האיטי: הממשלה הכריזה על מצב חירום לאחר ש-5,000 אסירים נמלטו מהכלא

כנופיות חמושות הסתערו על שני בתי הסוהר הגדולים במדינה וניהלו קרב יריות עם המשטרה והצבא • ראש הממשלה נמצא בקניה בניסיון לגייס כוח שמירת שלום של האו"ם

חברי כנופיות חמושים ברחובות פורט או-פרנס, האיטי. צילום: רויטרס

מדינה שירדה מהפסים: הממשלה בהאיטי הכריזה היום (שני) על מצב חירום כללי במדינה ועל עוצר, זאת לאחר שבשבוע שעבר הסתערו חברי כנופיות חמושות על בתי כלא בבירה ושחררו אלפי אסירים.

העוצר, שהוטל לתקופה של 72 שעות, נכנס לתוקף באופן מידי ויחידות של הצבא והמשטרה המקומיים התפרסו בבירה. "המשטרה קיבלה הוראה להשתמש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה לאכוף את העוצר ולעצור את כל המבוקשים", אמר שר האוצר המקומי, פטריק בוויבר.

חברי כנופיות שחררו אלפי אסירים בהאיטי - מנהיג הכנופיה קרא להפלת הממשלה // צילום: רויטרס

המתקפה המאורגנת והמתואמת של כנופיות הפשיעה החלה ביום חמישי, לאחר שראש הממשלה המקומי, אריאל אנרי, יצא לביקור בקנייה במטרה להבטיח את גיוסו של כוח שמירת שלום של האו"ם ושליחתו למדינה.

בסדרה של התקפות מתואמות, הפושעים הצליו לחדור לשני בתי הכלא הגדולים של הבירה, פורט או-פראנס, כשהם הורגים ופוצעים סוהרים ושוטרים ומשחררים אלפי אסירים. לפחות תשעה בני אדם נהרגו בחילופי האש וכמה תחנות משטרה בבירה הוצתו ושדה התעופה הבינלאומי של העיר הותקף.

שוטרים מנהלים קרב יריות נגד חברי כנופיות בהאיטי, צילום: רויטרס

כנופיות הפשע מובלות, למרבה האירוניה, על ידי מפקד לשעבר בכוח העלית של המשטרה, ג'ימי שריזייה, המוכר בכינוי "ברביקיו". שריזייה לקח אחריות על התקיפה בהודעה מצולמת ואמר כי מטרת הפעולות הייתה להפיל את הממשלה ולמנוע את חזרתו של ראש הממשלה למדינה.

עד כה נראה כי המטרה להפיל את השלטון כשלה, אך כאוס עדיין שולט ברחובות. היום נמצאו שתי גופות של אזרחים, ככל הנראה עובדים עבור הממשל, כשידיהם כפותות וסימני ירי על גופם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר