ציון דרך היסטורי: כשליש מהחשמל בעולם - ממקורות מתחדשים

גידול חד בהפקת האנרגיה מרוח ושמש בסין ובברזיל הקפיצה את שיעור החשמל הנקי בתוך שנים בודדות • מדענים מקווים שהאנושות מתקרבת לשיא של שחרור גזי חממה שאחריו תגיע דעיכה בזיהום

עובדי חברת אנרגיה סולארית מתקינים פנלים סולארים על גג של חממה באחד מישובי גדרות (ארכיון). צילום: רפאל בן ארי

רגע של אופטימיות: מומחים בתחום האנרגיה טוענים ל"נקודת מפנה" כשבדיקות העלו כי יותר מ-30% מהחשמל המופק בעולם מיוצר ממקורות מתחדשים ולא מזהמים.

נקודת המפנה עליה דיברו המומחים הגיעה בשנה שעברה בעקבות עליה חדה בהפקת החשמל מרוח ומשמש במדינות צומחות כמו סין וברזיל. סין לבדה אחראית ל-51 אחוזים מכלל האנרגיה הסולרית החדשה המופקת בעולם ול-60 אחוזים מאנרגיית הרוח.

פרויקט עצום: ייצור חשמל מאנרגיה סולארית בסין // צילום: רויטרס

כריסטינה פיגוארס, ראש הנציבות של האו"ם לענייני אקלים אמרה כי שנת 2023 היא "נקודת מפנה קריטית". "דלקי מאובנים מיושנים לא יכולים להתחרות עם החדשנות הגוברת והעלות היורדת של ייצור אנרגיה מתחדשת ואגירתה. האנושות והפלנטה עליה אנחנו חיים ירוויחו מכך", אמרה פיגוארס.

  בשני העשורים האחרונים, הפקת חשמל מרוח ושמש עקפה את כל הציפיות וגדלה מהר יותר מהתחזיות. בשנת 2000 רק 0.2 מכלל החשמל המופק בעולם הגיע ממקורות מתחדשים. כעת הפקת החשמל תוך שימוש באנרגיה סולרית ואנרגיית רוח עומד על 13.4 אחוזים, כמעט מחצית מכלל האנרגיה המתחדשת בעולם.

טורבינת רוח ברמת הגולן, צילום: אנצ'ו גוש - ג'יני

שינוי זה התאפשר בשל התפתחות טכנולוגית משמעותית בתחום אגירת החשמל והיכולת לאחסן אותו לאחר הפקתו ולהשתמש בו בנקודות צורך. בנוסף, התפתחות בתחום הפקת האנרגיה הסולרית הביאה לצניחה של חמישים אחוז במחיר החשמל המופק מאנרגיית שמש.

דייב ג'ונס, ראש המחלקה הגלובלית של מכון המחקר "אמבר", העוסק בנושאי אקלים, טוען כי העלייה בהפקת החשמל ממקורות מתחדשים הוא תוצאה של מדיניות "בוגרת יותר" והתפתחות טכנולוגית. "המטרות השאפתניות שהוצבו מראות שמנהיגים מוכנים להתייצב מאחורי הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים. כעת יש לנו את הכלים להגיע לירידה בפליטת הפחמן שאנחנו צריכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר