ליל הסדר באירופה: האבטחה תוגברה, החששות נשארו

ברוב הקהילות ביבשת תוגברה האבטחה אף מעבר לרמה הגבוהה המאפיינת את תקופת החגים היהודיים • גורם בקהילה היהודית בצרפת: "השלטונות לוקחים את האיומים בצורה מאוד רצינית ואחראית" • בבולגריה העדיפו לוותר על סדר ציבורי

שוטר ליד בית הכנסת באולדנבורג לאחר ניסיון הצתה, החודש. צילום: GettyImages

הקהילות היהודיות באירופה נערכות לליל סדר בצל האווירה המתוחה מאז שבעה באוקטובר.

ברוב הקהילות תוגברה האבטחה אף מעבר לרמה המשודרגת המאפיינת את תקופת החגים היהודיים. "יש פה שוטרים וחיילים ששומרים באופן קבוע על רבות מהקהילות היהודיות והשלטונות לוקחים את האיומים בצורה מאוד רצינית ואחראית", אמר גורם ב-SPCJ, שירות האבטחה של הקהילות היהודיות בצרפת.

ניידת משטרה מאבטחת בית כנסת במרסיי (ארכיון), צילום: אי.פי

גם ברומא מורגשת ערנות רבה יותר. לדברי הרב הראשי של רומא, שמואל (ריקרדו) די-סניי, מתחילת המלחמה הממשלה האיטלקית פעלה להגברת האבטחה סביב בתי הכנסת והמוסדות היהודיים.

רב הקהילה באמסטרדם, הרב שמואל כץ, סיפר: "לאחרונה חלה עלייה במתקפות האנטישמיות נגד הקהילה והאבטחה בעיר תוגברה לאור האירועים האחרונים".

באמסטרדם, כמו גם בפריז, ברומא, בברלין ובערים נוספות באירופה יערכו אירועי ליל סדר ציבוריים בבתי כנסת ובמוסדות קהילה יהודיים. במקביל, יש קהילות כמו זו הבולגרית שהחליטו שלא לקיים סדר רב משתתפים. הרב הראשי בסופיה, הרב יואל יפרח: "השנה, בצל המצב בישראל, כל חברי הקהילה יעשו חג בביתם. כל חברי הקהילה קיבלו ערכה והדרכה לקיום ליל סדר כשר עם המשפחה". חברי הקהילה ערכו ערב התרמה, שבמסגרתו גייסו כסף לשיקום יישובי העוטף שנפגעו בשבת השחורה ולמשפחות החטופים.

"זה יום שחור לאירופה". הרב פנחס גולדשמידט, צילום: אלי אטקין

"דווקא ברגעים הקשים ביותר לעם היהודי וכשליבינו עם משפחות החטופים והמשפחות השכולות, עלינו לשמוח בחגינו" אמר נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט. "שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו, והאל מצילינו מידם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר