ניו יורק: נפתח המשפט הפלילי הראשון של טראמפ

לראשונה בתולדות ארה"ב, נשיא לשעבר יישב על ספסל הנאשמים • התביעה במנהטן טוענת: פרקליטו שילם דמי שתיקה לשחקנית פורנו כדי להסתיר את הרומן בינה לבין מרשו - ורשם את הסכום תחת הוצאות משפטיות • טראמפ, מצדו, טוען לרדיפה פוליטית

טראמפ בפתח בית המשפט במנהטן. "רדיפה פוליטית" . צילום: אי.אף.פי

משפטו של דונלד טראמפ בתיק דמי השתיקה נפתח היום במנהטן. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית יעמוד לדין פלילי נשיא לשעבר. 

טראמפ לפני פתיחת משפטו: תיהנו לצפות | רויטרס

כבר בפתח המשפט נכשל הצוות של טראמפ מלפסול את השופט שידון בתיק. הנשיא לשעבר טען כי המשפט עצמו הוא "רדיפה פוליטית, שלא הייתה כמוה מעולם". לדבריו, המשפט הוא "התקפה על אמריקה. כל חוקר משפטי אמר שהתיק הזה הוא שטויות ולא היה צריך להביא אותו לעולם"

רקע קצר: התובע המחוזי של מנהטן, אלווין בראג, הגיש 34 אישומים פלילים נגד טראמפ בין השאר בשל תשלום דמי שבוצע לכאורה ב-2016 על ידי מייקל כהן, פרקליטו לשעבר של טראמפ, לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, כדי שלא תפרסם את דבר הקשר המיני שקיימה לכאורה ב-2006 עם מי שעתיד להפוך למועמד הרפובליקני לנשיאות. טראמפ הכחיש את הקשר. 

טראמפ יוצא אל בית המשפט במנהטן | רויטרס

כהן העביר לדניאלס 130 אלף דולר ורשם את התשלום לדניאלס תחת הוצאות משפטיות. לטענת התביעה המחוזית, מדובר בפשע פלילי. כהן יהיה אחד מעדי התביעה ועדותו צפויה להיות המרכזית במשפט.

תומכי טראמפ ליד בית המשפט במנהטן, היום (שני), צילום: GettyImages

מלבד הסוגיה של דמי השתיקה, צפוי התובע בתיק גם להתייחס לקשרים של טראמפ עם המגזין National Enquirer ובעליו. לטענת התביעה, המגזין שילם עשרות אלפי דולרים לשוער שהועסק באחד מחברותיו של טראמפ ושימש מקור לדיווח על כך שלטראמפ ילד מחוץ לנישואין – דיווח שהתבסס על שמועה שקרית.

מפגינה ליד בית המשפט במנהטן, צילום: אי.אף.פי

בעסקה אחרת נטען כי המגזין שילם לדוגמנית "פלייבוי" לשעבר שרצתה למכור את סיפור הרומן של טראמפ. בשני המקרים טוענת התביעה כי טראמפ שיתף פעולה עם המגזין כדי "להרוג" את הסיפורים ובכך למנוע את פרסומם או להזים אותם.

מתנגדי טראמפ ליד בית המשפט בניו יורק, צילום: אי.פי.אי

על פי בראג, מדובר היה בדפוס פעולה מצד הנשיא לשעבר ששילם לכאורה לאנשים כדי שיימנעו פרסום של מידע שלילי לגביו כאשר התמודד ב-2016 לנשיאות ארה"ב מול הילארי קלינטון. טראמפ, מצדו, טוען כי התובע בראג מונע משיקולים פוליטיים, אולם לא הציג הוכחות לטענותיו.

תומכי טראמפ מחכים להגעתו לבית המשפט, צילום: אי.פי.אי

בין רשימת העדים במשפט אפשר למצוא שורה של עוזרים, עובדים ומכרים של טראמפ בתקופת הקמפיין לנשיאות בשנת 2016. דיוויד פקר, המו"ל של National Enquirer צפוי להעיד, לצד הופ היקס, מקורבתו של טראמפ מהבית הלבן, דניאלס ואחרים.

סטורמי דניאלס. היה רומן?, צילום: אי.פי

לכל אחד מהסעיפים נגד טראמפ קיים עונש מקסימלי של ארבע שנות מאסר. בשל העובדה שמדובר במשפט שמנוהל על ידי מדינת ניו יורק ולא במשפט פדרלי, טראמפ לא יוכל לחון את עצמו גם אם יחזור לבית הלבן.

עם זאת, אם טראמפ יימצא אשם, לשופט יינתן שיקול דעת להמיר את העונש למאסר על תנאי. לפי חוקי ניו יורק, טראמפ מחויב להגיע לכל הדיונים במשפט אלא אם יבקש פטור מיוחד. הנוכחות היומית במשפט יכולה להזיק לקמפיין שלו שדורש נסיעה ברחבי ארה"ב לעצרות בחירות. מנגד, ההופעות שלו בבית המשפט יזכו לסיקור תקשורתי גבוה ומשם הוא יוכל להעביר את מסריו לקהל תומכיו.

העובדה שחבר המושבעים ייבחר מתוך המאגר של תושבי מנהטן היא אתגר עבור צוות ההגנה של טראמפ. הסיבה: מדובר באחד מהמחוזות הדמוקרטיים ביותר בארה"ב. על כן ינסו עורכי דינו לאתגר את הבחירה של בית המשפט ו"לאתר" כמה שיותר רפובליקנים בתוך אלו שייבחרו. כל צד במשפט (ההגנה והתביעה) יוכלו לבקש לפסול השתתפות של חבר מושבעים כלשהו מחשש למשוא פנים. בסוף מארס נאסר על טראמפ להתבטא בפומבי על עדים ומושבעים בתיק, אך למרות זאת הוא בחר לתקוף את התובע והשופט בתיק.

טראמפ, מצדו, בחר שוב להציג את המשפט נגדו כרדיפה פוליטית. "העולם כולו יהיה עד לתחילת משפטו של ביידן הראשון", אמר בעצרת בפנסילבניה, בטענה שהנשיא הנוכחי מעורב במשפט. טראמפ כינה את המשפט נגדו "משפט ראווה קומוניסטי". "אני גאה לעשות את זה בשבילכם", אמר לקהל תומכיו. "תהנו לצפות בזה".

המשפט צפוי להימשך בין שישה לשמונה שבועות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר