17 מיליארד דולר: בית הנבחרים אישר חבילת סיוע ביטחוני לישראל

9.2 מיליארד דולר נוספים יועברו כסיוע הומניטרי לעזה • במקביל, עברו ברוב גדול 60 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה ו-8.1 מיליארד דולר לטייוואן • שלוש החבילות בדרכן לאישור הסנאט, שצפוי כבר בימים הקרובים

יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון. מעמדו בסכנה. צילום: אי.פי.אי

אחרי עיכובים של חודשים ארוכים, בית הנבחרים בוושינגטון אישר היום את חבילת הסיוע לישראל - ולבעלות ברית נוספות, בסך כולל 95 מיליארד דולר. נשיא ארה"ב בירך על האישורים וביקש מהסנאט להצביע עליהם במהירות האפשרית. 

בית הנבחרים אישר את הסיוע לישראל | רויטרס

מדובר בחבילה בת שלושה חלקים, וכל אחד מהם אושר כחוק נפרד. תקציב הסיוע לירושלים, שאושר ברוב של 366 תומכים מול 58 מתנגדים, מורכב מ-17 מיליארד דולר שיופנו לצרכי ביטחון הישראליים, מ-9.2 מיליארד דולר שיוקצו לסיוע הומניטרי בעזה, ומעוד 600 מיליון המוגדרים כהוצאות כלליות. הסיוע לישראל כולל בין השאר מיירטים למערכות כיפת ברזל וקלע דוד.

בדרג המדיני בירכו על הבשורות מגבעת הקפיטול. "הקונגרס האמריקני אישר ברוב ענק חוק סיוע מוערך ביותר, המשקף סיוע דו-מפלגתי איתן לישראל ומגן על הציביליזציה המערבית", כתב בחשבון ה-X רה"מ בנימין נתניהו. "תודה לכם, ידידים. תודה לך אמריקה!". גם שר החוץ ישראל כ"ץ הצטרף לברכות:

 

מערכת "כיפת ברזל". עוד מיירטים בדרך?, צילום: אי.אף.פי

התקציב הגדול ביותר בחבילה מיועד לאוקראינה, שסובלת ממחסור חמור של פגזים ומיירטים בחזית מול רוסיה ונאלצת בשבועות האחרונים לבצע נסיגות. ארה"ב מקצה לה 60 מיליארד דולר, שרובם הגדול יושקעו בתעשיות הנשק האמריקניות כנגד ריקון המחסנים ושיגור אמצעי הלחימה הפנויים לקייב. עדכון 20:47: חבילת הסיוע לאוקראינה אושרה.

זמן קצר אחרי האישור, הודה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבית הנבחרים, לשתי המפלגות ואישית למייק ג'ונסון על העברת "ההחלטה, ששומרת על ההיסטוריה במסלול הנכון".

שתי נשים מביטות בדגלונים, המוצבים במרכז קייב לזכר החיילים שנפלו, צילום: אי.פי

לפי ה"וושינגטון פוסט", אמצעי הלחימה הנדרשים לאוקראינה כבר "מוכנים לשילוח". לפי גורם בפנטגון, מהרגע שבו הנשיא ביידן יחתום על הצעת החוק המאושרת ייקח לכל היותר שבוע עד שחלק מכלי הנשק והתחמושת יגיעו לחזית. 20% מהחבילה לאוקראינה יוגש בצורת הלוואה, שנשיא ארה"ב יוכל להמיר למענק החל מ-2026.

פגזים בעמדה אוקראינית באזור דונצק. מחסור חמור, צילום: רויטרס

ואילו החלק השלישי בחבילת הסיוע, בסך 8.1 מיליארד דולר, מיועד לבעלות הברית האמריקניות במרחב ההודו-פסיפי, בעיקר טייוואן, ויוקצה ברובו להרתעת סין. עדכון 20:23: בית הנבחרים אישר את החבילה. 

"ארה"ב נמצאת בנקודת מפנה היסטורית, האויבים שלנו צופים בנו", אמר במהלך הדיון יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, מייקל מקול. המחוקק הרפובליקני מטקסס התייחס לפלישה הרוסית לאוקראינה, לתוקפנות הסינית במרחב הפסיפי ולמתקפה האיראנית על ישראל, והוסיף: "ההיסטוריה תשפוט את מעשינו היום". חבר הוועדה, המחוקק הדמוקרטי גרגורי מיקס מניו יורק, אמר: "מצלמת ההיסטוריה מתעדת".

הצעת חוק נוספת, שנדונה היום, היא הדרישה של הרפובליקנים להכריח את טיקטוק להיפרד מחברת האם הסינית שלה, ByteDance, או להפסיק את פעילותה בארה"ב. מדובר בהצעת חוק, הקובעת כי על אפליקציות שנשלטות על ידי מדינות זרות יריבות להיפרד מבעליהן, אולם יש בה גם התייחסות ישירה לטיקטוק. "מדובר בבלון ריגול בתוך הטלפונים של האמריקנים", אמר יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, מייקל מקול. עדכון 19:26: ההצעה אושרה בבית הנבחרים ברוב של 352 תומכים מול 65 מתנגדים.

הפגנה נגד הגבלות על הטיקטוק בוושינגטון, בחודש שעבר, צילום: אי.פי

ביום שישי התייצבו הדמוקרטים לצד רבים מהרפובליקנים מאחורי יו"ר הבית, מייק ג'ונסון, ואישרו את סדר היום ברוב של 316 תומכים מול 94 מתנגדים. ג'ונסון החליט להעלות את ההצבעה על חבילת הסיוע, למרות איומיהם של כמה רפובליקנים קיצונים שאף איימו להדיחו.

תומכי אוקראינה צוהלים לאחר אישור החבילה, היום (שבת), צילום: אי.פי.אי

החבילה שנידונה בבית הנבחרים דומה למדי לזו שאושרה בתחילת השנה בסנאט, שבו רוב דמוקרטי. במשך חודשים סירב ג'ונסון אפילו להעלותה לדיון בבית התחתון, אולם לבסוף פיצל את החבילה לשלושה חוקים שונים ובכך אפשר למחוקקים חופש בחירה באיזה חלק לתמוך, ובאיזה לא. 

ביום שלישי יצביע הסנאט על חבילות הסיוע כמקשה אחת. לאחר האישור, צפוי הנשיא ביידן לחתום על החוק. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר