על אחריותכם בלבד: נאס"א חושפת כיצד זה נראה להישאב לתוך חור שחור

למזלנו, התסריט שבו אנחנו נשאבים לתוך חור שחור אימתי לא ריאלי בתקופת חיינו • אבל בנאס"א החליטו לספק את הסקרנות של כולנו ופרסמו שתי סימולציות המראות כיצד זה ייראה להיבלע לתוך חור שחור על-מסיבי או לעבור לידו

סימולציה מראה כיצד זה ייראה להישאב לתוך חור שחור // צילום: נאס''א

תהיתם פעם איך זה ירגיש להישאב לתוך חור שחור? למזלכם, זה תסריט שכרגע לא יכול להתרחש בחיים האמיתיים, אבל בזכות סוכנות החלל האמריקנית, או ליתר דיוק סימולציה שבנו בסוכנות, ניתן עכשיו להבין בערך איך התהליך הזה נראה, בהתחשב בכל חוקי הפיזיקה הידועים למדע.

בסיוע מחשב העל שנמצא בתחנת החלל הבינלאומית, מדענים בנאס"א יצרו סימולציה של כמה תרחישים כאלו, בהם כביכול המראות שיתגלו לבני אדם שיישאבו לתוך או יעברו ליד חור שחור (כל זאת כאמור במגבלות הידע המדעי שיש לאנושות בדבר חוקי הפיזיקה, ע"ח).

אילוסטרציה של הסביבה העמוסה המקיפה חור שחור סופר מאסיבי בליבה של גלקסיה עתיקה, צילום: רויטרס

חור שחור על-מסיבי

"יצרתי סימולציות של שני תרחישים שונים", מספר ג'רמי שנייטמן, אסטרופיזיקאי במרכז החלל במרילנד העומד מאחורי הניסוי המדעי המרתק. "באחד, נעשה שימוש במצלמה המדמה אסטרונאוט שמפספס את החור ו'נורה' חזרה החוצה, ובשני הוא נשאב פנימה וגורלו נחרץ".

החור השחור בסימולציה של נאס"א הוא חור שחור על-מסיבי שמסתו גדולה פי 4.3 מיליון לערך ממסת השמש שלנו והוא דומה לחור השחור שנמצא במרכז גלקסיית שביל החלב.

הסימולציה שמראה כיצד זה ייראה לעבור ליד חור שחור // צילום: נאס''א

רוחבו של אופק האירועים (מעטפת דמיונית המקיפה חור שחור, שאירועים המתרחשים עליה או מעבר לה אינם יכולים להשפיע על צופה חיצוני כלשהו והוא לא יכול להבחין בהם), של חור שחור זה הוא כ-2.5 מיליון ק"מ.

עצמים נמתחים

מנקודת הראות של הצופים, הסימולציה מתחילה במרחק של כ-644 מיליון ק"מ מהחור השחור ואז "מתרסקת" אל עבר החור השחור. בגלל שה-"משיכה" הכבידתית של עצם הקרוב יותר לחור השחור היא לרוב חזקה יותר מזו של עצם בקצהו השני, המדענים מאמינים כי עצמים המתרסקים לעבר חור שחור "נמתחים" בתהליך המכונה "ספגטיפיקציה".

בראיון שקיים עם האתר ניוזוויק הסביר בֶּן פָאר, פיזיקאי ומומחה לגלי כבידה באוניברסיטת אורגון, כי "בחור שחור בעל מסה עצומה, קיימים כוחות גאות קיצוניים כל כך מחוץ לאופק האירועים, שאסטרונאוט ייקרע לגזרים הרבה לפני שיגיע לאופק האירועים עצמו".

פרשנות אמנותית להשפעת כבידה הנוצרת על ידי חור שחור סופר מאסיבי, צילום: רויטרס

בהקשר זה, לחור השחור שבסימולציה ייקח רק 12.8 שניות לקרוע את הצופים לגזרים בשל תהליך הספגטיפיקציה. בסימולציה האחרת, הצופים נמצאים במסלול הקרוב לאופק האירועים אך אינם בדיוק חוצים אותו.

עובדה מעניינת - אדם שיגיע למרחק קצר כל כך מחור שחור בגודל כזה (על-מסיבי) יחזור לנקודת המוצא כשהוא צעיר ב-36 דקות מאלו ששהו במרחק גדול יותר מהחור השחור, וזאת בשל ההפרשים במהירות שבה חולף הזמן בקרבת עצם בעל כוח משיכה עצום שכזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר