מליגת האלופות לליגה הרביעית: הקריסה המטורפת של האלופה לשעבר

אחרי שעשתה היסטוריה בליגה הטורקית ונגעה בשמיים, בורסאספור התרסקה בגלל ניהול כושל • גם האצטדיון הייחודי לא היווה מנוף להתאוששות ועכשיו, כשהיא נמצאת בתחתית הבאר, היא חולמת על רנסנס • ולאיזו קבוצה גדולה בכדורגל הישראלי אפשר לדמות את הסיפור שלה?

מקרה הזוי בטורקיה: אוהדי טרבזונספור תקפו את שחקני פנרבחצ'ה, שלא נשארו חייבים
עם כל הכבוד למאבק האליפות הצמוד שלא היה מבייש את זה של הפרמייר ליג, העונה הנוכחית בכדורגל הטורקי תיזכר בגלל שלל הפארסות שליוו אותה. נשיא קבוצה שהרביץ לשופט, שחקנים שהכו אוהדים, סופרקאפ בערב הסעודית שבוטל בגלל שלט של אטאטורק, ושבוטל שוב אחרי דקה כי פנרבחצ'ה עלתה עם הנוער. האירועים הללו, שהם חומר לסדרה בנטפליקס, הם רק מנת חלקה של הליגה הבכירה. אם נטפליקס תחליט להפיק סדרה אודות הכדורגל הטורקי, כדאי שתקדיש גם פרק לבורסאספור, הקבוצה שתוך פחות מעשור וחצי הפכה מאלופה לקבוצת ליגה רביעית.
 
דפורטיבו לה קורוניה, מלאגה, לידס יונייטד וקייזרסלאוטרן הן חלק קטן מהדוגמאות לקבוצות שנגעו בגג העולם רק כדי להתרסק לליגות הנמוכות, כאשר אנחנו עדיין מחכים לשובן של חלקן. התופעה הזו לא פסחה גם על החלקים הצדדיים של אירופה, או ליתר דיוק הצד האסייתי של טורקיה.
 
בורסאספור, המגיעה מהעיר בורסה, הינה אחת משתי הקבוצות היחידות שלא מגיעות מאיסטנבול שהצליחו לזכות באליפות. טרבזונספור עשתה זאת שבע פעמים, כולל לאחרונה עם טוני וואקמה לפני שנתיים, אך בין 1984 ל-2022 רק בורסאספור עשתה זאת כשהדהימה את המדינה עם האליפות היחידה בתולדותיה בעונת 2009/10.
 
הקבוצה פיגרה במחזור הסיום אחרי פנרבחצ'ה הגדולה בנקודה, אך בעוד פנר מעדה מול אותה טרבזונספור, בורסאספור ניצחה 1:2 את בשיקטאש ו"גנבה" את התואר. לכך התלווה קמפיין בשלב הבתים של ליגת האלופות עונה לאחר מכן. טבילת האש היתה לא פשוטה והטורקים סיימו במקום האחרון עם נקודה אחת בלבד בבית שכלל את מי שתהפוך לימים לסגנית האלופה מנצ'סטר יונייטד, ולנסיה וריינג'רס.
 
הקרוקודיל הירוק הפך לפיל לבן, צילום: X
 
על אף הקמפיין המאכזב, בורסאספור הביטה למעלה. ומה יותר טוב מאצטדיון חדש ומפואר כדי להצהיר כוונות? ב-2015 עברה הקבוצה למתקן חדש שהכה גלים בכל העולם בזכות המבנה המיוחד שלו. כינויה של הקבוצה הוא ה"תמסחים הירוקים" - כאשר בדיוק כמו בעברית, גם בטורקית המילה לקרוקודיל היא תמסח. מבחוץ האצטדיון צבוע כולו בירוק, כשמאחד הצדדים מבצבץ ראש ענק של קרוקודיל עם פה פתוח שמחכה לטרף.
 
האוהדים לא באמת הצליחו למלא את האצטדיון שמכיל למעלה מ-43 אלף מקומות ובמקום לנסוק, המועדון החל לקרוס. תחת ניהולו הקלוקל של הנשיא עלי איי, המועדון צבר חובות כבדים שמוערכים בכ-75 מיליון יורו ונשר לליגה השנייה.  בורסאספור, שבין 1967 ל-2019 בילתה רק שנתיים מחוץ לליגה הבכירה, מצאה את עצמה בטריטוריה לא מוכרת. הנשיא הלך הביתה, אך זו היתה רק ההתחלה של סיוט שמסרב להיגמר.
 
בשנת 2020 המועדון ספג עונש איסור החתמת שחקנים במשך עונה שלמה. דווקא כאשר הוסרה המגבלה, בעונת 2021/22, היא ירדה לליגה השלישית בפעם הראשונה בתולדותיה. בהיעדר פיגורה שתנהל את המועדון בצורה תקינה, בורסאספור שוב ספגה עונש איסור החתמת שחקנים ולמעשה בשנתיים האחרונות ה"החתמות" שלה הם אך ורק בוגרים של מחלקת הנוער.
 
בורסאספור הפכה לקבוצה של "ילדים", צילום: מתוך אינסטגרם
 
הסגל של בורסאספור מורכב כיום מטורקים בלבד, וכיאה לכך שהחיזוק הוא רק מהמחלקת הצעירות של המועדון, בקבוצה הבוגרת משחק רק שחקן אחד שחצה את גיל 24. הקבוצה נענשה העונה גם בהפחתה של שלוש נקודות, אך גם איתן היא לא היתה ניצלת. בורסאספור הגיעה לשיא השפל כשירדה לליגה הרביעית, גם כן לראשונה אי פעם, כאשר נכון לכתיבת שורות אלה היא נמצאת 18 נקודות מתחת לקו האדום. משחקי הקבוצה עדיין נערכים בפלא שעד השנה היה קרוי ה"תמסח פארק", אך בינתיים הקרוקודיל הפך לפיל לבן.
 
דווקא מהשפל הזה, בורסאספור מנסה לקום מחדש. בחודש הבא ייערכו בחירות לנשיאות המועדון עם תקווה שימצא האדם המתאים להחזיר את בורסאספור למקומה הראוי - הליגה הראשונה. כדי למצוא השראה, בורסאספור יכולה להביט על היריבה שלה מאותו קמפיין באלופות - ריינג'רס. ב-2012 הסקוטים הורדו לליגה הרביעית בעקבות חובות כבדים, ותוך עשור הספיקו לחזור, לזכות באליפות ולהיות רחוקים פנדל אחד מזכייה בליגה האירופית.
 
והאמת, אי אפשר גם להתעלם מהדמיון הסמלי לקבוצה מהכדורגל שלנו - הפועל תל אביב. שתי הקבוצות זכו באליפות האחרונה שלהן ב-2010 באופן דרמטי, אחרי שהגיעו למחזור הסיום מהמקום השני ונהנו ממעידה של המוליכה. לאחר מכן, שתיהן השתתפו בשלב הבתים של ליגת האלופות בפעם היחידה בהיסטוריה שלהן. כמו הטורקים, גם הפועל תל אביב בעיקר סבלה מאז כלכלית ומקצועית, ואף ירדה ליגה, אך היא כמובן עוד רחוקה מהתהומות הללו.
 
בשנת 2032 יתקיימו משחקים ב"קרוקודיל" במסגרת היורו שטורקיה תארח יחד עם איטליה. השאלה היא אם עד אז לבורסה שוב תהיה נציגה בליגה הבכירה.
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
שחקני בורסאספור רגילים להיות עם הפנים באדמה, צילום: מתוך אינסטגרם
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר