בורות ונגיעה של אנטישמיות: הטורקי והיווני שגוררים את מכבי תל אביב לפוליטיקה

ההערכה הגדולה וארוכת השנים בין פנאתינייקוס למכבי תל אביב נפגעה בעקבות מעשיהם של הבעלים של הירוקים דימיטריס ינאקופולוס והמאמן ארגין עתמאן במהלך הסדרה • הביקורות כבר מזמן גלשו מעולם הכדורסל, וגם היוונים עצמם לא יודעים מדוע הם נהגו כמו טוקבקיסטים מאוכזבים ולא כמו מועדון מצמרת הכדורסל האירופי

ווייד בולדווין עולה לחימום באואקה וזוכה לקבל פנים חמה מאוהדי פנאתינייקוס

אחת היריבות הספורטיבית הגדולות של הכדורסל האירופי לדורותיו חזרה בשבוע שעבר, כאשר מכבי תל אביב התארחה באואקה לצמד משחקי הפתיחה של סדרת רבע גמר הפלייאוף נגד פנאתינייקוס והצליחה לגנוב את הביתיות בסדרה עם 1:1 לאחר שני המשחקים. על המגרש סיפקה הסדרה דרמות, כדורסל איכותי, מתח, פציעות, וסיפורים מרגשים, אולם מחוץ לפרקט היריבות והסלימה ככל שחלפו הימים.

48 שעות בלבד חלפו מאז היממו הצהובים את האואקה וגנבו את הביתיות מהיוונים עם ניצחון חוץ דרמטי ועד למשחק השני, אולם על אף הזמן הקצר לא נרשמו לא מעט דרמות וניסיונות להכניס אלמנטים פוליטיים ולאומיים. בניסיון להפעיל לחץ על השופטים ולחמם את הקהל המקומי פעלו ארגין עתמאן ובעלי פאו דימיטריס ינאקופולוס באמצעים חריגים. מה שהתחיל כביקורת ארסית של המאמן הטורקי על השופטים מיד לאחר המשחק, הסלים למחרת במסיבת עיתונאים יוצאת דופן במהלכה המאמן הקרין לכלי התקשורת היוונים קטעים שנבחרו בקפידה ונערכו באופן מגמתי במטרה להפעיל עוד לחץ על השופטים, לחמם את האווירה ואולי אף להוריד את הביקורת הפנימית על הפסד קבוצתו לקראת המשחק השני בסדרה.

ארגין עתמאן. חצה את הגבול, צילום: EPA

עד נקודה זו הייה הביקורת חריפה וחריגה, אך כזו שאינה זולגת מגבולות עולם הכדורסל. החל מרגע זה השתנה השיח, הוחרף הטון והפך להיות פוליטי, גזעני ומתריס. הודעת המועדון החריפה והחריגה שהוציאה פנאתינייקוס, ככל הנראה בשל דרישת בעליה דימיטריוס ינאקופולוס, האשימה את השופטים בעזרה למכבי בשל המלחמה בישראל. גם וותיקי העיתונאים היוונים ששוחחו עם "ישראל היום" לאורך השבוע החולף באתונה המסקרים את מעשיות פאו לאורך השנים התקשו להבין את טיב המהלך ופשרו, שנראה הרבה יותר כמו טוקבק של אוהד מאוכזב מאשר הודעת דוברות רשמית מטעם המועדון.

שנים לא פשוטות עברו על פנאתיינקוס בזירה האירופית. מועדון הפאר היווני שהעפיל בפעם האחרונה לפיינל פור היורוליג בשנת 2012 נראה כמי שאיבד את דרכו בעשור האחרון ומחפש כיוון מחודש. עבור היוונים, סדרת הפלייאוף נגד מכבי תל אביב היא שחזור של אחת היריבויות הספורטיביות הגדולות בהיסטוריה של הכדורסל האירופי והזדמנות להתרפק על זכרונות העבר, אך גם תקווה לימים טובים יותר והזדמנות עבורם להחזיר את קבוצתם לבמה הגדולה של אירופה ולמקום אליו היא שייכת.

דימיטריס ינאקופולוס. כתיבה של טוקבקיסט מאוכזב, צילום: EPA

ההפסד המפתיע בפתיחת הסדרה זעזע את אנשי הקבוצה שנראו בהלם ובחרדה וגם דקות ארוכות לאחר ההפסד נותרו באואקה עם פנים נפולות. הלחץ הרב שהצטבר לצד הרצון להעיר את הקהל, להלחיץ מעט את היריבה ולהוסיף לחץ על השופטים הובילו את הצמד ינאקופולוס-עתמאן לקבל החלטה מודעת ולגרור את הסדרה למקומות שרחוקים מאוד מכדורסל ונגועים בריח של פוליטיקה עם קמצוץ בורות ונגיעה של אנטישמיות.

"אני לא יודע להגיד. אני לא משחק או משתתף במשחקים האלה שיש ברשתות החברתיות", אמר כוכב הצהובים לורנזו בראון ששוחח עם "ישראל היום" לאחר הודעת המועדון החריגה בשבוע שעבר באתונה, "אני לא יודע להסביר את ההתנהגות הזאת שלהם, זו היתה התנהלות פחדנית. להתלונן על משחק ושריקות שופטים זה לא כדורסל. תתכונן למשחק כמו שצריך. אם ניצחת, ניצחת, ואם הפסדת, הפסדת. פשוט תתרכז בלשחק כדורסל. אני לא משתתף בכל הדברים האלה ברשתות החברתיות".

לורנזו בראון. ביקר את פנאתינייקוס, צילום: EPA

גם גורמים רבים במשלחת הצהובה לאתונה התקשו להבין את הלך הרוח ופשר ההתנהגות של הצמד, שנראה כמי שמנסה בפזיזות והיסח הדעת להרוס קשרי ידידות של עשרות שנים. לאורך השנים ניהלו המועדונים קשרי ידידות חמים ומכבי תל אביב אף מוזמנת בכל שנה כחברת קבע בטורניר "ינאקופולוס" השנתי באתונה לזכר פאבלוס ינאקופולוס המנוח, אביו של בעלי הקבוצה הנוכחי.

מספיק להביט אל ה"תקרית" האחרונה על מנת להבין את הלך הרוח. בסיום המשחק השני בין הקבוצות באזור חדרי ההלבשה, אמר אחד מאוהדי מכבי תל אביב לכיוונו של המאמן הטורקי "נראה אותך ביחד, אנחנו נראה אותך בישראל", כך לפי עדות שמיעה של מספר גורמים שנכחו במקום ושוחחו עם "ישראל היום". המאמן הטורקי שככל הנראה לא זיהה במי מדובר הגיב בחוסר פרופרציות וצעק על כוחות ההאבטחה והמשטרה החמושים במקום שירחיקו את האדם מן האזור במהרה.

דימיטריס ינאקופולוס. לאן הסדרה תמשיך מכאן?, צילום: גטי אימג'ס

במסיבת העיתונאים שלאחר המשחק האשים המאמן כי המעשה בוצע על ידי אחד מאנשי מכבי תל אביב שאת שמו לא פירט, צעד שקרי שעורר סערה נוספת. הוא תקף בהתרסה ואמר: "אני ארגין עתמאן, אני מאמן את פנאתיינקוס והנבחרת הטורקית הלאומית, אני אזרח טורקי ואתם לא יכולים לעשות לי כלום". עתמאן הטורקי, מאמן הנבחרת הלאומית, בחר להשתמש במודע בזהותו ומוצאו ואף ניסה להשוות בין מצבה של ישראל לזה של רוסיה, שכזכור הושעתה על ידי כל המוסדות הבינלאומיים לאחר הפלישה לאוקראינה. עתמאן שניסה ככל הנראה למצוא חן ולגרוף הון פוליטי במדינתו, שכידוע נמצאת ביחסים צוננים מאוד עם ישראל מאז פתיחת המלחמה, קיבל את אשר חיפש וזכה לתמיכה פומבית מאיגוד הכדורסל הטורקי ונשיא המדינה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"אני מצפה שיכבדו אותי. אין לי בעיה שיענישו אותי על איך שדיברתי על השופטים, אבל כל מה שהיה מתואם עם נשיא המועדון ינאקופולוס. אני לא עושה שום דבר כזה על דעת עצמי בלבד", חשף עתמאן בסיום מסיבת העיתונאים בתום המשחק השני בין הקבוצות, אז נראה רגוע בהרבה לאחר ניצחון קבוצתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר