הפרופסור הישראלי שעומד במרכז הסערה בקולומביה: "המפגינים הבינו שהם יכולים להזמין טרוריסטים והם לא יסולקו"

״מה שקורה פה בימים האחרונים נבנה במשך חצי שנה שבה קראו לתקוף יהודים", אומר ל"ישראל היום" הפרופסור שי דוידאי, המלמד באוניברסיטה היוקרתית • "המשטרה רוצה להגן על הסטודנטים היהודים, הנשיאה לא מאפשרת את זה" • "מאז פברואר חוקרים אותי כדי למנוע ממני לדבר נגד ההנהלה", הוא מעיד, "מנסים להפחיד את שאר המרצים"

כוחות שיטור ליד מחנה הסטודנטים הפרו-פלשתינים בקולומביה // רויטרס

״לא חשבתי שדבר כזה יכול לקרות ב-2024. בכל שנה האמריקנים הליברלים והנאורים מפרסמים בפיד ואומרים never again, אבל הם מתכוונים רק ל-never", כך אומר הבוקר (רביעי) הפרופסור הישראלי שי דוידאי, מרצה בבית הספר לעסקים באוניברסיטת קולומביה, שנחסמה כניסתו לקמפוס.

עד לפני שבוע וחצי, נדמה היה כי מגיפת האנטישמיות בקמפוסים ברחבי ארה״ב נמצאת במגמת ירידה, או לכל הפחות במצב סטטי, ולעיתים היה נדמה כי שיעור הנדבקים בנגיף אנטישמיות מתחיל לרדת. אך בפועל קרה ההפך: החמור מכל התממש כאשר גל שנאה קיצוני התפוצץ במסדרונות אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, שהפכה תוך ימים ספורים לבירת המחאות נגד ישראל בקרב האמריקנים, וממנה שאבו השראה גם במוסדות חינוך אחרים בעולם.

פרופסור שי דוידאי נהדף בידי השוטרים מחוץ לאוניברסיטת קולומביה, צילום: AP

״מה שקורה פה בימים האחרונים לא קרה ביום אחד. זה נבנה במשך חצי שנה שבה קראו לתקוף יהודים, עודד אינתיפאדה, קראו לאלימות, ואף אחד לא התייחס לזה", אמר דוידאי, שנחשב לאחד מהמבקרים הגדולים של קולומביה לאחר שלטענתו לא טיפלה כראוי במיגור האנטישמיות. "האוהלים הגיעו אחרי שהמפגינים הבינו כי החוקים לא תקפים לגביהם. הרי הם יכולים להזמין טרוריסטים לקמפוס, ואז לא באמת יסלקו אותם מהקמפוס כי לא יאכפו את זה ואז הם ישארו פה. הם גם יכולים לתמוך באופן פומבי בחמאס מבלי שיעשו להם משהו. אז הפעם הם אמרו - בואו נשתלט על הקמפוס״.

כאשר נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שפיק, הגיעה לבית הנבחרים באמצע החודש כדי להעניק עדות בפני וועדת החינוך, מאהלי מחאה כבר החלו למלא את רחבת הקמפוס המרכזי של המוסד בניהולה. דשאות אוניברסיטת העילית הוסבו ל"עיר אוהלים", שאירחה בתוכה מאות מפגינים שחלקם מכוסים בכאפיות המניפים שלטים הקוראים לאינתיפיאדה. גדודי המפגינים הפרו-פלשתינים יצרו בכך שלב חדש ותקדימי במחאות האנטי-ישראליות בקמפוסים בארה״ב שנולדו בשמונה באוקטובר, וניתן להעריך שהן רחוקות מסיום. 

מאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה, צילום: רויטרס

״יש פה תהליך של שטיפת מוח עם דוקטרינה. כמו שעורכי דין ורופאים ועיתונאים בגרמניה היו פתאום בעד השמדת היהודים ובעד היטלר. מדובר פה בסטודנטים ובאנשי סגל שעברו תהליך של שטיפת מוח. זה אמנם תהליך דומה למה שהיה בגרמניה, אבל הוא יותר מואץ בגלל הרשתות החברתיות ובגלל שהאוניברסיטאות נתנו לזה את הגושפנקא״, הוא מוסיף.

"לקח לנשיאה חצי שנה להשתמש במילה 'חמאס'"

בשבוע שעבר נכנסו שוטרי משטרת ניו יורק אל תוך קולומביה על מנת לפזר את מחאות הענק. כ-108 סטודנטים נעצרו על הפרת גבול אך שוחררו לאחר זמן קצר. פרופסור דוידאי רואה בנשיאה שפיק כאחראית הבלעדית לכאוס שנוצר באוניברסיטה ולפגיעה החמורה בתחושת הביטחון של הסטודנטים היהודים. ״משטרת ניו יורק ערוכה ומוכנה להיכנס לקמפוס ולפזר את המחאה אבל האדם היחיד שבוחר להשאיר את החמאסניקים בפנים ואת המשטרה בחוץ זו נשיאת האוניברסיטה. המשטרה רוצה להגן על הסטודנטים היהודים, האוניברסיטה לא מאפשרת את זה. לקח לנשיאה חצי שנה להשתמש במילה ׳חמאס׳ באופן ציבורי, הפעם ראשונה שהיא הודתה שחמאס קשור לכל הסיפור הייתה בשימוע בבית הנבחרים. אבל לאוניברסיטה אכפת משני דברים - כסף ויחסי ציבור. אם יכניסו את המשטרה זה יפגע להם ביחסי ציבור״. חלק מהמפגינים שנעצרו שוחררו ושבו למאהלי המחאה. 

מדוע לדעתך היא לא מפיקה לקחים ממה שקרה לנשיאת הרווארד ואוניברסיטת פנסליבניה?

"זו נשיאה שמרוויחה יותר ממיליון שנה בשנה. כל שבוע שבו היא מחזיקה את הכיסא שלה - מדובר בעשרות אלפי דולרים עבורה. היא מסרבת להרגיע את הרוחות, זה לא שהיא לא יכולה - היא לא רוצה.

מאהל המחאה הפרו-פלשתיני באוניברסיטת קולומביה, צילום: איי.אף.פי

״חייבים לזכור - להיות טרוריסט זה לא רק אלו שמחזיקים באקדח, רובה או פצצה. יש גם טרוריסטים שהדרך שלהם זה להכווין את הטרור. הבעיה העיקרית בטרור שהוא בלתי צפוי. כרגע האוניברסיטה מקיימת משא ומתן עם מחבלים ואי אפשר לדעת מה יקרה. האוניברסיטה לא מפנה את המאהלים הבלתי חוקיים כי היא במשא ומתן עם המנהיגים של המחאה. אותם ׳מנהיגים׳ שוטפים את המוח למפגינים, לוקחים להם את הניידים, אוסרים עליהם לדבר עם התקשורת, והנהלת האוניברסיטה עושה משא ומתן עם אותם חמאסניקים״.

"סטודנטים יהודיים מפחדים על חייהם"

דוידאי מדגיש את הפגיעה בביטחון הסטודנטים היהודים באוניברסיטה והתסכול שלה מהנעשה בקמפוס שבו הם לומדים. ״רובם כבר התחילו לעזוב את הקמפוס בין שבת לראשון, פשוט פחדו וברחו. פחדו לחייהם, פשוט ככה. רובם לא רוצים לחזור לקמפוס ואני לא מאשים אותם. אני גם לא מרגיש בנוח. אני לא מתקרב לשם, ראיתי את שטיפת המוח שיש שם, וברור שהאוניברסיטה לא יכולה להגן על הבטיחות שלי. יש כרגע בקמפוס אנשים שמחזיקים שלטים שאומרים ׳אנחנו תומכים בטילים של חמאס, גדודי אל-קאסם הנה המטרה הבאה שלכם' עם חץ שמצביע על סטודנטים יהודים. אני לא מתכוון להיכנס ולבדוק איתם את זה״.

שי דוידאי (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

מאז שבעה באוקטובר הפרופסור המוערך, מרצה לפסיכולוגיה חברתית ובנם של מקימי יחידת קוצבי הלב בשיבא, משמיע את דעתו כלפי האוניברסיטה ומבקר את התנהלותה כלפי גילויי השנאה בתחומה. סרטון שלו מדבר ברחבת האוניברסיטה על ההנהלה שמסרבת להתבטא נגד ארגוני סטודנטים תומכי טרור הפך לויראלי וכבש את הרשת בימיה הראשונים של המלחמה. "אני מרצה, אני ישראלי, אבל לפני כל זה, אני אבא, יש לי שני ילדים יפהפיים, ואני מדבר אליכם כאבא. ואני רוצה שתדעו: אנחנו לא יכולים להגן על ילדיכם מול ארגוני סטודנטים שתומכים בטרור, כי נשיאת אוניברסיטת קולומביה לא מוכנה להתבטא נגד ארגוני סטודנטים תומכי טרור״.

"מנסים להפחיד אותנו"

דוידאי הודה כי הסרטון הויראלי"׳סימן" אותו בעיני הנהלת המוסד היוקרתי. ״מאז פברואר חוקרים אותי כדי למנוע ממני לדבר נגד ההנהלה. מנסים לתפור לי תיק בעקבות אותו סרטון בטענה שהטרדתי סטודנטים. אבל גם רוצים להעביר מסר לשאר המרצים היהודיים והישראלים - לא לקחת עמדה. האוניברסיטה אומרת להם למעשה ׳אם תעשו כמו שי - אז נתייחס אליכם כמו אל שי׳. אבל חשבו שאם יחקרו אותי - אפסיק. אבל ההפך, לא אשתוק. לצערי, זה מפחיד את שאר המרצים היהודים האחרים.

״טקס הסיום של הבוגרים אמור להתקיים בעוד שבועיים אבל המשפחות שלהם לא יודעים מה קורה. האם הם יהיו בטוחים בקמפוס? האם יהיה טקס בכלל? אני באופן אישי לא יודע מה יהיה עם העתיד המקצועי שלי, שום דבר לא ידוע, מלבד העובדה שהאוניברסיטה לא מכניסה את המשטרה כדי לפזר את ההשתלטות".

פרופסור דוידאי חושב ״שהגרוע מכל עוד לפנינו״. לטענתו, ״כל עוד שיש לנו מרצים תומכי חמאס בקמפוס, המצב לא ישתנה. הם הולכים לקבל באוגוסט שנה חדשה של סטודנטים שגם להם הם ישטפו את המוח. עד שלא תהיה אכיפת חוק ושיגידו שצריך להגן על כולם זה לא ישתנה. מאוד קל לעצום עיניים שמדובר ביהודים, כי אנחנו מיעוט מאוד קטן פה, ולא אכפת להם מאיתנו. אז מעדיפים שאנחנו נהיה העקדה בשביל שהם יוכלו להוכיח את הליברליות שלהם״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר