במקום להתפרק מהאתגרים, מכבי תל אביב הפכה לקבוצה שקשה להכניע

משבר הקיצוץ בשכר איים לפרק אותה - ועבר לבסוף ללא פגע • עונה שלמה מחוץ לבית העמידה אתגרים אדירים ויוצאי דופן - ויצרה חיבור מיוחד • אלופת ישראל רחוקה 40 דקות מפיינל פור היורוליג - הישג כמעט לא ייאמן בהתחשב בנסיבות • "היא הפכה את הקושי לדבק שמחבר בין השחקנים"

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 79

הכדורסל האיכותי שמכבי ת"א משחקת בדיוק בזמן והאופי המדהים ששחקניה מפגינים, הם תוצאה ישירה של חבורה שהתמודדה העונה עם קשיים ואתגרים שקבוצות רגילות לא מתמודדות איתם.

עונה שלמה באירופה משחקים השחקנים בצהוב מחוץ לבית. הם עברו עשרות טיסות ביחד, שיחקו ללא קהל והיו צריכים למצוא את האנרגיות בתוכם. חלקם אף היו תקופות ממושכות רחוקים מהמשפחה ומהחברים. באמצע הם התמודדו עם משבר הקיצוץ בשכר שאיים לפרק את הקבוצה, פציעות משמעותיות של שחקני מפתח, כושר ירוד של חלק מהכוכבים ושחקני רכש שהתקשו להשתלב.

בדרך לחודשיים וחצי המדהימים האחרונים, מכבי עברה גם תקופות לא טובות, תבוסות לא נעימות והתפרקויות שגרמו לתהיות לגבי המאמן וחלק מהשחקנים. על הכל היא התגברה וכעת היא רחוקה 40 דקות מעלייה לפיינל פור לראשונה אחרי עשור.

"שכר, פציעות והפסדים אלו דברים שכל קבוצה מתמודדת איתם בכל עונה", אומר עודד שעשוע, כדורסלן עבר וכיום מאמן מנטלי שעוסק בפיתוח יכולות אישיות לספורטאים. זה שהם היו רחוקים מהבית ומהמשפחה תקופה כל כך ארוכה והיה להם בעצם רק אחד את השני אפשר להם חיבור מאוד חזק בין השחקנים והצוות וגם כלפי המועדון. אפילו המשפחה שלך לא איתך, בטח בתקופה מורכבת כשאנשים חיפשו כתף תומכת. זה משהו משמעותי שמייצר חיבור ולמעשה מוביל למה שאנחנו רואים מהם עכשיו".

גיא פניני. "איש התחזוקה" של השחקנים, צילום: אלן שיבר

 

ואכן, במכבי השקיעו רבות בשיחות עם השחקנים ובדאגה לרווחתם. עוזר המאמן גיא פניני, שבעונה שעברה עוד שיחק עם רוב השחקנים, היה אחראי על "התחזוקה" של רבים מהם, ובמועדון העמידו לרשות מנהל הקבוצה עמי ביטון משאבים רבים כדי לדאוג לצורכי השחקנים בבלגרד. דירות מפוארות ומרווחות נשכרו להם באחת השכונות הכי יוקרתיות בבירה הסרבית עם נוף מרהיב הצופה לעבר נהר הסאווה. בהזדמנויות המעטות שהיו, השחקנים הורשו לנסוע למשפחותיהם כדי להתאוורר מעט.

"ניהול נכון של קשיים ומשברים מצמיח ומחזק", אומר עודד קרבצ'יק, מאמן מנטלי בכיר שעבד עם כדורסלנים מפורסמים כמו עומרי כספי, ליאור אליהו ויובל זוסמן ועובד כיום גם עם האלוף האולימפי ארטיום דולגופיאט. "מכבי הפכה את הקושי לדבק שמחבר את השחקנים. הם גם השתמשו בסיטואציה שבה המדינה נמצאת כדי לתת כוח ודרייב לקבוצה כמייצגת של ישראל והכניסו מחויבות בשחקנים. כשמכניסים משמעות לשחקנים הנכונים היא נותנת להם כוח. מכבי היתה יכולה להתפרק מהסיטואציה, אבל ידעה לנצל את הקשיים ולהפוך אותם לחוזק".

שחקנים במכבי ת"א מספרים כי עודד קטש הוא אחת הסיבות המרכזיות לכך שהקבוצה נשארה מחוברת ומאוחדת וששחקנים לא עזבו או התייאשו למרות כל הקשיים. השקט שמשרה המאמן הצהוב והעובדה שלא איבד את הראש גם בתקופות הקשות אחרי הפסדים כואבים, גרמו לשחקניו להישאר גם הם במסלול ולהיות מחויבים אחד לשני.

"ברגע שהנהג נותן את התחושה שהסיטואציה מנוהלת ושהוא שולט במצב זה מכניס ביטחון ורוגע בשחקנים", אומר קרבצ'יק. "קטש משדר שהוא מנהל את האירועים ולא האירועים מנהלים אותו. ככל שהשחקנים יותר רגועים הם יכולים יותר לממש את הפוטנציאל שלהם, ורואים את זה על מכבי במשחקים האחרונים החשובים".

הרוח של קטש חלחלה גם לשאר המועדון ואירועים חריגים הוחלקו בצורה שקטה. החל מהפוסט הפרו־פלשתיני ששיתפה אשתו של ווייד בולדווין (שגם התנצלה) ועבר ללא תגובה משמעותית ועד העבירות הטכניות הרבות של בעלה. גם משבר קיצוץ השכר נוהל בצורה חלקה ולא פגע בקבוצה.

קליבלנד וניבו. כל אחד נתן יד בשביל המטרה, צילום: אודי ציטיאט

 

"עודד זה המנהיג של המערכת, וכשהשחקנים רואים שהמנהיג פועל בצורה שקולה ושומר על קור רוח זה משפיע עליהם", מסביר שעשוע. "אני בטוח שהוא גם עשה דברים אקטיבית בתוך הקבוצה ובשיחות עם האנשים כדי לשמור את כולם. בכלל, נראה מבחוץ שנוצר שם צוות מאוד מחויב ובסיטואציה כזו מגיע קרדיט לכל המערכת. מועדונים אחרים היו יכולים לקרוס לתוך האתגרים, כי כשיש אתגרים קל מאוד לברוח לתירוצים, אבל מכבי ידעה לפרוח בתוך הסיטואציה".

כעת, אחרי כל ההתמודדות, האתגרים וההתעלות, מכבי ת"א רחוקה ניצחון אחד מלהעפיל לחצי גמר היורוליג. אם היא תנצח הערב את פנאתינייקוס, היא תיסע בסוף החודש לברלין ותשתתף באירוע השיא של הכדורסל האירופי.
עד עכשיו מכבי ת"א הצליחה לנטרל את כל הרעשים מסביב ולא נגררה לפרובוקציות של פנאתינייקוס וארגין עתמאן. כעת יש לה הזדמנות לבוא על שכרה אחרי עונה ארוכה ומתישה. הפסד לעומת זאת יחזיר אותה למשחק 5 ב"גיהינום" של אתונה.

"הדבר הכי חשוב בספורט תחרותי הוא היכולת שלך להגיע חדש ומלא באנרגיות גם אחרי הפסד וגם אחרי ניצחון", מנתח שעשוע. "זו עבודה של כל שחקן בפני עצמו. הם צריכים להביא את עצמם במוכנות מלאה למשחק שהוא סיטואציה שונה לגמרי מהמשחק הקודם והוא מתחיל מאפס".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"השחקנים צריכים להיות ממוקדי משימה ולא תוצאה, בלי לחשוב מה יקרה אם ינצחו או יפסידו", מסכם קרבצ'יק. "ברגע שאתה חושב על התוצאה ומה יקרה אם לא, אתה יכול להיכנס ללחץ. הייתי מייעץ לצוות המקצועי לא לדבר על חשיבות המשחק והמשמעויות שלו, כי השחקנים כבר יודעים את כל זה. צריך לדבר איתם על המשימות הפרטניות של כל אחד מהם וככה יגדל הסיכוי שהם יבואו מרוכזים ומפוקסים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר