סיבה לחשש: מה עומד מאחורי איחוד השבטים של סיני?

מיליציה חדשה הוקמה במסגרת האיומים הביטחוניים בסיני • בראשה עומדים אסיר פלילי לשעבר שהתפרנס ממעבר רפיח וגורם העוין את ישראל

תיעוד מהיירוט בחצי האי סיני (ארכיון) //

רק לאחרונה הוכרז על השקת איחוד השבטים הערבים בחצי האי סיני. המטרה - ליצור מסגרת שתכלול את בני השבטים באזור ותאחד את הגורמים השונים. האיחוד אמור להתמודד עם האיומים הביטחוניים בסיני, ולתמוך בנשיא המצרי עבד אל־פתאח א־סיסי, אלא שיש מי שחוששים מהגוף החדש.

הפרשן המצרי לענייני המזרח התיכון, מוחמד סעד חיראללה, מסביר בשיחה עם "ישראל היום" כי קמה למעשה מיליציה בחצי האי סיני, שאיש לא שם אליה לב. "איברהים אל־ערג'אני נבחר לנשיא ומוסטפא בכרי, שעוין את ישראל, מונה לדובר הרשמי.

"אל־ערג'אני - הוא אסיר פלילי, ששוחרר פעמיים מהכלא אחרי שישב שם בגין אשמה על עבירות סמים. אחרי שהוא שוחרר בפעם השנייה, הוא קודם מטעם מנגנוני הביטחון להיות אחד מאנשי העסקים במצרים, שפועל עם המדינה נגד הטרור בסיני", הוא מוסיף.

הצבא המצרי בסיני (צילום ארכיון), צילום: אי.אף.פי

במקביל, האנליסט המדיני, עמרו א-שובקי, אמר לאחרונה בשיחה עם האתר האמריקני "אל-חורה" כי החששות מהאיחוד הזה הם לגיטימיים. לדבריו, הממשלה המצרית דווקא צריכה לפעול כדי לפזר אותו. בה בעת, ברשתות החברתיות נפוצו השוואות בין אל־ערג'ני, שעומד בראש איחוד השבטים, לבין ראש מיליציית כוחות הסיוע המהיר בסודאן, מוחמד חמדאן דקאלו, שביצע ניסיון הפיכה לפני שנה.

מנגד מזכ"ל מפלגת הקונגרס בצפון חצי האי סיני, מוסא אבו עקירש, הכחיש שמדובר במיליציה: "אנחנו מדינת חוק. יש מוסדות ומנגנוני מודיעין ולפרק זמן מסוים סייענו לצבא עם מידע ברמה גבוהה".

ואיך אל-ערג'אני הגיע למעמד הבכיר? ח'יראללה מספר כי "בהדרגה התפתחו יחסי ידידות בינו לבין בנו של א־סיסי. בין היתר פורסם כי האימפריה הכלכלית של אל-ערג'אני היא חברת קש. שהבעלים האמיתיים שלה הוא בעצם מוחמד א-סיסי שהפך לגורם בעל השפעה במנגנון המודיעין המצרי. אל-ערג'אני הרוויח המון כסף מעזתים שרצו לעבור את הרצועה למצרים דרך מעבר רפיח".

בהקשר זה, נציין כי לפי ההערכות, 100 אלף עזתים שעזבו את הרצועה, כשכל אחד מהם שילם אלפי דולרים כדי לקבל אישור לחצות את מעבר רפיח. כעת, עם השתלטות צה"ל על מעבר רפיח ועם האפשרות לפעולה נרחבת במעוז של חמאס, נראה שכדאי לשים לב גם לכוח שקם בצד השני של הגבול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר