שלב הפלייאוף ייצא לדרך בשבת - האם בסופו תתרחש היסטוריה בליגת העל?

הנתון ש"מבטיח" למכבי ת"א את האליפות, וה"קללה" שמכבי חיפה תצטרך להסיר כדי להישאר במאבק • שלב הפלייאוף העליון והתחתון יחל בסופ"ש הקרוב וצריכה לקרות הפתעה יוצאת דופן שהתמונה שראינו לא פעם בעבר תשתנה • וגם: זיכרונות מעונת הירידה של הפועל ת"א

זהבי מול גולדברג. לצהובים יש יתרון גדול, גם מבחינה היסטורית. צילום: אלן שיבר

שלב הפלייאוף יחל מחר בליגת העל. שש הראשונות ייאבקו בפלייאוף העליון, ושמונה האחרות ינסו לברוח ממאבקי הירידה בפלייאוף התחתון. המעניין מכולם, כמובן, הוא מאבק האליפות בין מכבי ת"א למכבי חיפה.
ערב פתיחת הפלייאוף הצהובים מוליכים את הטבלה ומקדימים את הירוקים ב־7 נקודות. פרט משמעותי במאבק ביניהן הוא שמאז הונהגה שיטת הפלייאוף (החל מעונת 2010/11, שנה לאחר "עונת הקיזוז") - הקבוצה שסיימה ראשונה את שני הסיבובים הראשונים, גם הניפה צלחת בתום הפלייאוף.

גל אלברמן, כיום המנהל המקצועי במכבי חיפה, מכיר את הנתון אולי טוב מכולם. כשחקן הוא זכה בשלוש אליפויות עם מכבי ת"א בין 2011 ל־2014, ובמועדון מהכרמל הוא חתום על הרצף הנוכחי בין 2020 ל־2023 כמנהל מקצועי. בכל המקרים האלה, כאמור, קבוצתו נכנסה לפלייאוף כשהיא בפסגת הטבלה.

עפרי ארד, שהיה שחקן מכבי חיפה גם בשנים שרדפה אחרי מכבי ת"א, וזכה בהמשך להניף צלחות בסמי עופר, מסביר את הדברים מנקודת מבטו: "כשאתה פותח את הפלייאוף בפער אז יש לך ביטחון כאשר אתה מאבד נקודות. אם תישאר יציב, אתה תיקח אליפות. גם הראשונה וגם השנייה יאבדו נקודות, אבל בסוף השאלה היא כמה אתה חזק ברגעים המכריעים".

עד כמה הפער בתום הליגה הסדירה שווה ביטחון עבור השחקנים? לארד התשובה: "ברק בכר והצוות המקצועי עבדו איתנו הרבה מאוד על הצד המנטלי של לשבור בצורת של 10 שנים ולהיות חזקים עד הסוף. איבדנו נקודות ומכבי ת"א עשתה פלייאוף מעולה, אבל ידענו להיות שם ברגעים המכריעים ולקחת את הנקודות, גם כשהיינו בפיגור 2:0 בבלומפילד וסיימנו ב־2:2".
העונה הסיפור שונה. מכבי חיפה היא זו שרודפת אחרי מכבי ת"א ומשחק העונה הראשון יהיה בבלומפילד. גם כאן, הנתון הוא חד וברור לטובת מוליכת הטבלה לאורך השנים.

מאז הונהגה שיטת הפלייאוף, לא קרה שהשנייה בטבלה ניצחה את משחק החוץ שלה מול הקבוצה מהמקום הראשון. רק פעמיים המשחקים הסתיימו בתיקו, ובשאר המקרים המוליכה ניצחה והגדילה את הפער בפסגה. כדי להשאיר את מאבק האליפות בחיים, חיפה תצטרך לנצח בבלומפילד בפעם השנייה העונה - דבר שעשתה בפעם האחרונה בעונת 2010/11.

ארד חוגג עם חבריו במכבי חיפה את האליפות ב-2021, צילום: אלן שיבר

"הלחץ הוא כפול"

בפלייאוף התחתון הסיפור שונה לחלוטין. מאז אותה "עונת קיזוז", במחצית מהעונות הצליחה לפחות קבוצה אחת להימלט מהקו האדום בתום הליגה הסדירה בדרך להישארות. בשאר המקרים, הקבוצות שנעלו את הטבלה אחרי 26 משחקים - היו שם גם לאחר 33 מחזורים.
אלא שהעונה יש משתנה נוסף. בית"ר ירושלים והפועל ת"א, שתיים מהגדולות של הכדורגל הישראלי, נאבקות נגד הירידה. אם לא די בכך, לשתיהן הופחתו נקודות בגין התפרעות אוהדים והן נאבקות לא רק על המגרש, אלא גם מחוצה לו. בית"ר נפגעה בצורה הקשה ביותר - 5 נקודות הופחתו ממאזנה. לו היה לה אותן, היא היתה רחוקה 8 נקודות ממ.ס אשדוד, שנמצאת מתחת לקו האדום.

הפועל ת"א, לעומת זאת, מסובכת כך או כך. כרגע היא רק 4 נקודות מעל אשדוד ונקודה בלבד מעל בית"ר, אם כי במצב הנוכחי, הנקודה שהופחתה לה עשויה להיות מכרעת במאבקי ההישרדות. בפעם האחרונה שהפועל ירדה ליגה, עונת 2016/17, זה קרה לה אחרי שהופחתו ממאזנה 9 נקודות, אז בעקבות עבירות על תקנות הבקרה התקציבית וחובות אדירים שצברה.

משומר בעונת הירידה של הפועל ת"א, צילום: עמי שומן

אייל משומר, שאמנם מזוהה יותר עם החלוצה של מכבי חיפה (זכה עימה בשתי אליפויות), היה שם באחד הרגעים הקשים בתולדות המועדון האדום, והוא נזכר: "כל העונה מדברים על כמה כל נקודה חשובה וכל גול חשוב. הנקודות שירדו לבית"ר ירושלים והפועל ת"א מאוד משמעותיות. הגעתי להפועל ההיא בשלב מאוחר, היה מינוס גדול, שיחקתי שם לזמן קצר וצימקנו את הפער, אבל לא מספיק. השילוב בין הורדת נקודות להיותך במצבים כאלה במועדון גדול זה מאוד משמעותי. במיוחד בקבוצות גדולות, הלחץ הוא כפול, כי יש דרישות לא רק של מועדון אלא גם מהקהל.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"באופן כללי, הפחתת הנקודות הזאת פוגעת בשחקנים מקצועית וכלכלית. הם עשו משהו? הם הסיתו את הקהל להשתולל? אין מקום לעונש הזה, וחבל מאוד שהוא יחרוץ גורלות של מועדונים כאלה גדולים. צריך לחשוב על עונשים אחרים שלא יהרסו את הכדורגל וקריירות שלמות של שחקנים. אני מקווה שהורדת הנקודות היא לא זו שתשפיע על היורדות", מסכם מגן העבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר