשת השואה בחמש הפלטפורמות המובילות • מניתוח של מאות פוסטים עולה תמונת מצב מחרידה, כאשר המצב חמור במיוחד בפוסטים בשפה הערבית • "הפערים באכיפה בין השפות היא משמעותית"

תמונת מצב מטרידה מהרשתות החברתיות . צילום: רויטרס

לקראת יום השואה שיחול בשבוע הבא, ארגון CyberWell, שפיתח פלטפורמה ייחודית למלחמה באנטישמיות באמצעות Data ומודלי AI, מפרסם מסמך חדש המציג את מצב הכחשת השואה ברשתות החברתיות. המידע מבוסס על פוסטים, מגמות שונות וההבדלים בין חמשת הרשתות החברתיות הגדולות והבולטות ביותר (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ו-X).

הארגון ניתח 296 פוסטים שפורסמו בין החודשים אפריל 2023 ועד אפריל 2024 שזכו למעל 11 מיליון צפיות. הפוסטים אומתו כאנטישמיים על ידי צוות המחקר של הארגון ושייכים לתחום של שיח שטנה בהקשרי שואה (Holocaust Hate Speech).

ספרו של היטלר נמצא בחדר ילדים ששימש כבסיס טרור בעזה. האנטישמיות בעולם הערבי גוברת // צילום: BBC

אכיפה סלקטיבית

למרות שהמדיניות של כל חמשת הרשתות החברתיות אוסרת פרסומים הנוגעים להכחשת שואה, קיימים פערים ברורים באכיפה של הנושא והסרתם של פוסטים מהסוג הזה, כאשר שיעורי ההסרה משתנים בין שפות שונות.

לפי הדוח, אחוז הסרת תוכן שטנה בהקשרי שואה באנגלית עומדים על 35 אחוזים, בעוד שבפוסטים בשפה הערבית אחוז ההסרה עומד על 9 אחוזים בלבד. בכל הנוגע לפוסטים העוסקים בהכחשת ועיוות שואה, אחוז ההסרה באנגלית בפייסבוק וב-X עלה באחוזים בודדים בלבד לעומת שנה שעברה (מ-11 אחוזים ל-17 אחוזים, ומ-34 אחוזים ל-42 אחוזים בהתאמה). אחוז ההסרה של תוכן בערבית לעומת זאת, ירד בשתי הפלטפורמות הללו (מ-ארבעה אחוזים ל-0 עגול, ומשמונה אחוזים לשלושה בהתאמה).

הכחשת שואה- סרטון שעלה בטיקטוק ומשווה יהודים ל"פחם גרמני", צילום: מתוך הרשתות החברתיות

עולה עלה מהמסך כי 24 אחוזים מהפוסטים עוסקים בקריאה להאדרה או הצדקת אלימות נגד יהודים. קרוב ל-30 אחוזים מהפוסטים מדברים על סטריאוטיפים, הכללות ותוכן קונספירטיבי על יהודים. מעל ל-60 אחוזים מהתוכן עסק בהכחשת שואה ושמונה אחוזים מהפוסטים השוו בין ישראל לבין הנאצים.

התוצאות המטרידות של המתקפה האיראנית

מלבד תוכן העוסק בהכחשת שואה, הארגון חשף כי בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל לפני מספר שבועות, חלה עלייה בתגובות אנטישמיות ברשתות החברתיות ושיח שטנה בהקשרי שואה, כאשר לאחר התקיפה זוהה גל תמיכה והאדרה של לא אחר מאשר היטלר.

שימוש במונח "יהודים פדופליים" בפוסט שעלה לרשת, צילום: מתוך הרשתות החברתיות

במקביל, נרשמה עלייה בסטריאוטיפים אנטישמיים ברשתות החברתיות, כאשר אחד הנרטיבים האנטישמיים שזינק ב-X היה שיוך סטיות מיניות ליהודים ככלל, ובפרט סיווגם של יהודים כפדופילים. השימוש במונח "יהודים פדופילים" זינק מ- 1,400 פוסטים ב-X בחצי השנה שלפני חודש אוקטובר, למעל 55 אלף פוסטים בחצי שנה שאחרי, עם קהל צופים פוטנציאלי של מעל 16 מיליון משתמשים.

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ״לית ארגוןCyberWell : "ככל שאנחנו מתרחקים מהשואה, אחד מהאירועים ההיסטוריים והטרגיים שחווינו כעם, החשיבות של שמירת הזיכרון ועובדות הזוועה עולה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשיח ברשתות החברתיות".

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ'לית ומייסדת ארגון CyberWell., צילום: הגר בדר

"לצערנו, אנחנו עדיין רואים פערים משמעותיים במדיניות האכיפה בין השפה האנגלית לערבית ברשתות החברתיות, המשך למגמה שראינו בשבועות שלאחר 7 באוקטובר, כאשר בערבית המצב בעייתי במיוחד", טוענת כהן מונטמאיור.

לדבריה, "דווקא עכשיו, כשאנחנו מתמודדים עם עליה באנטישמיות וקריאות לאלימות כנגד יהודים וישראלים ברשת, הרשתות חייבות להשקיע באכיפה יותר אפקטיבית. יש להרחיב בנוסף את האיסור על תוכן המכחיש ומעוות את השואה ולהכליל אותו על כל אירוע טבח נגד יהודים, כולל המתקפה האכזרית שחווינו באוקטובר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר