חמאס מתמודד בחזית נוספת: המערכה על הזירה הבינלאומית

פתוות של אנשי דת, איסוף כספים וגיוס המעצמות • הלשכה המדינית של ארגון הטרור לא נחה ופועלת להגברת הלחץ העולמי על ישראל לעצור את המלחמה ללא תנאי, ולהגביר את המחאות נגדה

ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן באיסטנבול// רויטרס

מזה שבעה חודשים חמאס מנהל נגד ישראל מערכה מדינית במקביל למלחמה ברצועת עזה. היא כוללת נאומים בפני קבוצות תמיכה מקומיות, פגישות עם מנהיגים בעלי השפעה והסתה לאלימות בערוצי התקשורת הערביים. המטרות: להפעיל לחץ על מדינות העולם לקרוא להפסקת אש, לחבל ביחסי החוץ של ישראל, לגייס כספים לארגון הטרור ולדחוף את ההמון לתקוף מטרות ישראליות ויהודיות ברחבי הגלובוס. 

הנייה עם בכיר הג'יהאד אל־הינדי ומזכ"ל החזית העממית מזהר, צילום: רשתות ערביות

כל זה קורה כאשר האחראים לכך נהנים נכון לעכשיו מחסינות דה־פקטו מהצד הישראלי, כשהם מתארחים בקטאר, בטורקיה, בלבנון ובמדינות נוספות. בעוד ישראל עסקה במגעים לעסקת חטופים, ראשי ארגון הטרור הסתובבו בבטחה בבתי המלון ובטרקלינים. אף שחלפו יותר מ־200 ימים, שערה מראשם לא נפלה. המדינה שהביאה את ארכיון הגרעין האיראני מהססת להביא את ראשו של איסמעיל הנייה.

גורם מרכזי במערך הזה הוא חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס לשעבר שמכהן כיום בתפקיד ראש הפזורה בחו"ל. בחודשים האחרונים משעל עורר סערות בירדן ובמרוקו אבל ממשיך בשלו, הכל לפי תוכנית מסודרת. "אנחנו רוצים לראות אנשי דת אסלאמים שישנו את כללי המשחק כמו שעשה השייח' עבדאללה עזאם באפגניסטן", אמר חאלד משעל כבר בסוף אוקטובר האחרון. מדובר בטרוריסט פלשתיני שהיה מבכירי האחים המוסלמים וממייסדי אל־קאעידה, ארגון הטרור הבינלאומי.

בכיר חמאס חאלד משעל בקטאר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

משעל אמר אז כי על אנשי הדת האסלאמים להוציא פתווה כדי להסית את האומה האסלאמית, שתפעיל לחץ על המשטרים ועל השליטים לעצור את המלחמה. "יש לנו חברים בעולם - נוצרים, אפילו יהודים, ושמאל עולמי. אני מתייחס גם לרוסיה ולסין, שרוצות לבטל את המונופול האמריקני", אמר.

כאמור, משעל לא הסתפק בראיונות וניסה להסית את ההמונים בירדן (במארס) ובמרוקו (בנובמבר). הוא עשה זאת בשיחות ועידה שקיים עם ארגונים מקומיים המזוהים עם האחים המוסלמים. בשני המקרים התוצאה היתה כמעט מיידית. גורמים פוליטיים במרוקו התבטאו באופן אנטישמי וחסר תקדים נגד הקהילה היהודית וישראל, ואילו בירדן ההמונים הסלימו את ההפגנות סביב השגרירות הישראלית, תוך קריאות תמיכה בסינוואר. 

ניסיון להשפעה גם באסיה

הצלע השנייה במערכה הבינלאומית של חמאס היא מוסא אבו מרזוק. בניגוד למשעל, אבו מרזוק נשלח בדרך כלל כדי לשמן את הקשרים עם מדינות העולם, מתוקף תפקידו כראש המחלקה ליחסים בינלאומיים בלשכה המדינית. רק אתמול הוא הגיע עד לבייג'ינג כדי להיפגש עם בכיר הפת"ח עזאם אל־אחמד. המטרה המוצהרת היתה "דיונים בעניין פיוס פנים־פלשתיני". בפועל, הנסיעה נועדה כדי לחזק את היחסים עם הסינים. אבו מרזוק קיים נסיעות דומות לרוסיה, שם נפגש עם סגן שר החוץ הרוסי.

 
מוסא אבו מרזוק, צילום: אי.פי

בראש המשולש עומד כמובן ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, שנפגש רק לאחרונה עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן. בניגוד לדיווחים הזרים, הביקור לא יצא לדרך כדי למצוא חלופה לקטאר אלא כדי לנסות לסחוט צעדים נוספים נגד ישראל, מעבר להגבלות על יצוא המוצרים והוצאת משט ה"מרמרה 2".

בארגון הטרור עדיין לא מרוצים מההתנהלות של השליט הטורקי. כפי שתיאר זאת אחד מפעילי חמאס בקבוצה פנימית: "ארדואן משחק על כל המגרש. אנחנו חיים בעידן של צביעות ופלגנות".

ארדואן בהפגנה נגד ישראל, צילום: אי.אף.פי

הנייה הוביל גם את המשלחת של ארגון הטרור לאיראן בתחילת אפריל. הרכב המשלחת חשף חלק ממטרות הנסיעה: מאהר סאלח, שהיה אמון על גיוס התקציבים לארגון הטרור ושימש כראש הפזורה בחו"ל לפני משעל, הצטרף להנייה. היו שם גם זאהר ג'בארין, ראש חמאס ביו"ש, וסגנו של סינוואר ח'ליל אל־חיה. שתי דמויות המעורבות במשא ומתן לעסקת שחרור חטופים. הקבוצה הזאת נועדה עם סעיד איזדי, שאחראי לסיוע הצבאי לארגוני הטרור הפלשתיניים. בקיצור, משלחת רכש.

חמאס נוחל כישלונות

אלא שחמאס נוחל לא מעט כישלונות. רק אתמול הוא הזהיר מ"כל גוף בינלאומי שיפקח על העבודה של אונר"א כחלופה לאו"ם". בהודעתו נכתב כי הם עוקבים בדאגה אחר "הדוח שהוציאה הוועדה שמינה מזכ"ל האו"ם ושבראשה עמדה שרת החוץ הצרפתית לשעבר. בדוח אנחנו עומדים על קבוצה של אזהרות וסיכונים שנועדו לרוקן את העבודה של אונר"א מתוכן ולהקים גופים בינלאומיים חלופיים שהאו"ם אחראי לפיקוח עליהם".

רצועת עזה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

נוסף על כך, אמנם ב"אל-ג'זירה" חמאס מקבל שטח תעמולה בחינם, אבל במדינות המפרץ האחרות ניתנת במה נרחבת לביקורת חריפה נגד חמאס. כך, למשל, מגישה בערוץ "סקיי ניוז" בערבית הבהירה לאחד מפרשני הבית של חמאס כי "החלום" שהם הגשימו, לדבריו, ב־7 באוקטובר, הפך מהר מאוד לסיוט, והוכיחה אותו על האסון שהארגון הביא על רצועת עזה.

גם דוברים של הפת"ח וגורמים פלשתיניים נוספים עולים ותוקפים את הארגון מדי כמה ימים. "לחמאס יש תפקיד הנהגתי בתנועת האחים המוסלמים העולמית והוא מנהל בקטאר חשבון של 43 מיליארד דולר", אמר דובר פת"ח באירופה ג'מאל נזאל בימים האחרונים. דובר אחר, מוניר רג'וב, הטיח בארגון כי חמאס הביא לכך שישראל השתלטה מחדש על רצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר