מזכיר הממשלה נגד מבקר המדינה: הרמטכ"ל צודק, אל תפגע במאמצי המלחמה

יוסי פוקס מותח ביקורת נוקבת על דרישתו של אנגלמן לביקורת פעילה בזמן ניהול המלחמה כולל על דיוני הקבינט • "דרישתך להמציא מסמכים ללא הגבלה עלולה לפגוע בביטחון המדינה"

הרמטכ"ל לתצפיתניות בגבול עזה: "אנחנו מאוד סומכים עליכם, נתחקר ונמשיך חזק קדימה"// דובר צה"

מזכיר הממשלה יוסי פוקס שיגר אמש (שלישי) מכתב תשובה לטענות מבקר המדינה על כך שמשרד ראש הממשלה, המל"ל וגופים נוספים אינם משתפים פעולה עם פעולות הביקורת על המלחמה.

מתוך מכתב מזכיר הממשלה, צילום: ללא קרדיט

פוקס למעשה מותח ביקורת נוקבת על דרישתו של אנגלמן לביקורת פעילה בזמן ניהול המלחמה, כולל על דיוני הקבינט בעת הזו, וכותב כי "ציינתי בפניך את העמדה האחודה שלפיה ביקורת שוטפת על ניהול המלחמה תוך כדי ניהול המלחמה תפגע בשיקול הדעת של נבחרי הציבור בממשלה ובוועדות השרים הביטחוניות הרגישות ביותר, ותהפוך אותך ממבקר המדינה לשותף פעיל בניהולה בעת מלחמה. זאת מעבר לחוסר הסמכות להעביר ביקורת על דרכי קבלת החלטות, על השיקולים ועל התהליך המתקיים בין חברי הממשלה והקבינט".

"פגיעה בשיקול הדעת". פוקס, צילום: אורן בן חקון

מזכיר הממשלה מציין כי שאלת סמכות המבקר לביקורת בזמן מלחמה עומדת ותלויה בבג"ץ, אך שבמשרד רה"מ הסכימו לשיתוף פעולה "בכפוף לסיכום הדברים" באותה פגישה ראשונית שנערכה בחודש ינואר על בסיס שלושה עקרונות שאנגלמן התחייב אליהם: 1. בתחום הביטחוני - ביקורת ביחס לגופים במשרד רה"מ תיערך רק על השנתיים שקדמו למלחמה ולא אחרי 7 באוקטובר. 2. בתחום האזרחי - הביקורת תתפרס גם על התקופה שלאחר פרוץ המלחמה על טיפול בעורף, הסברה וכו' ועד לסוף 2023. 3. סוכם כי מועד פרסום הדוחות לא יהיה לפני סוף 2024.

"דרישותייך מנוגדות לדין". אנגלמן, צילום: אורן בן חקון

"יודגש כי ככל שלא היינו מגיעים לסיכום איתך באשר למתכונת יישום הביקורת במשרד ראש הממשלה על כל אגפיו בעת מלחמה, היינו משהים את שיתוף הפעולה עם משרדך עד להכרעת ביהמ"ש שדן בנושא", כותב פוקס ומתאר כיצד הועברו לדרישת המבקר חומרים רבים, עדויות ומסמכים מאז תחילת עבודת הביקורת. "דרישתך להמציא מסמכים ללא הגבלה ובכללם קטעים מסטנוגרמות שעוסקים בסודות הכמוסים ביותר של המדינה בפני נציגים מאגף הביקורת האזרחית ולא הביטחונית מנוגדת לדין ועלולה לפגוע בביטחון המדינה".

פוקס מקנח במכתבו של הרמטכ"ל וכותב: "בצדק ציין הרמטכ"ל כי ביקורת כעת תפגע במאמצי המלחמה, ותהווה מכשול בביצוע המשימות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר