תרגול הוצאות חוץ: המסע האירופי של מכבי תל אביב עלה לה במיליונים

הטיסות הבלתי פוסקות בקו ישראל־סרביה ועלויות השהות והאירוח בבלגרד הקפיצו את חריגת התקציב של מכבי ת"א העונה ב־5.5 מיליון שקלים • הנטל הכלכלי הכבד עלול לחזור על עצמו בעונה הבאה בגלל המלחמה - ורק כרטיס לפיינל פור ישכיח הכל

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 79

בלי שום קשר לתוצאה, מכבי ת"א תיפרד הערב מאולם "פיוניר" בבלגרד, לאחר משחק הבית האחרון העונה ביורוליג. שבעה חודשים חלפו מאז פרצה המלחמה ואילצה את הצהובים לנדוד, כמו גם את יתר הקבוצות הישראליות ששיחקו במפעלים האירופיים, והיעד המועדף עבור רובן היה בירת סרביה, שהפכה לבסיס ארעי דובר עברית.

17 משחקים אירחה מכבי באולם המיתולוגי, ושניים נוספים בשטארק ארנה, וככל שמסתכלים במועדון אל עבר העתיד מתחזקת ההערכה כי המצב הביטחוני בארץ יאלץ אותה להמשיך בנדודיה, ונראה שהיא תשוב להשתקע בבלגרד גם בעונה הבאה.


לצד הקושי בעלייה הדרמטית של מספר הטיסות של הקבוצה, עם התוספת של קו ת"א־בלגרד, ובגלל היעדר משחקי בית של ממש ביד אליהו, הקושי המקצועי והמנטלי במשחקים בלי קהל ביתי מתעצם. לנדידה עד לבלגרד נלווים גם אלמנטים כלכליים, כמו ההוצאות הכבדות שלא תוכננו להיכלל בתקציב הקבוצה. גורמים המעורים בפרטים, ששוחחו עם "ישראל היום", העריכו כי המעבר לבלגרד, עלות הטיסות ואירוח המשחקים בעיר הוסיפו כ־5.5 מיליון שקלים לתקציב ההוצאות החריגות של הקבוצה העונה.

עלויות המעבר לבלגרד שנבדקו נוגעות רק לשהות בסרביה ולעלויות אירוח המשחקים, ולא מתייחסות לסך ההוצאות הכולל של הקבוצה וההפסדים בעקבות המלחמה, שעליהם כבר כתבנו בעבר. על פי גורמים בענף התעופה, טיסות ל־19 משחקים בבלגרד ובחזרה עלו לקבוצה כ־1.6 מיליון שקלים, ואילו לינה בעיר במשך שלושה חודשים, בדירות ששכרה הקבוצה לשחקניה בתחילת המלחמה, עלו עוד כ־1.8 מיליון שקלים.

חש גוחות האבטחה השאיר את אוהדי מכבי הרחק מבלגרד, צילום: אי.אף.פי

 

על פי הערכות, לכל משחק בבלגרד הטיסו הצהובים משלחת של 25 אנשים, שהורכבה משחקנים, מאנשי צוות והנהלה. הדבר גרר עלות משוערת של כ־100 אלף שקלים למשחק. לצד אלה נוספו עלויות השהות במלונות בעיר לפני כל אחד מהמשחקים, שאותן העריכו גורמים בענף התיירות ב־600 אלף שקלים עבור כל הצוות למשך חודש.
דלת סגורה, ארנק פתוח

על פי הערכות, אירוח משחק ללא קהל בבלגרד עלה לאורך העונה כ־100 אלף שקלים. "מבחינה תפעולית המעבר לבלגרד היה מבצע של ממש, זו עונה שמגדילה עלויות ומסבכת תפעולית", העידו במועדון. כחלק מהמעבר לפיוניר נדרשו בקבוצה ליצור אולם ביתי, והדבר כלל צוותים חדשים שעובדים עבור הקבוצה, ציוד במידות חדשות, ספקים, הדבקת פרסום, לוחות למסיבות עיתונאים, תוכן ומפרסמים במערכת המסכים, בקרת כניסה, אבטחה - כל זאת ללא קהל. 19 הפקות הוסיפו 1.9 מיליון שקלים לתקציב.

למרות ה"אולם הישראלי", לא התקבל האישור להכניס קהל מישראל, כשסיבת המפתח היא סירוב המשטרה המקומית וחברת האבטחה לאשר זאת. כך הפכו משחקי הישראליות למשחקי רדיוס ללא קהל. איגוד הכדורסל הסרבי, אנשי הקבוצות וקהילת הכדורסל בבלגרד כולה הושיטו יד וזכו על כך למחמאות, אך כאמור אירוח משחק ביתי עם קהל במדינה זרה הוא דבר מורכב במיוחד, בוודאי בימי מלחמה, כשהחשש לשלום הישראלים גדול.

כך נראה יד אליהו במשחק הבית היחיד של מכבי העונה ביורוליג, צילום: אלן שיבר

 

אולם ברגע האמת, ובמשחק החשוב ביותר של הקבוצה העונה עד כה, התקבל האישור המיוחל, ו־1,000 אוהדים עשו את דרכם מת"א לבירת סרביה. הם זכו לתצוגה גדולה של קבוצתם, שהחזירה להם ובגדול על כל שהחמיצו לאורך העונה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

באשר לעונה הבאה - ברור כי האפשרות המועדפת והאופטימית מבחינת כל הקבוצות הישראליות היא לשוב ולארח בארץ. לשם כך תועלה גם ההצעה לארח את היריבות שיסכימו לבוא באזורים המוגדרים בסיכון נמוך או מחוץ לטווח הטילים. אך ברור כי בנקודת הזמן הנוכחית אפשרות כזו נראית סבירה פחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר