רגע לפני פסח: זה הזמן לניקיון גם במרחב הדיגיטלי

הטרנד האחרון בטיקטוק הוא Digital Decluttering, או במילים אחרות - יצירת מרחב מנימליסטי גם במחשב ובנייד • למה זה טוב לנו ואיך עושים את זה?

גם את הסמארטפון מנקים לפסח. צילום: AP

בעולם של היום רווי הגירויים אין כמעט דקה פנויה למעט השעות הקטנות של הלילה - שעוברות ללא נוטיפיקציות, הודעות וואטסאפ, מיילים מהעבודה או פושים בנייד מאפליקציות ורשתות חברתיות. נוסיף לזה שעות רבות שכולנו מבלים מול המסכים וקיבלנו סטרס, חוסר שקט, בעיות שינה, אכילה רגשית וחוסר פרודוקטיביות ששוב גורמים לסטרס. מעגל סגור. אחרי שהתמכרנו לגאדג'טים ונוטיפיקציות, מה עושים עם התחושות שמציפות אותנו?

הפיתרון על רגל אחת הוא במנימליזם, או כמו שנקרא הטרנד האחרון בטיקטוק: Digital Decluttering - ובתרגום חופשי, ניקיון דיגיטלי לפסח. ההבנה שהמידע וגירויים ככל הנראה ישארו בחיינו, עלינו ללמוד איך לסדר ולנקות את המרחב הדיגיטלי ואף לצאת לחופשות קצרות ללא מסכים. 

@flossyfay#digitaldeclutter#digitalorganization#cleantok#declutterwithme#organizetok#organizationtok#iphoneorganization♬ Redbone (feat. The Notorious B.I.G. & 2Pac) - $TURCK

מהו Digital Decluttering בפועל?

בחינת האפשרות להוריד מעצמנו דרך השקטה דיגיטלית ומינימליזם. לא מדובר רק על מחיקת קבצים ואפליקציות מיותרות, אלא גם על יצירת סדר ומבנה במרחב הדיגיטלי. זה גם תהליך של ניקיון ההודעות והמידע שלנו, שהיום מורכב מתקשורת דיגיטלית בלתי פוסקת.

ניקיון דיגיטלי מסייע לנו ליצור תחושה של שליטה ואיזון. הוא מזכיר לנו שאנחנו השולטים בטכנולוגיה, ולא ההפך. זה יכול להוביל לתחושת מסוגלות וריכוז במשימות החשובות בעבודה ובחיים. 

איך עושים את זה?  

במחשב: נמחק קבצים ישנים בדסקטופ, נרוקן את תיקיית "downloads", נסדר תמונות ומסמכים בתיקיות. בונוס: נעדכן אנטי-וירוס שיעזור לאתר קבצים ותוספים מיותרים שמאטים את המחשב. 

בנייד: נסיר אפליקציות שאינן בשימוש מעל לחודשיים, נגביל התראות ונתזמן השקטה בשעות הערב.

ווטסאפ. מוחקים את מה שלא צריך, צילום: רויטרס

נצא מקבוצות WhatsApp רדומות כמו פיקניק פסח 22' או מסיבת רווקות של חברה שכבר הפכה אימא לתאומות. קבוצות וואטסאפ שימושיות רצוי לשמור בארכיון (פיצ'ר מובנה באייפון ואנדרואיד) כדי למנוע זליגה לקבוצות במהלך שעות עמוסות. 

ברשתות החברתיות: נסיר עוקב מפרופילים לא פעילים, זרים מוחלטים ובוטים, נצמצם התראות שקופצות. מומלץ לאוורר אנשי קשר (נותני שירות, קולגות מהעבר, הורים מגני ילדים וכו') שאבד איתם הקשר. נמחק תמונות ישנות או נעלה מהנייד לענן וירטואלי.


דוא"ל: נעשה unsubscribe לניוזלטרים לא רלוונטיים (אבל לא לשלנו!), נקטלג מיילים בתיקיות, נאמץ את גישת inbox zero, נכין מענה אוטומטי לימי חופשה ומחלה, נגביל קבלת מיילים בשעות הערב (או נשים את הטלפון על מצב השקטה ללא התראות ללילה), ננקה מסנג'רים מהודעות ישנות.

כך ניצור סביבה דיגיטלית שתפעל לטובתנו ותסייע לנו להתמודד ביעילות עם המידע ועם הרעשים השונים שמקיפים אותנו. מינימליזם דיגיטלי יסייע בשמירה על המידע מאורגן ורלוונטי, ויעניק לנו תחושת שליטה, שקט ופרובוקטיביות בעולם תזזיתי. 

כדאי לחזור על ניקיון דיגיטלי לפחות פעם בחצי שנה.

הכותבת היא מנכ״לית VitaminP Agency דיגיטל ומיתוג מעסיק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר