תחת פיקוח של בלשים סמויים: כשמכבי תל אביב פתחה את שערי אירופה

הצהובים היו לקבוצה הישראלית הראשונה להשתתף במפעל בינלאומי ביבשת הישנה, אבל חיכו תשע שנים כדי לרשום את ההצלחה הראשונה שלהם • וגם: משקחים היסטורים ב-NBA וב-MLB

המתעמל ארטיום דולגופיאט לאחר מדליית הכסף באליפות אירופה באיטליה

מכבי תל אביב החלה דרכה בגביע אירופה לאלופות - 23.4.1958

השבוע לפני 66 שנה, הכדורסל הישראלי עשה היסטוריה. זה היה עוד בעידן שאפילו לא חשבו כאן על שחקנים זרים, והמשימה בוצעה על טהרת הכחול-לבן, כשמכבי תל אביב רשמה את ההופעה הראשונה שלה בגביע אירופה לאלופות. עם שמות שהיו לאגדה כמו רלף קליין, תנחום כהן מינץ ואברהם שניאור, האלופה טסה לרומניה למפגש עם צצ"א בוקרשט, קבוצת הצבא של המשטר הקומוניסטי.

שידור טלוויזיה כמובן שלא היה, גם ברדיו לא דאגו לשידור ישיר, ומול 5,000 צופים רומנים (ביניהם בלשים של המשטר שעקבו אחרי שחקני מכבי לכל מקום) התייצבו הישראלים גאים. זה לא עזר להם כל כך.

באירופה של אותם שנים כבר שיחקו עם שעון ה-30, מה שחייב את השחקנים של מכבי להתרגל לשיטת משחק חדשה, והיריבה ניצלה זאת עד תום. אחרי מחצית ראשונה צמודה (37:38), המארחים טסו לניצחון קל 65:84, כשהם נהנים מבעיית עבירות שהשאירה את מכבי לקראת הסיום עם ארבעה שחקנים בלבד על המגרש. בעיתונות הישראלית האשימו אז את השופטים.

קליין הוביל את רשימת הקלעים עם 18 נקודות וכהן מינץ הוסיף 12 בטבילת האש האירופית. בגומלין שנערך באצטדיון ר"ג, הרומנים שבו וניצחו, הפעם 61:63 ועלו לשלב הבא. מכבי תל אביב תחכה תשע שנים וסדרה של כישלונות עד שתעבור לראשונה סיבוב באירופה, אך לבסוף היא תהפוך לשם דבר במפעל היוקרתי על גלגוליו, כולל זכיה בשישה גביעים.

פילדלפיה ווריורס. 77 שנה לאליפות המיוחדת, צילום: NBA.COM

 

הלוחמים היו אלופי ה-NBA הראשונים – 22.4.1947

היא מוכרת היום כגולדן סטייט ווריורס (מאז 1971) של סטף קרי, אבל במקור, השבוע לפני 77 שנה, היא זכתה באליפות הראשונה של ה-NBA כששיחקה בפילדלפיה. הליגה הטובה בעולם נקראה בתחילת דרכה BAA (basketball association of America), ולסדרת הגמר הראשונה (הטוב מ-7) התייצבה מול פילדלפיה ווריורס קבוצת שיקגו סטאגס.

מהר מאוד הבינו כולם שהקרב הזה לא שווה כוחות, פילי ניצחה את שלושת המשחקים הראשונים וחזרה הביתה למשחק 5 כדי לגמור את הסיפור עם 1:4 ותואר היסטורי. כוכב הזכייה היה "ג'ו המקפץ" פולקס, שהוביל את קלעי האלופה ב-3 מ-5 משחקי הגמר, אך היה זה הווארד דלמאר שהיה חתום על הסל שהבטיח את האליפות.

שחקני בוסטון רד קאפס ב-1876. הראשונים לנצח,

 

כותרת: חבטת הפתיחה של ה-MLB – 22.4.1876

בארצות הברית מתווכחים גם היום מה הוא ענף הספורט הפופולרי ביותר אצל "הדוד סם", אבל על כך שהעתיק ביותר מביניהם הוא הבייסבול אין ויכוח. הוא שוחק עוד לפני כן, אבל השבוע לפני 148 שנה נערך המשחק הרשמי הראשון בליגה האמריקנית, שאז עוד נקראה NLB (national league of baseball).

בכבוד ההיסטורי זכו בוסטון רד קאפס ופילדלפיה אתלטיקס, שנפגשו למשחק צמוד ומסקרן, לעיני כ-3,000 צופים במגרש ברחוב ג'פרסון בפילדלפיה. בסיום, היתה זו האורחת מבוסטון שחגגה את הניצחון הראשון אי פעם בליגה, 5:6.

"עניין רב עוררה התוצאה, אחרי הכל היה זה המשחק הראשון החשוב העונה", סיכמה הכתבה ב"פילדלפיה אינקוויירר" את היום ההיסטורי של הליגה שתהפוך ל-MLB.

 

 

 

 

 




 

 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר