בכיר ב"אלטרנטיבה לגרמניה" עומד לדין: "השתמש פעמיים בסיסמה נאצית"

ביורן הקה, מראשי מפלגת הימין הפופוליסטית, קרא בעצרות "הכל למען גרמניה!" • מדובר במילים שהיו חרוטות על הפגיונות של אנשי "פלוגות הסער" • הקה טען להגנתו כי "לא ידע" על מקור הסיסמה - אבל המשיך להשתמש בה למרות ההליכים שנפתחו נגדו • בעבר קרא לאנדרטת השואה בברלין "אנדרטת הבושה"

הקה מגיע לבית המשפט בעיר האלה, היום. צילום: Gettyimages

"הכל למען גרמניה!", צעק מנהיג "אלטרנטיבה לגרמניה" בעצרת בחירות במאי 2021. בדצמבר אשתקד חזר על הקריאה. כעת הוא עומד למשפט. הסיבה: מדובר בסיסמה של פלוגות הסער הנאציות, ה-SA.

רויטרס

הקה, שעומד בראש ה"אלטרנטיבה" (AfD) במדינת המחוז תורינגיה, הובא היום לבית המשפט בעיר האלה. הקה טוען להגנתו כי מדובר באמירה נפוצה וכי לא ידע על העבר הנאצי של הסיסמה, שהייתה בין השאר חרוטה על הפגיונות של אנשי ה-SA.

פגיון של ה-SA עם הכתובת "הכל למען גרמניה!",

אולם בגרמניה מתקשים להאמין לטיעון: טרם הפך לפוליטיקאי, היה הקה מורה להיסטוריה. יתרה מזאת, כאשר השתמש בסיסמה בפעם השנייה, ידע על כך שמתנהלים נגדו הליכים בגין השימוש הראשון. ואם לא די בכך, שני פוליטיקאים אחרים ממפלגת הימין הפופוליסטית כבר נעצרו בשנתיים האחרונות בדיוק בגלל השימוש בסיסמה הזו.

"פשיזם אינו אלטרנטיבה". מפגינים נגד הקה וה-AfD בהאלה, היום (חמישי), צילום: אי.פי.אי

הן הקה והן הסניף התורינגי של AfD מסווגים כגורמי ימין קיצוני ונמצאים תחת מעקב של רשויות הביטחון הגרמניים. בעבר קרא הקה לאנדרטת השואה בברלין "אנדרטת הבושה" וקרא לשנות ב-180 מעלות את גישת גרמניה לזיכרון השואה.

"כרטיס אדום ל-AfD". הפגנה בהאלה, צילום: GettyImages

משפטו של הקה נערך בעיר האלה ויימשך עד 14 במאי. אם יורשע, לא מן הנמנע שהקה יישלח למאסר קצר. בית המשפט גם רשאי לשלול ממנו זכות להצביע ולהתמודד בבחירות.

ה"אלטנרטיבה" צברה מומנטום משמעותי בשנה האחרונה. בשלוש מדינות המחוז במזרח גרמניה, הסקרים צופים כי תהפוך למפלגה הגדולה ביותר. ברמה הפדרלית, הסקרים מנבאים לה יותר מושבים בבונדסטג מאשר כל אחת משלוש המפלגות המרכיבות את הקואליציה של אולף שולץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר