מספיק להתבונן בתפקיד המרכזי שמילא נגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר, בשנים האחרונות כ"מבוגר האחראי" מול ממשלה נלחצת וכושלת, כדי להבין כי טוב עשה פרופ' יעקב פרנקל כששם קץ לאחד מהליכי המינוי המוזרים והמביכים שנראו כאן. הנכס החשוב ביותר של כל נגיד הוא האמינות (כלפי המגזר העסקי, גופי הדירוג והציבור), וגם אם ועדת טירקל היתה מתירה את המינוי, עננת הפרשה היתה מלווה אותו בכל מהלך בשנים הקרובות ומעיבה על תפקודו.
בשבועות האחרונים השאלה המרכזית שעלתה היתה אם זה היה בושם או תיק מהודר שנגנב, לכאורה, בדיוטי פרי בהונג קונג. ואולם פרישתו של פרנקל מהמינוי היא בעצם תוצר של הליך בחירה סמוי ופגום מראשיתו, ומבוכתו האישית היא מבוכת הממשלה כולה, אשר מיהרה למנותו בהיעדר הליך בחירה ברור וקבוע.
הליך מינוי הנגיד נקבע בחוק בנק ישראל ומסתפק בקביעת הדירקטיבות וללא לוחות זמנים וקריטריונים ברורים: הממשלה ממליצה - הנשיא ממנה. בפועל, הליך הבחירה נעשה הרחק מעיני הציבור, ולמידת הקירבה של המועמד לקובעי המדיניות יש משקל מרכזי, ואולי עודף, מול קריטריונים מקצועיים ברורים. מישהו יכול להצביע, למשל, על המועמדים הסופיים שהתחרו על התפקיד? לפי אילו קריטריונים אותרו ונבחנו? ומעל לכל, מדוע הועדף פרנקל על פניהם (ייתכן אפילו שבצדק מבחינה מקצועית)? התשובה היא לא.
מעבר לזהות הנגיד הבא, חשוב לא פחות לתקן את הליך הבחירה ולקבוע תחתיו הליך הגון, מקצועי ושקוף לאיתור ולבחינת המועמדים. לפני כמה שבועות, עוד בטרם התפוצצה הפרשה, גיבשתי בעצה אחת עם ח"כ ברוורמן ועם מומחים נוספים מהתחום ומהאקדמיה הצעת חוק המבקשת לעגן תיקון כזה. ההצעה קובעת ועדת איתור מקצועית שבראשה שופט בדימוס ובחבריה נציגי ממשלה וציבור (בעלי ניסיון ומומחיות רלוונטיים). כמקובל בתפקידים בכירים אחרים בשירות הציבורי, תפרסם הוועדה מכרז ותבחן בהתאם לקריטריונים שיפורסמו מראש את אלה שיגישו את מועמדותם או שיומלצו על ידי הממשלה. ההמלצות על המועמדים הסופיים יועברו לממשלה לפחות חודש וחצי לפני תום כהונת הנגיד היוצא, כדי להבטיח הליך חפיפה מסודר (מה שלא היה קורה היום גם אילו היה פרנקל נבחר).
בעיקר עבור אלה שיצקצקו על נגיסה בסמכות הממשלה, אדגיש כי הסמכות הבלעדית להמלצת המועמד הסופי מול הנשיא תישאר בידי הממשלה, אולם כך יובטח שהיא תעשה זאת לאחר הליך ראוי ומקצועי יותר. בתוך כך, יש הרבה טעם בהטמעת עבודתה של ועדת טירקל לבחינת כשירותם של המועמדים בתוך הליך מקדמי זה, ולא רק לאחר שהממשלה הצביעה על מועמד או מועמדת בלי שעשתה את שיעורי הבית הנדרשים. באופן הזה תימנע מכולנו המבוכה הבאה. מעל לכל יובטח שייבחר האדם הראוי ביותר, שיזכה כבר בתחילת כהונתו ללגיטימציה ציבורית מלאה.
הכותב הוא ח"כ מטעם מפלגת העבודהטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו