לא ישכחו לו: כשעודד קטש שבר למכבי תל אביב את הלב

מאמן הצהובים הנוכחי הניף את גביע היורוליג פעם אחת בתור שחקן - וזה היה על חשבונם • סיפורו של ג'קי רובינסון, השחקן השחור הראשון ב-MLB • והאישה הראשונה שרצה עם מספר רשמי במרתון

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 77

גיבור הטרגדיה היוונית של מכבי ת"א – 20 באפריל 2000

הוא היה אהוב הקהל הצהוב במשך ארבע אליפויות רצופות, אבל בפעם היחידה שהניף את גביע היורוליג, זה היה על חשבונם.

עודד קטש הגיע למכבי ת"א בקיץ 1995 ככישרון על בן 21. קרח בוורידים, קליעה מכל טווח והכי חשוב לצהובים, ארבע עונות שהסתיימו עם ארבע אליפויות ושני גביעי מדינה. החלום היה שהוא יוביל את האימפריה הצהובה לגביע אירופה ראשון מאז 1981, והוא אכן הניף אחד כזה בגמר היורוליג האחרון שהוא היה על המגרש יחד עם מכבי תל אביב.

אבל העניין הוא, שהשבוע לפני 24 שנה, כשזה קרה, בפאוק ספורט ארנה בסלוניקי, עודד קטש היה כבר שחקן פנאתינייקוס היוונית, ומכבי היתה היריבה הגדולה. השתיים נפגשו לעיני 8,500 אלף צופים בקרב על התואר, וכיאה לאיש עם הקרח בוורידים, קטש הצטיין, קבר את השלשה שגמרה את סיפור הגמר וסיים את הערב עם 17 נקודות ותואר אלוף אירופה. רק ז'לייקו רברצ'ה קלע יותר ממנו בצד המנצח (23).

הקהל היווני השתולל משמחה, חבריו של קטש לקבוצה רקדו, שרו ועוד רגע התחילו לשבור צלחות, אבל הכוכב הישראלי נותר בפנים קפואות, אולי עם דמעה קטנה שברחה בזווית העין. עוד רגע והוא התנצל בפני החברים באקסית הצהובה על שגזל מהם את המטרה הנכספת.

שנה לאחר מכן, בשל פציעה לא פשוטה, כשהוא בן 27 בלבד, פרש קטש ממשחק פעיל. הוא הספיק מאז לפצוח בקריירת אימון מכובדת, שכללה עמידה על הקווים הן של מכבי והן של פאו, שייפגשו ביניהן גם בשבוע הבא, בפלייאוף היורוליג.

עודד קטש במדי פנאתינייקוס, צילום: Action Images

כשג'קי רובינסון חבט בגזענות – 15 באפריל 1947

השבוע לפני 77 שנה, נשברה תקרת הזכוכית הלבנה של ליגת הבייסבול בארצות הברית, ה-MLB. על היום ההיסטורי הזה חתום ג'קי רובינסון, שהפך אז לשחקן השחור הראשון שלבש את מדיה של אחת מקבוצות המקצועניות, לוס אנג'לס דודג'רס. זו גם היתה הקבוצה היחידה בה שיחק עד סוף הקריירה שלו ב-1956.

רובינסון התגבר על חוקים ואנשים גזענים שעשו הכל כדי לדחוק אותו החוצה, בחזרה לליגת השחורים שהיתה מקובלת באותן שנים. אבל הוא לא נשבר, זכה פעם אחת בוורלד סייריז (1955), היה שש פעמים אולסטאר, הוסיף לעצמו שלל תארים אישיים, הדודג'רס הפרישו את מספר החולצה שלו (42) ולבסוף גם נכנס להיכל התהילה של הבייסבול. פורץ דרך.

ג'קי רובינסון. השחקן השחור הראשון ב-MLB, צילום: AP

רצה בשביל כל הנשים – 19 באפריל 1967

כמו בכל מיני תחומים בעולם, הגברים דחו ככל האפשר את כניסתן של נשים לשטח המחיה שלהם גם בספורט. למשל, רק השבוע לפני 57 שנה, ראינו את האישה הראשונה שרצה עם מספר רשמי במרתון. זה קרה בבוסטון, בזכות העקשנות פורצת הדרך של קתרין וירג'ינה סוויצר, שנאלצה להטעות את המארגנים כדי לעלות על המסלול.

היא נרשמה תחת השם ק.ו סוויצר (ראשי התיבות של שמותיה הפרטיים), קיבלה לידיה את המספר, ויצאה לדרך יחד עם אלפי גברים סביבה. רק באמצע המסלול הבחינו המארגנים ב"טעות", והמנהל ג'וק סמפל התנפל עליה בניסיון אלים להוריד אותה מהמסלול. בן זוגה, טום מילר, שהתחרה איתה, הדף מעליה את סמפל והיא השלימה את התחרות.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
קתרין וירג'ינה סוויצר. פורצת דרך,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר