לעיניי 150 אלף צופים ולצד הפגנות פרו פלשתיניות: הלפיד האולימפי הגיע לצרפת

בטקס חגיגי בהשתתפות נשיא צרפת עמנואל מקרון, הלפיד הגיע מיוון למרסיי: "עם הגעת הלהבה, המדינה נכנסת למשחקים" • לצד ההתרגשות, מאות מפגינים קראו להחרמת המשחקים האולימפיים, חלקם עם דגלי פלשתין

מטוסים יוצרים את סמל האולימפיאדה במרסיי / מתוך שידורי הטלוויזיה הצרפתית

עכשיו כבר אפשר לספור את הימים. 150 אלף איש התאספו היום (רביעי) בעיר מרסיי שבדרום צרפת כדי לקבל את פני הלפיד האולימפי ולציין ציון דרך נוסף לקראת משחקי הקיץ בפריז, 79 ימים לפני טקס הפתיחה.

ספינה מלכותית בעלת שלושה תורנים בשם בלם, שנבנתה אי שם ב-1896, נשאה את הלפיד האולימפי מיוון במשך 12 ימים לטקס קבלת הפנים רגע לפני השקיעה בנמל הישן של מרסיי, אליו הגיע גם הנשיא עמנואל מקרון שנפגש עם הספורטאים האולימפיים הצרפתים שהפליגו עם הלפיד האולימפי.

"עם הגעת הלהבה, המדינה נכנסת למשחקים", אמר מקרון במרינה. לאחר שעגנה הספינה בנמל, חגו באוויר מטוסים אקרובטים שיצרו עם עשן את דגל צרפת ואת הטבעות האולימפיות, תוך כדי מפגן של זיקוקים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון במרסיי, צילום: EPA
מאות אלפי האנשים בטקס הגעת הלפיד האולימפי, צילום: רויטרס

נשיא הוועדה המארגנת של אולימפיאדת פריז 2024, טוני אסטנגה, אמר שהחזרה של המשחקים האולימפיים לצרפת היא סיבה ל"חגיגה": "כספורטאי לשעבר, אני יודע כמה חשובה ההתחלה של תחרות. זו הסיבה שבחרנו במרסיי, כי זו בהחלט אחת הערים הכי מאוהבות בספורט" הוסיף אסטנגואט, חותר הקאנו אולימפי לשעבר עם מדליות זהב מהמשחקים של 2000, 2004 ו-2012.

בטיחות המבקרים והתושבים הייתה בראש סדר העדיפויות של הרשויות במרסיי, העיר השנייה בגודלה בצרפת עם כמעט מיליון תושבים. כ-8,000 שוטרים נפרסו ברחבי הנמל שבו התאספו 150,000 אנשים אחר הצהריים, לפי גורמים בעירייה.

הספינה שהגיעה עם הלפיד האולימפי, צילום: AFP
הדלקת הלפיד האולימפי והפראלימפי, צילום: AFP

מי שקיבל את הכבוד להיות נושא הלפיד הראשון על אדמת צרפת הוא השחיין פלורן מנודו, האלוף האולימפי מלונדון 2012. מסע הלפיד יתחיל ביום חמישי במרסיי, לפני שיצא לפריז דרך מקומות אייקוניים ברחבי המדינה, עד לטקס הפתיחה ב-26 ביולי.

אבל לא הכל עבר חלק. כמה מאות אנשים הפגינו נגד המשחקים האולימפיים, כשחלקם עם דגלי פלשתין, ונבלמו על ידי פרשים. נוכחות כבדה של משטרה וצבא נראתה מסיירת במרכז העיר של מרסיי בימים האחרונים, בליווי מסוק צבאי שטס כל הזמן סביב הנמל הישן.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אגב, באותה העיר יתקיימו תחרויות השייט בהשתתפות שמונה ספורטאים ישראלים, וכן משחקי כדורגל, כשבמידה והנבחרת של גיא לוזון תעלה לרבע הגמר, יתכן ותשחק במרסיי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר