מקומם: פסטיבל נורבגי ביטל השתתפות של אמנית בשל היותה ישראלית

"אני מופיעה בהרבה מקומות בעולם, ובחיים לא נתקלתי בחרם מובהק בגלל היותי ישראלית", מודה לנקינסקי, אמנית ישראלית אשר הוחרמה מפסטיבל בעיר ברגן • מפיקי הפסטיבל כתבו במכתבם: "עלינו לעשות צעד ולחתוך את הקשר עם ישראל"

מפגינים פרו-פלשתינים בנורבגיה. צילום: .

האנטישמיות בסקנדינביה עולה שלב: אורי לנקינסקי (42), רקדנית, עיתונאית עצמאית, יוצרת בתחומי המחול והתיאטרון, הוזמנה כבר בשנה שעברה להעלות מופע יחיד קומי בשם "קורס הכנה ללידה". האירוע, פסטיבל אמנות בשם Bergen Fringe Festival, הוא חלק ממספר אירועי תרבות בסקנדינביה

אורי לנקינסקי, האמנית הישראלית שהוחרמה על ידי נורבגיה, צילום: אבי גולרן

המופע הושק כבר בשנת 2021, וכבר הוצג במספר פסטיבלים. המופע מצא חן בעיני המארגנים הנורבגים, אשר הזמינו את לנקינסקי להופיע בפסטיבל בעיר ברגן, "למעשה הייתי אמורה להשתתף בפסטיבל כבר בשנה הקודמת, ואפילו ייעדו את המופע שלי כמופע פתיחה בפסטיבל. אבל מאחר והייתי אמורה לספוג את רוב העלויות ולא הספקתי להתארגן על מימון ראוי, החלטתי לוותר ולהגיע השנה", מספרת לנקינסקי, "השנה הם פנו אליי שוב והייתי אמורה להגיע".

אורי לנקינסקי, אמנית ישראלית שהוחרמה על ידי פסטיבל נורבגי, צילום: אפרת מזור

"לחתוך את הקשר עם ישראל'

"פתאום קיבלתי מייל מהמארגנת החדשה של הפסטיבל", משחזרת אורי:  "כבר דיברתי איתה, סיכמתי את כל העניינים הטכניים, והיא הסבירה שאני לא יכולה להופיע כי אני מישראל. היא ציינה שלמרות שאין חרם על ישראל בנורבגיה, הם מחליטים שעליהם "לעשות צעד ולחתוך את הקשר עם ישראל", בעקבות מה שקורה במדינה ולכן הם מבטלים את ההשתתפות שלי באירוע".

המכתב שקיבלה לנקינסקי על ביטולה בפסטיבל,

במייל הביטול שנשלח על ידי מנהלת הפסטיבל, מאיה ברגבאקן שטונדט, משקפת מנהלת הפסטיבל את ההתלבטות, באם ביטול השתתפותה של לנקינסקי בגלל התנהלות המדינה ממנה היא מגיעה הינו מעשה הוגן או שלא. בסופו של דבר, לדברי המנהלת, החליטה הנהלת הפסטיבל "פה אחד" לבטל את השתתפותה של לנקינסקי, "אני מופיעה בהרבה מקומות בעולם, כבר פגשתי מתחים וקונפליקטים הקשורים להיותי ישראלית, אבל בחיים לא נתקלתי בכזו גישה ובחרם מובהק בגלל היותי ישראלית".

"מי שהחליט להחרים אותי לא מכיר אותי", מוסיפה אורי: "לא יודע מה הדעות שלי, והחרים אותי בגלל המקום שממנו אני מגיעה. ואז לקבל מייל שהם גילו פתאום מאיזו מדינה אני מגיעה ועל סמך זה, קבוצה של אנשים שלא מכירים אותי, החליטו לבטל את ההשתתפות שלי פה אחד, זה מנוגד לכל מה שאנחנו עושים במישור האמנות והתרבות. זו החלטה דוחה בעיני. אגב, הם לא מתביישים בזה. הפוך, הם מרגישים טוב מאוד עם העניין".

מנהלת הפסטיבל הנורבגי מסבירה את טענותיה וסיבותיה לביטול האמנית הישראלית בפסטיבל,

הסיפור המקומם התפרסם גם בעיתון הנורבגי Dagen ושם נמסר כי הפסטיבל מקבל תמיכה כספית מעיריית ברגן. יואל יסטבו, מנהיג מפלגת העם הנוצרית, סיעה מקומית בעיר ברגן, גינה את ביטול השתתפותה של אורי לנקינסקי ואמר לעיתון המקומי כי, "ביטול הופעת האמנית הישראלית על בסיס היותה ישראלית מזכיר פעילות של משטרים שאנחנו לא רוצים להשוות את עצמנו אליהם".

"מימון הפסטיבל יבחן מחדש"

ריידר דיגרנס, חבר מועצת העיר האחראי על התרבות בברגן תיאר את החרמת האמנית הישראלית כ"מצערת" ולמרות שלדבריו מדובר על "אירוע שנמצא בתחום האפור", יתכן מאוד שמדובר כאן במקרה שיש בו "אפליה". לדברי דיגרנס, מימון הפסטיבל יבחן מחדש בשנה הבאה.

מנהלת הפסטיבל מאיה ברגבאקן שטונדט שגם התכתבה עם האמנית אורי לנקינסקי טענה באתר Dagen כי "אנחנו מרגישים שנורבגיה לא עושה מספיק כדי לעצור את התוקפנות הישראלית נגד פלשתין. אין לנו נקיפות מצפון הקשורות לחרם על ישראל, אנחנו כן מצרים על הפגיעה הפרסונלית באמנית הישראלית". לדברי ברגבאקן שטונדנט, אחת הסיבות לביטול הגעתה של לנקינסקי היא כי האמנית קיבלה סיוע ממדינת ישראל, על אף שלנקינסקי לא קיבלה סיוע כספי מאף גורם, רשמי או לא רשמי, "לקבל אמנית ישראלית שמגיעה עם מימון של ישראל זה אומר לתת לגיטימציה לישראל ואנחנו לא יכולים לעשת זאת בנקודת הזמן הנוכחית. לא החרמנו אותה בגלל מי שהיא אלא בגלל המדינה ממנה היא מגיעה".

מפגינים פרו-פלשתינים בנורבגיה, צילום: .

לנקינסקי פנתה לפני מספר ימים למנהלת הפסטיבל כדי להעמיד אותה במקומה אך לא זכתה לתגובה, עד לאחר פרסום הכתבה בעיתון הנורבגי המקומי, אז השיבה מנהלת הפסטיבל כי, "שאלנו את עצמנו האם נוכל להזמין אמנית ישראלית, שלא מבקרת באופן קולני את הממשלה בישראל, אשר נתמכת על ידי ישראל, בזמן רצח העם שמתבצע בפלשתינה? התשובה שלנו היא: לא". מנהלת הפסטיבל אף השוותה את ישראל לרוסיה ודרום אפריקה בתקופת האפרטהייד.

"אמרתי להם שלפחות יכתבו בקריטריונים שאמנים ישראלים או יהודים לא יכולים להתקבל לפסטיבל, כך שלפחות לא נטרח להציג מועמדות", מסכמת לנקינסקי, "הכעיס אותי שהם רואים את הדברים בצורה כל כך חד מימדית, לא הוגנת וללא התייחסות לשבעה באוקטובר. הסיפור מכעיס ומצער אבל הוא לא חשוב כמו החזרת החטופים, סיום המלחמה וחזרה לשפיות. אני ישראלית, יהודייה, קנדית, אם לשתי בנות, אמנית, זה מי שאני ולא אתנצל על זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר