הרבה יותר ממשחק על מקום בגמר: הפועל באר שבע ומכבי נתניה פשוט לא אוהבות זו את זו

הזיכרונות מהמשחק ההוא ("אף אחד לא ישכח"), ההגרלה ש"הצילה" את ההתאחדות, וההיערכות של המשטרה • לפני 11 שנים הקבוצה מבירת הנגב הורידה את "היהלומים" ללאומית ומאז נולדה יריבות חמה בכדורגל הישראלי • הערב הן ייפגשו בחצי גמר הגביע

התפאורה של אוהדי הפועל באר שבע לפני המשחק מול מכבי תל אביב

היריבות בין הפועל באר שבע למכבי נתניה היא אולי הכי פחות מתוקשרת בכדורגל הישראלי. אין בה נגיעה פוליטית כמו ביריבות בין בית"ר ירושלים לבני סכנין, זה גם לא דרבי עירוני או "קלאסיקו" דוגמת מכבי תל אביב ומכבי חיפה. עם זאת, לאורך השנים נוצר משהו עמוק בין המועדונים הללו, כזה שהפך את המשחק הזה לאחד החמים בליגת העל.
למעשה, צמד המילים "ליגת העל" הוא זה שהחל את כל הסיפור. לפני 11 שנים, מכבי נתניה אירחה את הפועל באר שבע לקרב הישרדות, כשרק המנצחת נשארת בליגה הבכירה.

עד אותו משחק, באר שבע לא ניצחה את נתניה 20 שנה בחוץ, והפסידה פעמיים באותה עונה - בנתניה ובווסרמיל. אלא שצמד של דובב גבאי ועוד שער של סיראז' נסאר סידרו 0:3 לאדומים וחגיגות בבירת הנגב, על חשבון נתניה שירדה לליגה הלאומית.

"אוי אוי אוי, ליגה לאומית", הקניטו אוהדי ב"ש את הצהובים מנתניה, ומאז כאשר שני המועדונים הללו נפגשים, יש תכונה מיוחדת. התכונה הזאת אולי אפילו מיוחדת מהרגיל לקראת המשחק ביניהן הערב בחצי גמר גביע המדינה - כי הפעם גם יש תואר באופק.

"בתקופה ההיא לא חשבנו על יריבות או משהו כזה", מסביר דובב גבאי, כובש הצמד במשחק ההוא, מה עבר על המועדונים: "זה היה משחק במסגרת מחזור קריטי שבו שש קבוצות עלולות היו לרדת ליגה. זה היה הרבה מעבר ליריבות, אלא ממש מי יורדת ליגה. לשמחתי ניצחנו, ומאז מזכירים לי את המשחק הזה בכל מקום בב"ש".

אגב, גם היום יש פוסטים ברשתות החברתיות שבהם גבאי מתויג כאחד הסמלים של היריבות הזאת. "שולחים לי הודעות עד היום לטלפון הנייד או ברשתות החברתיות", מספר גבאי, "אפילו שולחים לי הקלטה מהמגרש עצמו של שיר מסוים שקשור אלי ולנתניה, שאת המילים שלו עדיף לא להגיד".

דובב גבאי חוגג הישארות. "עד היום מזכירים לי את המשחק הזה", צילום: עודד קרני

 

שחקנים ששיחקו בנתניה באותו המשחק פחות התלהבו להתראיין לכתבה, אבל כוכב הקבוצה דאז, החלוץ אחמד סבע, נשמע כאילו הזיכרון חרוט בראשו היטב. "המשחק הזה היה נקודה שחורה לכולנו, לנו ולקהל - הפסדנו 3:0 למרות שהיינו תלויים בעצמנו. אף אחד לא ישכח את זה", מודה סבע.

לקראת חצי הגמר הערב הוסיף חלוץ העבר: "כל משחק בין השתיים הפך עבור נתניה לגמר. אני בטוח שהאוהדים של נתניה מחכים למשחק הזה, לנצח ולמחוק קצת ממה שהיה. מובן שאני מאחל לנתניה בהצלחה כשחקן שלה לשעבר, שנותר אוהד".

הכרטיסים נחטפו
לפני הגרלת חצי גמר הגביע, בהתאחדות נערכו לקיים את שני המשחקים בנתניה או בפתח תקווה, זאת בשל זהות הקבוצות שעלו. נפילתן של מכבי ת"א ומכבי חיפה ברבע הגמר הובילה להפסדים כספיים של יותר מ־2 מיליון שקלים מבחינת ההתאחדות. ברמה הזאת, המפגש בין הפועל ב"ש למכבי נתניה הציל משהו.

מהרגע הראשון הבהירו שני המועדונים כי יוכלו למכור את 12 אלף הכרטיסים שיוקצו עבורם, והמשחק נקבע לאצטדיון בלומפילד. ב"ש מכרה יותר מ־11 אלף כרטיסים, אוהדי נתניה חצו בסוף השבוע את רף ה־10,000, והצפי הכללי הוא לכ־24 אלף צופים באצטדיון ביפו. לשם ההמחשה, זו הכמות הממוצעת במשחקיה של מכבי ת"א בשבועות האחרונים.

אחמד סבע ב־2013. "נקודה שחורה לכולנו", צילום: עודד קרני

 

בשל היריבות בין הקהלים, גם במשטרה נערכים בהתאם. "מתייחסים לזה כאל משחק רגיש, כמו הדרבי התל־אביבי או הגעה של קבוצות כמו מכבי חיפה ובית"ר ירושלים, שיש להן קהלים גדולים", הסבירו גורמים במשטרת ישראל, "ידוע לנו על אירועים בעבר בבאר שבע או בנתניה, ונעשה הכל כדי שהמשחק יעבור בשקט והאוהדים יחזרו לבתיהם בשלום".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

הערב, כאמור, ייכתב פרק נוסף בספר היריבות בין הפועל ב"ש למכבי נתניה. הפעם זה לא יהיה על המקום בליגת העל, אלא על האפשרות להמשיך לחלום על זכייה בתואר. מבחינת מכבי נתניה, תואר ראשון אחרי 41 שנה עומד על הפרק (להוציא את גביע הטוטו), כשהגביע היחיד שלה הונף ב־1978. לעומת זאת, ב"ש של אליניב ברדה הפכה לקבוצת גביע טיפוסית. היא זכתה בתואר פעמיים בארבע השנים האחרונות (2020 ו־2022), אבל היא ממש לא שבעה, בטח כשמולה עומדת אחת היריבות הגדולות שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר