בעקבות המתקפה וברוב עצום: הפרלמנט האירופי בגינוי יוצא דופן נגד איראן

ההחלטה ההצהרתית מהווה נקודת ציון שמגדירה, בין היתר, את העמדה האירופית כלפי טהרן • ביום שני האחרון מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי הרחיבה את הסנקציות נגד משטר האייתולות • השר ישראל כ"ץ: "הצלחה מדינית" • שגריר ישראל במוסדות האיחוד האירופי, חיים רגב: "האיחוד נמצא איתנו באופן גורף ומלא נגד האיום האיראני"

הפרלמנט של האיחוד האירופי הצביע בעד החלטת גינוי נגד איראן בעקבות המתקפה שלה על ישראל. צילום: אי.אף.פי

הפרלמנט של האיחוד האירופי הצביע היום (חמישי) בעד החלטת גינוי נגד איראן בעקבות המתקפה שלה על ישראל. בהחלטה, שעברה ברוב של 357 לעומת 20, ישנן בין היתר קריאה להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור ו⁠הכרה בתפקיד המשטר באיראן בערעור היציבות במזרח התיכון.

ערוץ איראן אינטרנשיונל פרסם תיעוד מאספהאן של התקיפה

למעשה, ההחלטה ההצהרתית מהווה הישג חשוב שמגדיר את העמדה האירופית כלפי איראן, ובפועל מיישרת קוו עם עמדת ישראל בנוגע לטהרן. כזכור, ביום שני האחרון מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי הרחיבה את משטר הסנקציות נגד איראן ופרויקט הטילים והכטב"מים שלה.

לחץ גובר

כאמור, הפרלמנט האירופי את המתקפה על ישראל. בכך מצטרף הפרלמנט למועצה האירופית ולמדינות רבות נוספות המשתייכות לאיחוד האירופי, אשר גינו את המתקפה.

תיעוד איראני: שיגור מל"טים במהלך התקיפה נגד ישראל // מתוך רשת X

עיקרי ההחלטה כוללים קריאה להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור ולהרחיב את הסנקציות, כולל לתחומי הנפט והבנקאות.

נכללת גם ⁠הכרה באי-עמידתה של איראן בהסכם הגרעין ומתן אולטימטום לעמידה בהסכם במידה שלא תיושם החלטה 2231 של מועצת הביטחון. בנוסף, מכירה ההחלטה בתפקידה של איראן בערעור היציבות במזרח התיכון, כולל התמיכה שלה בחמאס וקריאה ליישום החלטה 1701 בלבנון.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל,

חברי הפרלמנט בירכו על הרחבת הסנקציות מצד המועצה האירופית וביקשו להפעיל אותן בדחיפות ואף להרחיב אותן. הפרלמנט האירופי קרא לשר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, שבנוסף להכנסת משמרות המהפכה בעקבות "פעילות מרושעת", יש להכניס גם את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי.

"מוגנים על ידי החוק הבינלאומי"

בהודעה שהוציאו נמסר כי "חברי הפרלמנט מגנים בחריפות את התקפת איראן על ישראל שנעשתה באמצעות מל"טים וטילים, וקוראים לאיראן ולישראל לנהוג באיפוק. איראן חייבת לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין של המדינה".

האייתוללה ח'אמנאי. המנהיג העליון של איראן,

חברי הפרלמנט התייחסו גם לתקיפה הישראלית על אנשי "משמרות המהפכה" ומסרו הצהרה כי "הפרלמנט מצר על המתקפה האחרונה שהתבצעה על הקונסוליה האיראנית בדמשק" וכי מבנים דיפלומטיים וקונסולריות "מוגנים על ידי החוק הבינלאומי".

שר החוץ ישראל כ"ץ בירך את הפרלמנט האירופי על הצבעתו בעד החלטת הגינוי ומסר: "עוד הצלחה מדינית ישראלית ועוד מהלומה לאיראן. אנחנו מהדקים את טבעת החנק סביב צוואר התמנון האיראני ואנחנו מתכוונים לגדוע גם את זרועותיו. העולם החופשי מבין שאיראן היא הסכנה הגדולה ביותר לסדר ולשלום האזורי והעולמי ויצואנית הטרור הגדולה בעולם".

לדברי כ"ץ, "המשטר הרצחני בטהרן מפר את הסכם הגרעין, מפתח טילים התקפיים ומייצא את המהפכה השיעית לכלל המזרח התיכון ולאירופה באמצעות משמרות המהפכה וארגוני הטרור. החלטת הפרלמנט האירופי היא אבן דרך ומסמנת יעדים שאותם נפעל לקדם - נפעל להטיל על איראן סנקציות משתקות ולבלום את תוקפנותה".

אבן דרך

בחשבון ה-X שלו, צייץ כ"ץ בשפה הפרסית: "חמינאי, גם היום הפרלמנט האירופי קיבל החלטה מוחצת נגד ראש הנחש האיראני. ההסתה ותעמולת השקר הממומנת נגד ישראל כבר לא עובדות. כך נראית תבוסה מדינית - וזוהי רק ההתחלה".

שר החוץ ישראל כ"ץ, צילום: אי.פי.אי

לדברי שגריר ישראל במוסדות האיחוד האירופי, חיים רגב: "זאת החלטה מאוד משמעותית ויוצאת דופן בחומרתה נגד איראן ובתמיכתה בישראל וזה מסכם שבוע מאוד מוצלח מבחינתנו מול האיחוד האירופי שהתחיל בהחלטה של מועצת שרי החוץ להרחיב את הסנקציות נגד איראן בתחום הטילאות ונמשך בהחלטה ברוב עצום של הפרלמנט. בהחלטות אלה האיחוד האירופי נמצא איתנו באופן גורף ומלא נגד האיום האיראני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר