יו"ר בית הנבחרים האמריקני: "צווי מעצר בינ"ל נגד נתניהו ובכירים ישראלים - מעשה תועבה מביש"

היו"ר הרפובליקני מייק ג׳ונסון דרש מהממשל האמריקני לנקוט בפעולות נגד המהלך • בין השאר חושש ג'ונסון מהשלכות עתידיות של מהלך שכזה נגד אישים אמריקניים • "הדבר יעניק לביה"ד את הכוח חסר התקדים להוציא צווי מעצר למנהיגים, דיפלומטים ואנשי צבא אמריקניים - ובכך יערער על ריבונותה של המדינה"

בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. צילום: GettyImages

ברקע החשש להוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים, ביניהם רה״מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ״ל הרצי הלוי, הפציר אתמול (שני), יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג׳ונסון בממשל האמריקני לנקוט בפעולות נגד המהלך.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני, מייק ג'ונסון, צילום: רויטרס

"הדיווחים על כך שביה"ד הבינלאומי הפלילי מתכוון להוציא צווי מעצר חסרי כל ביסוס או לגיטימציה כנגד רה"מ הישראלי ובכירים נוספים הם מבישים", כותב ג׳ונסון בהודעתו. "מהלך לא חוקי שכזה, יפגע באינטרסים הביטחוניים של ארה״ב. אם ממשל ביידן לא יפעל נגד צווים אלה, הדבר יעניק לביה"ד את הכוח חסר התקדים להוציא צווי מעצר למנהיגים, דיפלומטים ואנשי צבא אמריקניים - ובכך יערער על ריבונותה של המדינה".

מה עם איראן?

ג׳ונסון דורש בהודעתו מביה"ד לפעול נגד איראן ושלוחיה, וקרא לממשל ביידן "לדרוש מיידית מביה״ד לחזור בו מכוונתו" ולנקוט בכל פעולה אפשרית כדי למנוע את מה שהוא מכנה ״תועבה״.

נתניהו וגלנט. ג'ונסון קורא למהלך של בית הדין הבינלאומי "תועבה", צילום: חיים גולדברג/פלאש90

ביה"ד הבינלאומי הפלילי בהאג פועל מכוח אמנת רומא, בה ארה״ב וישראל אינן חברות. החקירה המתנהלת בימים אלה נגד ישראל, נפתחה על בסיס חברותה של הרשות הפלשתינית באמנה.

מוקדם יותר, אמרו גורמים אמריקניים רשמיים לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה״ב אינה תומכת בחקירה וגורסת כי לבית הדין אין כלל סמכות שיפוטית ביחס למלחמה בעזה. בהמשך לכך, מהמשלחת האמריקנית באו״ם נמסר כי "ביה"ד הבינלאומי פועל ללא קשר עם ארה"ב וללא התערבות אמריקנית".

רשת בלומברג האמריקנית דיווחה מפי מקורותיה, כי בוושינגטון מודאגים כי מהלך שכזה מטעם בית הדין הבינלאומי יביא את ישראל לסגת מעסקת שחרור החטופים והפסקת האש. עוד דווח, כי ראשי שבע המדינות המתועשות פעלו כדי להעביר את המסר לבית הדין, בניסיון למנוע את המהלך.

לא מן הנמנע כי ביה"ד לא יודיע על הוצאת צווי המעצר, והדבר יתגלה רק לאחר שהבכירים שכנגדם יוצאו צווים אלה ינחתו במדינות החברות באמנה ומחויבות בכיבוד הצווים.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ביה"ד כבר החל לגבות עדויות מצוותי ביה״ח "שיפא" ו"אל נאסר" ברצועה, בהם פעל צה״ל נגד מחבלי חמאס וארגוני הטרור, מה שמעיד על התקדמותה של החקירה והאירועים שעומדים במרכזה.

בית החולים שיפא לאחר נסיגת צה"ל, צילום: רויטרס

בניו-יורק טיימס דווח במקביל כי גורמים ישראליים ובינלאומיים מאמינים כי ביה"ד צפוי לבקש גם את מעצרם של ראשי חמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר