"קיימו מחאה לזכר מחבל שרצח יהודים": הסטודנטים הישראלים בלב מחאת הקמפוסים בארה"ב

מתן אוסי, סטודנט באוניברסיטת קולומביה, זועם על נשיאת האוניברסיטה ועל היהודים שהצטרפו למפגינים הפרו-פלשתינים • ד"ר מיטל פלג מזרחי מזועזעת מהמתרחש באוניברסיטת ייל: "הוזמנתי לחגיגה של 7 באוקטובר"

מאהל המחאה הפרו-פלשתיני באוניברסיטת קולומביה. צילום: איי.אף.פי

המחאה האנטי ישראלית בקמפוסים ברחבי ארצות הברית כבשה את הכותרות בכלי התקשורת המקומיים וברחבי העולם והפכה לזירת התגוששות עבור פוליטיקאים וידוענים ברשתות החברתיות ומחוצה להן.

אך עבור סטודנטים ישראלים ויהודים, המחאה וההשתלטות של המפגינים על הקמפוסים, שהשפיעה עמוקות על שגרת היום יום והלימודים שלהם, כשלפתע מצאו את עצמם במקום עוין ואף מסוכן.

אוניברסיטת קולומביה: השוטרים נכנסים לתוך המבנה שבו מתבצרים התלמידים מתוך חלון הקומה השניה

"עד כמה שהמחאות היו קיצוניות, מה שבאמת הפריע לי ולהרבה סטודנטים ישראלים ויהודים הייתה הדרך המתרפסת והמגוחכת שבה נשיאת האוניברסיטה התמודדה עם המצב", אומר מתן אוסי, בן 24, סטודנט בתואר ראשון למדעי המחשב. "אני, שהערכתי באופן אישי את התנהלות הנשיאה עד לפני שבועיים, איבדתי כל כבוד אליה. היא לא עמדה בתאריכי היעד והתנאים שהיא הציבה למפגינים, הקימה צוות לנהל איתם משא ומתן, ופשוט אפשרה להם להשתלט על כל מרחב ציבורי. הסטודנטים שהיא השעתה – פשוט הורשו להמשיך בשיעורים בזום. המצב נראה כחסר כל דמות סמכותית, כשבני נוער בני 18 מקבלים את כל ההחלטות ולמעשה מנווטים את כיון האירועים, כשלהם יש את המילה האחרונה".

מתן אוסי בקמפוס אוניברסיטת קולומביה, צילום: ללא

אוסי גם מבקר את הקהילה היהודית-אמריקנית שהשתתפו במחאה הפרו-פלשתינית, תוך שימוש בסיסמה "לא בשמנו". "לא בשמנו? כולנו ראינו את מחבלי חמאס צועקים 'לטבוח ביהודים' כשהם רצחו משפחות שלמות ללא רחמים ב-7 באוקטובר", אומר הסטודנט.

"בייל האווירה קצת יותר טובה מבמקומות אחרים, אבל זה לא אומר שנוח כאן", מספרת ד"ר מייטל פלג מזרחי, פוסט דוקטורנטית במחלקה לכלכלה. "לפני כמה ימים, מפגינים קיימו מחאה לזכר מחבל ופונו מהקמפוס, במהלך העימותים אישה נפגעה מדגל. בסופו של דבר, יש אירוע ענקי בקמפוס שמוקדש למחבל שרצח יהודים. זו הרגשה קשה מאוד, כאקדמאים, אנחנו תלויים בשיתופי פעולה בכל התחומים, במיוחד במחקר, ויש ללא ספק תלמידי מחקר שמחרימים את ישראל, בגלוי ובסתר. זה מגביל מאוד את העבודה שלנו, כמעט הופך אותה לבלתי אפשרית", היא אומרת.

מיטל פלג-מזרחי באוניברסיטת ייל,

"עבורם זה רק האשטג של אבטיח", מסבירה פלג מזרחי תוך התייחסות לאבטיח שמסמל את המחאה הפרו-פלשתינית, "בסופו של דבר, אלו סטודנטים שלא קשורים למזרח התיכון ולא מבינים שמדובר בחיים של בני אדם ושזה משפיע עליהם". היא גם זוכרת כיצד קיבלה הזמנה להשתתף בחגיגת "ההתנגדות המוצלחת של הפלשתינים ב-7 באוקטובר", אירוע שהתקיים ימים ספורים אחרי הטבח. "לא ברור שרצח ואונס הם לא 'התנגדות'? כנראה שזה לא ברור כמו שחשבתי", היא אומרת.

הכתבה המקורית עלתה באתר באנגלית. אפשר לקרוא אותה כאן

הפשיטה חסרת התקדים של משטרת ניו יורק לתוך קמפוס אוניברסיטת קולומביה הובילה בסופו של דבר למעצר ופינויים של המפגינים האנטי-ישראלים, אך עבור סטודנטים כמו מתן ומיטל, זו לא רק שאלה של האם, אלא שאלה של מתי שנאת היהודים תכה בקמפוס שלהם בעוצמה מחודשת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר